Rauman Karjalaiset ry

Karjalan Liitto

Rauman Karjalaiset ry:n historiaa

Rauman Karjalaiset ry perustettiin 2.5.1941. Seuran ensimmäisinä toimintavuosina oli pääpaino neuvontatyössä jäsenien elämän alkuun pääsemisen helpottamiseksi. Tilanteen parantuessa voitiin keskittyä myös viihteen puoleen, sillä elämän oli nyt

asetuttava uudelle kotiseudulle. Vuosikymmenien aikana on Rauman Karjalaiset ry järjestänyt lukemattomia tapahtumia ja juhlatilaisuuksia. Samoin matkoja on tehty jopa ulkomaille as- ti. Kaikilla tapahtumilla on ollut yhteenkuuluvaisuutta kasvattava vaikutus seuran jäsenien keskuudessa. Seura ottanut osaa myös Satakunnan piirin ja Karjalan Liiton toimintaan vointinsa mukaa. Eikä unohtaa voi urheilu- ja kyykkäpelitoimintaa. Lähiseudun karjalaseurojen kanssa tehtiin vastavuoroisia vierailuja.

Vuonna 1954 hankittiin muistomerkki Karja- laan jääneiden vainajien muistolle Rauman vanhalle hautausmaalle. Vuonna 1976 paljastettiin Rauman Karjalaiset ry:n hankkima ja kaupungille luovutettu patsas "Vaikeuksien kautta voittoon", patsaan on suunnitellut koivistolaissyntyinen taitelija Aila Salo.

Vaikeuksien kautta voittoon

Kolmas huomattava muistomerkki on seuran toimesta sijoitettu vuonna 1987 perustettuun Viipurin puistoon, se kuvaa Viipurin linnaa ja sijaitsee Raumalla Karjalan kadun varrella. Karjalaiset Kesäjuhlat järjestettiin Raumalla 1988.Jäseniä seuralla on ollut kaikista luovutetun Karjalan pitäjistä ehkä eniten koivistolaisia ja räisäläisiä. Vuonna 2001 oli kirjojen mukaan räisäläisiä 138 henkeä vielä jäljellä. Asia tutkittiin täällä pidettyjen pitäjäjuhlien takia.

IMG
Kesäjuhlien juhlatoimikunta