Turun Karjala-Seura ry

Karjalan Liitto

TURUN KARJALA-SEURA ry

Jo talvisodan sytyttyä oli karjalaisia alkanut tulla evakkoon Turkuun. Heitä saapui eri puolilta Karjalaa, suurin osa Karjalankannakselta. Talvisodan päätyttyä siirtoväkeä tuli lisää. Uudessa ympäristössään  tutusta kotipiiristä repäistyt ihmiset alkoivat luonnollisesti etsiä turvaa toisistaan. Turun Karjala-Seura perustettiin ensimmäisten paikallisten yhdistysten rinnalla 1.9.1940.

Useita vuosia seura toimi vuokratiloissa eri puolilla Turkua. Sitten päätettiin hankkia oma tontti Itäpellontieltä. Pian alkoikin paikalle nousta suuri puinen rakennus. Tämä rakennus on ollut alunperin Käsityöläiskatu 10:ssä hirsitalona, joka oli määrätty purettavaksi. Purku kuten kaikki muutkin työt tehtiin talkoilla. Hirret kuljetettiin yksinerin tontille. Rakennustyöt etenivät ripeästi. Oma talo vihittiin 10.2.1952. Tämä Karjalatalo on monien muutosten läpikäyneenä yhä edelleen Turun Karjala-Seuran oma talo, jossa lähes kaikki toiminta tapahtuu.

Turun Karjala-Seuran jäsenistön muodostavat eri puolilta pakkoluovutettua Karjalaa Turkuun saapuneet evakot. Monet seuran jäsenet ovat  usein myös jäseniä niissä yhdistyksissä, joissa keskitytään tietyn oman karjalaisen pitäjän muistojen vaalimiseen.

Karjalaisuutta ja karjalaisia perinteitä pidetään seurassa yllä monien  kerhojen kautta. Kerhot antavat mahdollisuuden jäsenille löytää oman taipumuksensa ja halunsa mukaan kerho, jonka avulla pääsee omakohtaisesti tutustumaan karjalaisuuteen.Turun Karjala-Seura on keikkunut Karjalan Liiton toimintakilpailuissa kärkisijoilla kaikkina toimintavuosikymmeninään.

Tulosta sivu

Poutapilvi web design Oy