Hyvinkään Karjala-seura ry

Karjalan Liitto

Tammikuu

• 11.1. oli Karjalanpiirakkakurssi Pohjoispuiston koululla.
  • Kurssi ohjaajana oli  Eevaliisa Kurki. Hänen apunaan olivat emäntätoimikunnan vetäjä Paula Sipiläinen ja lisäksi koulun talousopettaja Marjaana Mattila.  Kurssilla onnistuttiin tekemään maukkaita piirakoita ja oli hauskaa. Lopuksi juotiin piirakkakahvit.(10+3)

• 26.1. oli Hyvinkään Opiston Rauhala-salissa luento Juuriltaan reväistyt - Evakkolasten tunnemuistoja. Millaisina muistot näyttäytyvät vuosikymmenten jälkeen? Mikä auttoi pakomatkalle lähteneitä evakkolapsia ja mitä pienet matkalaiset taltioivat? Mistä on puhuttu ja mistä vaietaan? Miten nämä evakkolapset voivat ikääntyneenä? Luento pohjautui KT Eeva Riutamaan väitöskirjaan Maan korvessa kulkevi. Seuramme tajosi tilaisuuden alussa kahvit. (59)

Helmikuu

• 26.2. sunnuntaina oli  Karjalaisten kirkkopyhä.  Jumalanpalveluksessa saarnasi  Jaakko Uronen.  Kirkkoon oli kerääntynyt paljon karjalaisia.  Jumalanpalveluksen jälkeen oli kirkkokahvit ja Kalevalajuhla seurakuntakeskuksen juhlasalissa, jossa puheenjohtaja käytti sujuvasti karjalanmurretta kalevalan tyyliin musiikista vastasivat Riihimäen johtava kanttori Erkki Hannonen ja kanteleen soittaja Reija Stedt. Kirkkoherra Ilkka Järvinen kertoi seurakunnan 100 -vuotisjuhlvuoden tapahtumista ja toivotti meidät tervetulleiksi mukaan juhlatalkoisiin.(n.100)

Maaliskuu

• 9.3. torstaina oli seuran Kevätkokous seurakuntakeskuksella. Kokouksen alussa kertoi Virpi Vuolahti Kiertokapulan toiminnasta ja kierrätyksestä,  Kokouksessa käsiteltiin sääntömääräiset asiat ja vuoden 2016 hallitukselle myönnettiin vastuuvapaus.  Lisäksi päätettiin, että tulevat yhdistyskokoukset pidetään museolla.(22)

• 13.3. maanantaina oli Talvisodan päättymisen muistopäivän seppeleenlasku Puolimatkan hautausmaalla.

• 16.3. torstaina oli Karjalaseurojen piirin kevätkokous Lohjalla.  Seuraa edustivat Eevaliisa Kurki, Kaarina Huusko ja Leena Björkholm. (3)

• 21.3.  tiistaina  Tarinatuvassa katsottiin elokuva, joka kertoi Kirvusta ennen ja nyt sekä Kirvun hautausmaan kunnostuksesta ja Kirvun pitäjäjuhlasta.

• 28.3. tiistaina Tarinatuvassa katsottiin elokuva  Viipurista sodan syttyessä vuonna 1939.

• 30.3. torstaina Hyvinkään kaupunki järsesti tapahtumantuottajille ja yhdistyksille koulutustilaisuuden tapahtumien järjestämiseen liittyvistä turvallisuus-, järjestyksenvalvonta, elintarvikkeiden myynti jne asioista kaupungintalolla.  Eevaliisa Kurki ja Kaarina Huusko olivat paikalla, (2)

Huhtikuu

• 1.4. lauantaina tehtiin teatterimatka Studio Pasilaan, jossa esitettiin näytelmä ISÄ. (33)

• 9.4. Palmusunnuntaina oli virpomisiltapäivä museolla.  Emännät olivat laittaneet maittavan
    pääsiäisaiheisen kahvipöydän.  (40)
  • 27.4. torstaina klo 12 oli Veteraanipäivän seppeleenlasku Puolimatkan hautausmaalla ja juhla Veteraanitalossa klo 14. Seuramme emännät  vastasivat kahvituksesta kappelissa seppeleiden laskun jälkeen.

Toukokuu

• 8.5. torstaina Keski-Uudenmaan pelastuslaitos järjesti seuramme talkoolaiaille tulipalon sammutusharjoitukset pelastuslaitokslla Hyvinkäällä.

• 13.5. lauantaina klo 10–15 pidettiin jo järjestyksessä 12.  Karjalaiset Markkinat Rautatiemuseolla. Katso oma tapahtumasivu.
  • 17.5.keskiviikkoiltana järjestimme yhdessä  Hyvinkään kansantanssijoiden kanssa yhteislaulutilaisuuden museolla. Teemana on Tanssilavojen klassikot. Vanhat tutut valssit, tangot ja jenkat kaikuivat iloisesti Marikan haitarin säestyksellä pItkin iltaa. Syksyllä jatkammme uusilla teemoilla.
  • 21.5. sunnuntaina klo 12 oli Kaatuneitten muistopäivän seppeleenlasku Puolimatkan hautausmaalla ja kahvitarjoilu emäntiemme toimesta kappelissa.
  • 22.5. maanantaina klo 17 oli Kalevalainen ilta Knehtilän luomutilalla yhteistyössä Hyvinkään Espanjan ystävien kanssa. Kuulimme Kalevaa espanjaksi ja suomeksi sekä nuoren Amos Lindblomin esittämää kanteleensoittoa, jonka kaunoiit esitykset sai monille kuulijoille kyyneleet silmiin.

• 24 - 25.5. olmme mukana Yhden yön ja Yhden päivän juttu-tapahtumassa Villatehtaalla. Pidimme karjalaista murretyöpajaa ja kävijät arvuuttelivat karjalanmurteen sanoja "selko suomeksi". Emännät tarjosivat kahvia ja museoomme tutustui yli parisataa vierasta. Monet kävijät totesivat lähtiessään, että tämä oli hauskin ja ikloisin paikka koko tapahtumassa!
  • 25.5. Helatorstaina klo 15 oli hengellisten laulujen yhteislaulutilaisuus vanhassa kirkossa.
    Rovasti Jaakko Uronen juonsi tapahtuman ja Lauri Vuorela säesti laulut. Kuulimme Eevaliisan lukemana lappeenrantalaisen rovasti Matti J Kurosen karjalanmurteelle kääntämän virren "Jo joutui arnas". Ehkä ensi vuonna laulamme sen omalla tutulla murteellamme.
  • 26.5. olimme kutsuttuina vieraina Hyvinkään seurakunnan 100 vuotisjuhlassa seurakunta-keskuksella.

• 28.5. seuramme "Osasto Karjala" oli avustamassa seurakunnan pitopalvelua juhlamessun jälkeisessä kahvituksessa seurakuntakeskuksella.

Osasto karjala 2017
    Valmiina palvelukseen! Iloiset tytöt vas. Aila, Marjaana, Anneli, Eevaliisa, Kaarina ja Leena.
    Kuva: Aila Tarvainen.

• Kyykkäpelin harjoitukset ovat alkaneet, lisätietoja saa Kimmo Kuikalta
  • 8.6.  oli Karjalaisten päivä Vaiveron Myllytilalla. Lauloimme yhteislauluja Marika Löytyn haitarin säestyksellä ja paistoimme muurinpohjalettuja. Sateisesta säästä johtuen vakeä oli uskaltautunut paikalle vain kourallinen. Silti oli hauska ja mukava päivä, kuten Myllytilalla aina.
  • 27.9. laulettiin Iskelmiä Museolla. Yhteistyössä Hyvinkään Kansantanssijoiden kanssa.

Lokakuu

• 8.10.  nähtiinn Vehkojan seurakuntasalissa teatteriesitys ”Rakkain terveisin Daisy - Suomi 100-vuotta kirjein ja lauluin”. Daisy Karilaisen, kahdeksan lapsen äidin kirjoittamia kirjeitä. Hän joutui kahdesti lähtemään evakkomatkalle Pyhäjärven Alakylästä Karjalasta. Kirjeet ovat koskettavia kuvauksia yhden perheen tai-paleesta sodan jaloissa. Vaikka ne kertovat suurista menetyksistä, suruista ja turvattomuudesta, ne ovat myös osoitus ihmisen taistelutahdosta vaikeinakin hetkinä. Yleisö, jota oli salin täydeltä kuunteli liikuttuneena esitystä.
  • 9.10.  esitettiin Hyvinkään Opiston Rauhala-salissa RAKKAUS JA SOTA - dokumenttielokuva Helena Eevan elämästä.  Elokuvan tuottaja Erkki Seiro kertoi elokuvan synnystä. Seura tarjoasi tuttuun tapaan  tilaisuuden alussa kahvit.

• 11.10.  Karjalan Liiton uusi puheenjohtaja Pertti Hakanen oli mukana Hyvinkäällä pidettävässä  Uudenmaan piirin tilaisuudessa. Tilaisuus pidettiin seuramme museolla ja paikalle oli tullut osallistujia useista piirin jäsenseuroista ,
  • 25.10. laulettiin Toivelauluja Museolla. Yhteistyössä Hyvinkään Kansantanssijoiden kanssa.

• 21.10. olimme teatterimatkalla Helsingin kaupunginteatterissa katsomassa Lasse Mårtensonin säveltämää ”Myrskyluodon Maijaa”. Kaupunginteatteri juhlisti uudella kotimaisella suurmusikaalillaan Suomen 100-vuotisjuhlaa. Teos perustuu Anni Blomqvistin romaaniin, johon Lasse Mårtenson sävelsi unohtumattoman musiikin. Tämä suomalaisten sieluun soimaan jäänyt musiikki kuultiin nyt ensimmäistä kertaa näyttämöllä musikaaliteoksena.

Marraskuu

• 15.11. pidettiin seuran syyskokous museolla. Kokousessa päätettiin vuoden 2018 toimintasuunnitelma ja  talousarvio sekä valittiin seuralle puheenjohtajaksi  Eevaliisa Kurki ja varapuheenjohtajaksi Marjaana Saulama ja hallituksen jäsenet vuodelle 2018.
    Kokouksen jälkeen saimme hienon Viipurin linnaan kuvaavan ryijylahjoituksen museollemme.
  • 22.11. lauletriinn Joululauluja Kaupungintalon aulassa. Yhteistyössä Hyvinkään Kansantanssijoiden kanssa

• 30.11. oli Talvisodan alkamisen muistopäivä. Viemme kynttilät Evakkokivelle, Sahanmäen palvelukeskuksen vieressä.

Joulukuu

• 1.-2.12. oli Prismatapahtuma Villan kauppakeskuksen aulassa. Myimme Karjalaan liittyviä       tuotteita ja käsitöitä ym. Uusia jäseniäkin liittyi seuraamme.
  • 6.12. olivat  Itsenäisyyspäivän juhlallisuudet. Seppeleiden siunaus messun yhteydessä kirmkossa ja  Puolimatkan hautausmaalle laskettiin seppeleet sankariristille ja Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkille. Itsenäisyyspäivän pääjuhla pidettiin Hyvinkääsalissa.·
  • 9.12. oli perinteinen Villan joulu-tapahtuma Villatehtaalla Kuvataidekoulun tiloissa, jossa pidemme Joulutorttukahvilaa jalasten korttipajaa. Museomme oli myös avoinna..
  • 16.12. olimme mukana Karjalatalon joulumyyjäisissä.

• 17.12. pidetty Pikkujoulu Veteraanitalossa päätti vuoden tapahtumat. Jouluevankeliumi kuultiin rovasti Kosti Laitisen lukemana meille tutulla Karjalamurteella. Hyvinkään kansantanssijoiden nuorten Suhina-ryhmä ilahdutti meitä iloisella tanssillaan ja Hannu Musakka lauloi Lauri Vuorelan säestämänä jouluisia lauluja.

Tulosta sivu

Poutapilvi web design Oy