Huittisten Karjalaseura ry

Karjalan Liitto

Seuramme on perustettu jo vuonna 1945. Seuran perustamisen aikoihin oli tärkeänä tehtävänä opastaa karjalaista väestöä uusissa olosuhteissa ja auttaa heitä uuden elämän alkuun. Omien tilojen perustaminen ja rakennustoiminta, erilaiset avustukset ja lainoitukset olivat silloin seuran tärkeitä toimintamuotoja. Sijoitussuunnitelmien mukaan kyläkuntien asukkaat oli haluttu säilyttää mahdollisimman lähellä toisiaan. Näin naapuriapua oli helppo antaa, kun tutut perheet olivat lähellä.

Tällä hetkellä seuran pääasiallisin toiminta keskittyy kulttuurin ja perinteen tallentamiseen ja esille tuomiseen. Seurassa on lähes 200 jäsenperhettä. Talvisodan aikaan Huittisissa oli runsaasti Kaukolan ja Uudenkirkon pitäjistä olevia perheitä. Jatkosodan jälkeen Huittisiin sijoitettiin runsaasti vpl. pyhäjärveläistä ja sakkolalaista syntyperää olevia henkilöitä. He muodostavat edelleenkin pääosan seuramme jäsenistä. Parhaimmillaan Huittisiin muutti noin 1200 karjalaista. Muuttoliikkeen myötä on kuitenkin lähes jokainen luovutetun alueen pitäjä edustettuna seurassamme.

Seuran jäseneksi pääsee, vaikkei olisikaan karjalaista syntyperää. Niinpä seuraamme kuuluu nykyisin runsaasti puhtaasti perussatakuntalaisia perheitä. Seuran nykyinen toiminta piirakkaperinteestä erilaisten käsitöiden ja kyykkäpelitaitojen ylläpitämiseen kiinnostaa varsin suuria väestöryhmiä. Vuodesta 2007 seura on tarjonnut lapsille mahdollisuuden tutustua myös kansantanssiperinteeseen.

Tulosta sivu

Poutapilvi web design Oy