Sortavala-seura Helsinki ry

Karjalan Liitto

Sortavala-seura Helsinki ry

Sortavala-seura Helsinki on yksi Sortavalan alueen viidestä karjalaisseurasta. Se toimii Helsingin alueella ja jäseniä on noin 200. Toiminnan tarkoituksena on vahvistaa karjalaista identiteettiä ja yhteenkuuluvuutta, vaalia Sortavalan kulttuuria ja perinteitä sekä toimia sosiaalisena ja henkisenä yhdyssiteenä entisten sortavalaisten keskuudessa. Nykypolville se tarjoaa Sortavalan historiallista ja maantieteellistä tuntemusta sekä sukujuuria.

Toimintamuotoja

Seura järjestää vuosittain jäsenilleen noin kuusi Sortavala-iltaa ja retkiä kiinnostaviin kohteisiin. Yhteydenpitona seura lähettää kaksi jäsenkirjettä, tarvittaessa sähköposteja ja ylläpitää nettisivuja  http://www.karjalanliitto.fi/karjalan_liitto/jasenyhdistyssivut/sortavala-seura_helsinki_ry . On tehty kotiseutu- ja kulttuurimatkoja Sortavalaan. Kaikkien toimintojen ytimenä on Sortavala-näkökulma.

Seuralla on oma lippu, pinssi ja standaari. Julkaisuina on ilmestynyt muistelmateokset Katselen Kuhavuorelta (2003), Sortavalan siirtolaisia : lasten ja nuorten kertomuksia sota-ajasta (2008) sekä Pittää lähtii : talvisota Sortavalan seudulla (2013). Sortavalan maisemista syntyi taiteilijakalenterit: Pekka Halonen 2006, Erika Relander 2007, Daniel Pesu 2008, Juuret Karjalassa: Raimo ja Toivo Jaatinen, Tellervo Kähkönen, Riikka Latva-Somppi, Risto Laasimo 2009, Bruno Pakarinen 2010, Väinö Hämäläinen 2011, Sortavalan kuvia, yhdistelmäkalenteri 2012 ja Pirkko Ropponen 2013.

Historiaa

Seura on perustettu 11.2.1953 Helsingin Sortavalalaiset ry-nimellä. Alun haparoinnin ja noin viidenkymmenen jäsenen jälkeen jäsenmäärä oli suurimmillaan 267 vuonna 1992.

Ensimmäiseen johtokuntaan valittiin 19 jäsentä, puheenjohtajaksi Paavo Heiskanen ja sihteeriksi Aune Juntunen. Muutamien sääntömuutosten ja nimenvaihdoksen jälkeen puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan lisäksi johtokuntaan kuuluu neljä jäsentä.

Seuran perustajajäsen, rovasti Alpo Hukka oli Kunniajäsen nro 1. Hänen monipuolisista tiedoistaan seura sai nauttia hänen kuolemaansa 4.7.2016 asti. Seuran pitkäaikainen puheenjohtaja Kari Ropponen on Kunniapuheenjohtaja nro 1 ja pitkäaikainen sihteeri Erkki Kuronen on Kunniajäsen nro 2.

Nykyaikaa

Seura kuuluu Karjalan Liittoon, Pääsky ry:hyn ja Uudenmaan karjalaisseurojen piiri ry:hyn.

Muiden Sortavala-seurojen kanssa valmistetaan näyttelyitä, julkaisuja sekä osallistutaan Sortavalan muistomerkkien ja hautausmaiden kunnostukseen.

Lähteet:

Katselen Kuhavuorelta (2003)

Sortavalan siirtolaisia : lasten ja nuorten kertomuksia sota-ajasta (2008)

Seuran toimintakertomukset

Tulosta sivu