Karjalaisten Sukuyhteisöjen Liitto ry

Karjalan Liitto

Sukulapaskilpailun voittajat on valittu

Sukuseurojen keskusliiton ja Karjalaisten Sukuyhteisöjen Liiton järjestämän sukulapaskilpailun voittajat on valittu. Kilpailu järjestettiin Sukuseurojen keskusliiton ja Karjalaisten Sukuyhteisöjen Liiton jäsensukuseurojen jäsenille. Tavoitteena oli innostaa suunnittelemaan ja toteuttamaan oman suvun ominaispiirteitä ilmentävät nimikkolapaset. Lapasten tuli olla aikuisten kokoa ja malli itse suunniteltu. Tekniikka ja materiaali olivat vapaasti valittavissa.

Voittajan valitsivat Karjalan Liiton toiminnanjohtaja, käsi- ja taideteollisuusalan opettaja Satu Hallenberg, Sukuviesti-lehden asiantuntijaneuvoston jäsen, käsityönopettaja Kirsti Kesälä-Lundahl ja Taito Pirkanmaa Ry:n toiminnanjohtaja Virve Pajunen.

Raati valitsi ylivoimaiseksi voittajaksi Leena Vatasen neulomat Vatas-kintaat, jotka olivat raadin mielestä kuin moderni taideteos. Raati kuvaili voittolapasia raikkaiksi ja visuaalisesti tasapainoisiksi. Käsialaa kehuttiin ja tekninen toteutus oli laadukasta. Lapaset oli toteutettu tekniikalla, joka oli erityisen tarkoituksenmukainen lapasiin. Lapasten sukutarina oli huomioitu tyylikkäästi.

Raati jakoi myös kaksi kunniamainintaa.
Toisen kunniamaininnoista sai Marjatta Talvitien Laurentius-suvun lapaset: “Kannoista nousee uudet versot.” Lapasten teknistä toteutusta kehuttiin ja niiden toteutus on myös nuoremmille neulojille helppo.

Toisen kunnianmaininnoista sai Ilona Friskin neulomat Nyyssösten sukuseuran lapaset. Raadin mielestä lapasissa oli käytetty hienosti kahta eri väriä, jolloin syntyi rauhallinen ja tasapainoinen vaikutelma. Lapasten mallia on kohtuullisen helppo työstää ja lapasten taustalla oleva tarina oli mielenkiintoinen.

Raati toivoo kilpailun innoittavan sukuja ja sukuseuroja tuottamaan uusia sukulapasia.

Voittajalapaset palkitaan kunniakirjoilla sekä tuote- ja kirjapalkinnoilla 8.10.2016 Vantaalla Kuulutko sukuuni -tapahtuman yhteydessä.

Tiedustelut: Eine Kuismin
Pääsihteeri, Sukuseurojen keskusliitto ry.
toimisto(at)suvut.fi

Voittaja:
Leena Vatanen,  Vatasten sukuseura ry ”Vatas-kintaat”
Olen 70-vuotias, maalta kotoisin oleva eläkeläinen. Kaikenlaiset käsityöt ovat olleet harrastuksenani pikkutytöstä asti. Lapasten suunnittelun innoittajana oli Vatasten sukuseuran logo.

Kunniamaininta:

Marjatta Talvitie, Jäntti-suku ry  ”Kannosta nousee uudet vesat”
Olen Amalia Paulinin (o.s. Jäntti) pojan tytär. Harrastan monenlaisia käsitöitä. Olen 80-vuotias. Lapasteni vertaus liittyy metsään ja puihin, kun puu kaadetaan jää kanto. Kannosta nousee uudet vesat. Näin on ihmiselossakin. Jälkeemme jää uudet sukupolvet. Seuraan sukuni tapahtumia. Siinä on apuna sukulehtemme Laurentius.

Kunniamaininta:
Ilona Frisk, Nyyssösten sukuseura ry ”Kilperi”
Olen 38-vuotias, Nyyssösten sukuseuran jäsen. Lapaskilpailun yhteydessä nimeni ilmeisesti tuli seurassa tutuksi, sillä minut valittiin myös sukuseuran puheenjohtajaksi. Kaikki kädentaitoihin liittyvä kiinnostaa ja kokeilen ideoitani materiaalista toiseen. Usein ensimmäisestä tulee susi, kuten tässäkin tapauksessa ensi kudottu ”nyyssönen” on hieman viutilo.

Lapasten pääinnoitus on sukuvaakunasta, josta musta-keltainen väritys. Lankana olen käyttänyt luonnon mustaa ja keltaiseksi sipulinkuorilla värjättyä luonnonvalkoista, 100 prosentista villalankaa. Sukuvaakunasta on myös kämmenselän kielekkeisyys (kaskitulet) ja peukalossa nuoli. Kämmenen kuvio on joroislaisen Irja Friskin (os. Nyyssönen) moneen kertaan parsituista hiihtolapasista. Varren suun ”makkaraan” on otettu idea Joroisten perinnelapasesta.

Tulosta sivu

Poutapilvi web design Oy