Harlu-seura ry

Karjalan Liitto

Kerään tarinoita, etsin haastateltavia!

Kirjoitan väitöskirjaa suomalaisista talvi-, jatko- ja Lapin sodan uskomustarinoista ja yliluonnollisiksi tulkituista sotakokemuksista. Kerään itse koettuja, sota-aikana kuultuja ja perimätietona siirtyneitä muistoja. Olen teihin yhteydessä, koska käsillä alkavat olla viimeiset ajat haastatella sotaveteraaneja, lottia, Karjalan evakkoja sekä Suomen laajalla kotirintamalla sodan aikana eläneitä ihmisiä. Jos tunnette ihmisiä, jotka voisivat johdattaa tarinoiden äärelle, kiitän yhteydenotostanne.

Sodat 1939–1945 olivat inhimillisesti katsoen herkkää ja tunteikasta aikaa. Sota merkitsi pelkoa, epätietoisuutta, huolta, uhkaa ja hätää. Toisaalta koettiin myös yhteisöllisyyttä ja toivoa. Sota-aikana selittämättömät kokemukset olivat yleisiä, ja moni ihminen on kokenut oudon kokemuksen tai kuullut uskomustarinan juuri sotarintamilla, kotirintamalla tai evakkotiellä.

Haluan tutkia, kuinka sodan uskomustarinat elävät tänä päivänä, ja kuinka tarinat ja memoraatit ovat siirtyneet seuraaville sukupolville, sodan kokeneiden jälkeläisille. Olen kiinnostunut tutkimaan, kuinka sodan uskomustarinaperinteessä näkyy vanha uskomustarinaperinne. Kuka tarinoita kertoi? Milloin? Missä? Kenelle? Miksi? Millaisia olivat kotirintaman tarinat? Kuinka eri puolilta Suomea rintamille tulleiden sotilaiden tarinat poikkesivat toisistaan? Missä sodan vaiheissa kerrottiin tarinoita? Asemasota? Hyökkäysvaihe? Syntyikö sodassa omia tarinatyyppejä?

Olen kerännyt uskomustarinaperinnettä ja paikallistarinoita Kainuussa yli kymmenen vuoden ajan. Tutkimusaiheeni on noussut kentältä, kansan syvistä riveistä. Haastattelemani ihmiset ovat halunneet usein kertoa sota-ajan tapahtumia, joita he eivät ole kyenneet järjellä ymmärtämään. Asiat ovat vaivanneet heitä vuosikymmeniä. Vanhoilla päivillä ihmiset ovat muistelleet halukkaasti: ihmetelleet selittämättömiä tapauksia, vaikkapa vihollista, johon eivät luodit pystyneet tai kuinka unen haltija pelasti hengen Tali-Ihantalan taisteluissa.

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura järjestää tutkimusaiheestani kansallisen kilpakeruun syksyllä 2017. Haastattelut haluan aloittaa jo keväällä 2017, koska sodat omakohtaisesti kokeneet ovat hyvin iäkkäitä. Haluan kerätä koko Suomen laajuisen aineiston.

Tarkoitukseni on aloittaa haastattelut kevään kuluessa. Liikun toiveiden mukaiseen haastattelupaikkaan, ja otan myös vastaan puheluita, kirjeitä ja sähköposteja. Olen kiitollinen kaikista yhteydenotoista, jotka koskevat omia kokemuksia tai muilta kuultuja tarinoita toisen maailmansodan uskomusolennoista, voimista ja ilmiöistä. Suoritan haastattelut kunnioittavassa hengessä ja Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran keruuohjetta noudattaen.

Referenssinäni mainitsen ideoimani ja toteuttamani Manner-Suomen maaseudun yleisen kehittämishankkeen Ylä-Kainuun Tarinakartasto, joka on pyydetty myös osaksi Museoviraston hallinnoimaa Aineettoman kulttuuriperinnön Wikipediaa: https://wiki.aineetonkulttuuriperinto.fi/wiki/Yl%C3%A4-Kainuun_Tarinakartasto

Kun perinteenkeruu on valmis, sovellan tarina-aineistoa myös tarinallisen luonto- ja kulttuurimatkailun kehittämiseen. Syntyy seikkailu ja kaivattu uudenlainen näkökulma sotiin.

Tutkimus on osa akatemiahanketta Lapland´s Dark Heritage.

Olen kiitollinen, jos jaatte tiedotettani eteenpäin jäsenillenne ja jäsenjärjestöille. Kuulemisiin!

Ystävällisesti,

FM Satumaarit Myllyniemi

Sälinkääntie 291, 04620 Mäntsälä

satumaarit.myllyniemi@gmail.com

Harlu-seuran kotiseutumatka  21.–23.7. 2017

Ohjelma ja ilmoittautumisohjeet:

Perjantai 21.7

6.00 Laukaan matkahuolto, 6.30 Jyväskylän matkakeskus, 7.45, Kangasniemeltä tarvittaessa, 8.30 Pieksämäki, 9.10 Varkau, 10.40 Joensuu, Kiteen asema 11.30, n. 12.00 Värtsilässä rajalla. Sortavalassa n.15.00

Majoittuminen hotelli Sortavalaan

Kaupunkikiertoajelu tarvittaessa

18.00 Päivällinen hotellissa

Lauantai 22.7

7.30 Aamiainen

9.00 Lähtö Harluun, bussi vie Läskelään, keskustaan ja Hämekoskelle

Taksikyytejä tarpeen mukaan kylille

14.30  Harlun keskustan kaupalta Läskelään, kirkossa päiväkahvi

Vaihtoehtona päiväretki Valamoon 9.00-16.00  n. 70 €

17.00 mennessä  takaisin Sortavalassa

18.00 Päivällinen hotellissa

Sunnuntai 23.7.

8.00  Aamiainen

9.30 Lähtö kotiinpäin, poiketaan Ruskealan kirkossa, mahdollisesti marmorilouhoksella ja/tai koskilla.

Raja tavoitteena n. kello 13.00  Tax Free kauppa

N. 16.00 Joensuussa, Jyväskylä n. 20.00

1. Ilmoittautuminen Matkakarjalaan (Kauppakatu 35  80100 Joensuu) 1.6. mennessä. Tiedustelut puhelinnumerosta 013-120133

2. Lähetä em. os. 10.6. mennessä ryhmäviisumia varten viisumianomus, (netistä tulostaen tai hae lähimmästä matkatoimistosta)    1 värillinen passikuva (alle ½ vuotta vanha),  matkavakuutustodistus ja kopio passin kuva-aukeamasta.

3. Hinta yhteisviisumilla 200 €, omalla  125€ , sis. Maj. 2-4 hengen   huoneissa + aamiaiset ja päivälliset.

Yhden hengen huoneessa vastaavasti 230 € ja 155 €.

4. Bussikustannus maksetaan autossa, n. 40-60 €

5. Taksin tarve Harlussa etukäteistilausta varten myös ilmoitettava

6. Matkan vetää Reima Karetie, kysy, soita 0400-199004 tai e-mail reima.karetie@gmail.com

TERVETULOA MUKAAN!

Tulosta sivu

Harlun ystävien kokoontumiset syksyllä 2017

Kangasniemen ja Harlun evankelis-luterilaiset seurakunnat ovat ystävyysseurakuntia. Tämän yhteistyön myötä kokoontuu "Harlun ystävät" kuukausittain vaihtamaan kuulumisia ja kuulemaan terveisiä Karjalan mailta.

Milloin:

su 10.9. klo 18

su 8.10. klo 18

su 5.11. klo 18:

Vieraita Inkerin kirkosta Pietarista; Svetlana Musina (sopraano) ja Anna Kovalkova (piano) sekä Pasi Hujanen (Pietarin ja Länsi-Inkerin rovastikuntien pastori)

su 26.11. klo 14, yhdessä Harlu-seuran kanssa puurojuhlan merkeissä.

Missä:

Kangasniemen seurakuntakeskuksen yläsali.

Os: Kirkkoniementie 2, 51200 Kangasniemi.

Lämpimästi tervetuloa!

Poutapilvi web design Oy