Harlu-seura ry

Karjalan Liitto

Harlu-seura ry.

Toimintakertomus vuodelta 2016

Harlu-seuran tarkoituksena on toimia karjalaisten yhdyssiteenä, sosiaalisena ja henkisenä tukena ja vaalia karjalaista kulttuuria sekä tehdä tunnetuksi Karjalaa.

Vuoden 2016 hallitukseen kuuluivat puheenjohtaja Hannu Kervinen, varapuheenjohtaja Matti Kurki, sihteeri Ritva Venäläinen ja rahastonhoitaja sekä jäsenrekisterin ylläpitäjä Leena Haikarainen. Muut hallituksen jäsenet olivat Pekka Leskinen, Rauno Kuokkanen, Maria Sopanen, Kaarina Teperi ja Antti Lindqvist. Seuran kotisivuja ja Facebook-sivuja ylläpiti Leena Nygård yhdessä Leena Haikaraisen kanssa. Kotisivut ovat Karjalan Liiton sivujen yhteydessä. Toiminnan- ja taloudentarkastajina toimivat Helvi Tiihonen ja Ritva Immonen.

Seuran vuosikokous pidettiin Kangasniemellä Op:n kerhohuoneessa 28.2.2016. Vuosikokouksesta ilmoitettiin jokaiselle jäsenelle toimitetulla jäsentiedotteella. Kokoukseen osallistui 17 henkilöä. Hallitus kokoontui vuoden aikana kaksi kertaa. Muutoin yhteyttä pidettiin sähköpostilla ja tekstiviesteillä.

Helmikuun 19. päivän illalla Karjala-talolla Harlu-Impilahti -illassa seuraa edustivat Paavo Kokko, Ohto Kokko, Maria Sopanen ja Leena Haikarainen. Ohto Kokko esitteli Harlun vesiliikennettä ennen sotia ja Maria Sopanen harlulaista elämänmenoa ja sukuja.

Toukokuussa  14.5.2016 tehtiin yhteinen  teatterimatka Kangasniemen Sydänyhdistyksen kanssa Lahteen katsomaan ”Evakkotytön tarina”-nimistä näytäntöä.

Perinteinen seuran kotiseutumatka peruuntui, koska järjestäjän mukaan hotellit olivat ylibuukattu.

Seuran jäseniä osallistui Karjalaille kesäjuhlille Seinäjoella  18.–19.6.2016. Seuran toimesta on Karjalaan jääneiden muistopatsaalle Kangasniemen hautausmaalle viety kynttilöitä juhlapyhinä.

Harlun lippua kantoi Karjalaisilla kesäjuhlilla Seinäjoella Hannu Kervinen airueena Leena Haikarainen. Kangasniemellä itsenäisyyspäivän juhlassa Harlun lippua kantoi Rauno Kuokkanen.

Seura on muistanut muistoadressein edesmenneitä seuran jäseniä, mikäli niistä on saatu tieto ennen siunaustilaisuutta. Seurassamme pitkään vaikuttaneen Antti Kettusen siunaustilaisuudessa seuraa edusti puheenjohtaja ja Seppo Nuikka.

Harlulaisten evakkomuistot kirjaa myytiin 12 kappaletta. Tehtaiden savuja ja kukkaketoja –kuvateosta myytiin kaksi. ja Harlu – Laatokan karjalan  nuorin siirtopitäjä  -kirjaa on myyty  vuoden aikana neljä kappaletta. Suruadresseja on välitetty myytäväksi Kangasniemen kirkkoherranvirastoon. Niitä on myynnissä myös seuralla. Seuran standaareja on myyty 12 kappaletta.

Puurojuhlaa vietettiin Kangasniemellä kahden edellisen vuoden tapaan yhdessä Kangasniemen seurakunnan Harlun ystävien  kanssa Kangasniemen seurakuntakeskuksessa 27.11.2016.  Tilaisuudessa oli 43 henkilöä. Harlu-seura lahjoitti arpajaistuottonsa Harlun seurakunnalle. Harlu-seuralla oli omaa tuotemyyntiä, joulukannel -lehtiä ja cd-levyjä, adresseja ja kirjoja.

Jäsentiedote, jonka mukana toimitettiin myös jäsenmaksut, lähetettiin jäsenille helmikuussa ennen vuosikokousta.  Seuran jäsenmäärä vuodenvaihteessa oli 290, joista ainaisjäseniä on 123 ja vuosijäseniä 167. Seurasta on poistunut jäseniä vuoden aikana 15 ja uusia jäseniä on tullut 3 henkilöä.

Harlu-seura perusti Facebook-sivuston keväällä 2012. Ryhmässä on tällä hetkellä 271 jäsentä, mikä on 67 enemmän, kuin viime vuoden vaihteessa. Lisäys on samaa suurusluokkaa, kuin edellisenäkin vuonna. Keskustelu on käynyt ajoittain vilkkaana ja ryhmäläiset ovat lähettäneet sinne paljon kuvia ja kyselleet sukujuuriaan. Leena Nygård, kolmannen polven harlulainen, on hallituksen päätöksellä perustanut sivuston ja toimii samalla sivuston ylläpitäjänä yhdessä Leena Haikarainen kanssa.

Toimintavuoden talous on 224,77 euroa ylijäämäinen.

Harlu-seura kiittää yhteistyökumppaneitaan Kangasniemen kuntaa ja Kangasniemen seurakuntaa sekä Reima Karetietä hyvästä yhteistyöstä.

Tulosta sivu

Poutapilvi web design Oy