Joensuun Sortavala-Seura

Karjalan Liitto

Vuoden 2016 ruoka ja leivonnainen

Karjalan Liiton naistoimikunta on valinnut vuoden ruoaksi täytetyn porsaanseläkkeen ja vuoden leivonnaiseksi sulhaspiirakan.

Ohje Liiton sivulta: Vuoden ruoka ja leivonnainen

Vuoden 2015 ruoka ja leivonnainen

Karjalan Liiton naistoimikunta on valinnut vuoden karjalaisen ruoan ja leivonnaisen tallentaakseen karjalaista ruokaperinnettä. Karjalainen ruokakulttuuri on rikas. Vuoden 2015 ruoka on kaalikääryleet ja leivonnainen on viipurinrinkeli. Kaalikääryleissä on käytetty rikottuja ohraryynejä, kuten ennen Karjalassa.

- Voi toki käyttää kokonaisiakin tai uudempaa tulokasta, riisiä, kertoo naistoimikunnan puheenjohtaja Aira Viitaniemi. Täyte voi olla kokonaan kasvista tai sieniä.

- Viipurinrinkelissä mausteita on sen seitsemää sorttia, kuten ennenkin. Malliltaan rinkelin pitää olla pullukka ja keskikierteet täyteläiset, korostaa Aira Viitaniemi.  Sekä kaalikääryleet että viipurinrinkeli kestävät myös pakastuksen.

Katso ohje Karjalan liiton sivulta linkistä: Vuoden ruoka ja leivonnainen

Vuoden 2014 ruoka ja leivonnainen

Kala on karjalaisten perusruokaa ja sitä kelpaa maistella muun muassa murekkeena, sillä Karjalan Liiton naistoimikunnan valinta vuoden 2014 ruuaksi on muheva kalamureke. Kalamureke on gluteeniton.Vuoden leivonnainen on puolukkainen karjalantorttu. .

Katso ohje Karjalan liiton sivulta linkistä:  tästä

SORTAVALAN ROUVIEN KAHVIKAKKU

(15-20 palaa)

150 g taloussuklaata

100 g voita

3 munaa

2 dl sokeria

1 ps (125g) hasselpähkinärouhetta

3 dl vehnäjauhoja

1 1/2 tl leivinjauhetta

lisäksi:

1 dl kuohukermaa

1 tl vanilliinisokeria

1 tl sokeria

hasselpähkinärouhetta

Paloittele suklaa lasikulhoon.Sulata mikroaaltouun issa täydellä teholla (700W) noin 2 minuuttia. Sekoita välillä. Lisää suklaan joukkoon voi nokareina. Sekoita tasaiseksi. Tarvittaessa voit kuumentaa seosta mikroaaaltouunissa vielä noin 20 sekuntia. Sekoita hyvin.

Vaahdota huoneenlämpöiset munat ja sokeri napakaksi vaahdoksi.

Sekoita vaahtoon suklaaseos. Lisää pähknärouheesta noin 2 1/4 dl. Jätä loppu kermavaahdon koristeeksi. Sekoita keskenään vehnäjauhot ja leivinjauhe. Siivilöi taikinan joukkoon. Sekoita taikina juuri ja juuri sekaisin.

Kaada taikina voideltuun ja korppujauhotettuun rengasvuokaan (tilavuus 1,8l). Paista 175-asteisen uunin alimmalla tasolla noin 50 minuuttia. Varmista kakun kypsyys tikulla. Anna kakun jäähtyä hieman ennen kumoamista. Kakku saa tekeytyä hyvin peitettynä seuraavaan päivään.

Vatkaa kerma kevyeksi vaahdoksi. Mausta vaahto vanilliinisokerilla ja sokerilla. Siirrä kermavaahto tarjoilukulhoon ja ripottele pinnalle hasselpähkinärouhetta.

Viipaloi kakku vadille. Tarjoa kermavaahdon ja kahvin kanssa.

(ohje: Pirkka lehti, Pirkka.fi)

LANTTUSUPIKAS

kuori: ruisjauhoja, vettä, suolaa

täyte: Lanttua

voimaitoseosta voiteluun

Kuoritaikina tehdään kuten piirakan kuoritaikina. Kakkarat ajellaan hieman paksummiksi ja hiukan suuremmiksi kuin piirakan kuoret. Lantut viipaloidaan ohuehkoiksi lastuiksi, jotka haudutetaan kypsiksi vähässä vedessä. Lisätään suolaa ja mahdollisesti voita. Annetaan hiukan jäähtyä ennen kuin käytetään. Kakkaroille levitetään lanttuviipaleita kakkaran toiselle puoliskolle, toinen käännetään päälle niin, että muodostuu puolikuun muotoinen supikas. Avonainen reuna käännetään noin parin sentin leveydeltä supikkaan päällepäin, painellaan ja rypytetään kiinni. Paistetaan kuumassa uunissa. Sen jälkeen supikkaat voidellaa voimaitoseoksella ja asetetaan lautaselle suorat puolet yhteen. Peitetään voipaperilla, annetaan hautua ja nautitaan.

Suurempi muunnos leikataan palasiksi.

Piirakan kuoritaikina:

(n 20-25 keskikokoista tai 30 pientä piirakkaa)

2 dl vettä

1 tl suolaa

4,5 dl ruisjauhoja

0,5 dl vehnäjauhoja

Sekoita vesi, suola ja jauhot tasaiseksi massaksi (talouskone sopii tähän hyvin). Kaada taikina pöydälle ja vaivaa siinä kiinteäksi jauhoja pöydällä lisäten. Kun taikina tuntuu kiinteältä pyörittele tangoksi, joka leikataan palasiksi.

Palat painetaan jauhojen päällä litteiksi kakkaroiksi. Kun kaikki pallot on tehty kakkaroiksi alkaa kuorien ajeleminen. Piirapulikkaa pyöritetään niin, että kuori pyörii pulikan alla. Kuoresta ajellaan soikeahko soikeita piirakoita varten, pyöreä pyöreitä piirakoita varten. Valmiit kuoret pannaan n. 10 kappaleen pinoihin päällekkäin, jauhoja ripotellaan väliin, myöhemmin voi liina jauhon sutia pois.. Voidaan peittää liinalla tai muovilla, ettei kuivu.

Kuoret levitetään leivinlaudalle ja kullekin pannaan runsas lusikallinen täytettä, joka levitetään piirakan muodon mukaan melkein freunoihin asti. Rypytetään etusormilla vetäen. Pyöreä piirakka rypytetään esim. toisella kädellä rypyttäen, toisellä kääntäen.

(ohje kirjasta: Pirkko Sallinen-Grimpl: Karjalan perinneruokia/Sortavala-Valamo)

Vuoden 2013 leivonnainen

Mustikkapullat

5 dl vettä

50 g hiivaa

1 muna

1 1/2 dl sokeria

1 tl suolaa

1 tl kardemummaa

175 g laktoositonta margariinia

n. 16-18 dl vehnäjauhoa

Päälle:

300 g mustikoita (pakaste)

1 1/2 dl hillosokeria

5 rkl perunajauhoa

1 kananmuna voiteluun

Lisää haaleaan veteen hiiva ja sulatettu margariini, kananmuna ja mausteet. Alusta vehnäjauhoilla taikinaksi. Anna taikinan nousta pyyhkeen alla kaksinkertaiseksi. Leivo taikinasta 24 pyöreää pullaa pellille. Anna nousta. Sekoita sillä aikaa täytteen aineet. Painele lasin pohjalla pullan keskelle syvennys. Voitele pullan reunat munalla ja jaa täyte syvennyksiin. Paista pullat 225 asteessa, uunin keskitasolla noin 12 minuuttia.

Vuoden 2012 ruoka ja leivonnainen

Sienilihapyörykät

400 g jauhelihaa
1½ dl vettä tai kermaa
1 dl korppujauhoja
1 muna
1 sipuli kuutioina
mustapippuria
2½ dl suolasienikuutioita
Paistamiseen rasvaa

Ryöppää suolasienet ja kuutioi ne. Freesaa sipuli ja sienikuutiot pannulla. Sekoita normaalisti jauhelihataikina ja lisää sieni-sipuliseos. Paista pyörykät pannulla tai uunissa. Taikanasta voi tehdä myös murekkeen tai pihvit.

Sienipiirakka

Pohjataikina:
100 g voita
2½ dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
½ dl kermamaitoa

Täyte:
5 dl suolasienikuutioita
1 dl sipulikuutioita
½ dl purjorenkaita
3 dl kermaa
3 kpl kananmunia
suolaa
mustapippurirouhetta
150 g juustoraastetta

Sekoita taikinan kaikki ainekset keskenään ja taputtele vuokaan leivinpaperin päälle. Ryöppää suolasienet ja paloittele kuutioiksi. Freesaa sieni- ja sipulikuutiot paistinpannulla. Laita ne ja purjorenkaat taikinan päälle tasaisesti. Levitä juustoraaste sienien päälle ja viimeiseksi kerma-munaseos. Paista uunissa n. 175 asteessa 35 minuuttia.

Tulosta sivu

Poutapilvi web design Oy