Filipoffien jälkeläisten sukuseura

Karjalan Liitto

FILIPOFFIEN JÄLKELÄISTEN SUKUTARINOITA

Juuri ennen 10-vuotisjuhlakokoustaan 27.-28.5. 2017 Filipoffien jälkeläisten sukuseura  sai valmiiksi omista sukuhaaroistaan kertovan historiikin ”Filipoffien jälkeläisten sukutarinoita”. Kirjan alkuosassa käsitellään lyhyesti elämisen edellytyksiä sukumme alkulähteillä Laatokan-Karjalassa 1800- ja 1900-luvulla ja luodaan katsaus sukuhaarojen yhteisiin esipolviin, joista löytyneet tiedot ulottuvat 1600-luvun puoliväliin asti. Tämän jälkeen yksi tai useampi sukuhaaransa edustaja kertoo muistiinpanojen, vanhojen valokuvien ja henkilökohtaisten muistikuvien pohjalta oman sukuhaaransa tarinan esivanhemmista alkaen toisen maailmansodan päättymiseen ja uuden kotipaikan löytymiseen saakka.

091p

Sortavala2008

Sukuseuran historiaa

Keväällä  1991 heräsi ajatus käydä katsomassa entisiä kotikontuja Laatokan Karjalassa. Matkalle lähti 25 henkilöä, jotka olivat joko asuneet tai ennen sotia usein käyneet Möntsölän kylässä Karpansaaressa n. 18 km Sortavalasta. Vaikka jäljellä oli vain kivijalkoja, jos niitäkään, entiset muistot synnyttivät ajatuksen sukulaisten ja lapsuuden ajan tuttavien tapaamisesta useammin. Seuraava kokoontuminen järjestyi Leppävirralla 12-13.6. 1993, sitten Karstulassa 17-18..6. 2000, sekä edelleen Rauhalahdessa 6.-7.8. 2005. Näihin tilaisuuksiin osallistui 33-45 sukuun kuuluvaa henkilöä. Rauhalahden kokoontumisen aikana voimistui tarve oman sukuseuran perustamisesta. Tätä valmistelemaan valittiin toimikunta, jonka tuli tehdä ehdotus sukuseuran säännöiksi. Seuraavassa sukutapaamisessa Jyväskylässä 17.-18.6. 2007 hyväksyttiin sukuseuramme nimi ja säännöt sekä valittiin hallituksen jäsenet.

2016 sukutapahtuma: risteily Lappeenrannasta Viipuriin 20-21.5.2016

M/S Carelia vie Viipuriin

Laiva: Carelia

Sukukokous 2015

Sukukokous pidettiin Valamon luostarissa Heinävedellä 6-7.6.2015

IMG_1794p

Kokoukseen osallistui noin kolmekymmentä sukuseuran jäsentä. Seuraavassa kuvassa toisen kokouspäivän osallistujia.

IMG_0900p

Sukuseuran kesäretki 2012

Matka suuntautui Vanhaan Valamoon 7.6. – 9.6.2012. Matkalle osallistui 14 seuramme jäsentä. Matkaoppaanamme oli paikallista historiaa hyvin tunteva Pentti Stranius. Yhteinen matka alkoi Joensuusta aamuvarhaisella ja jatkui samana päivänä Sortavalaan ja edelleen Valamoon, vesimatka taittui miellyttävästi kantosiipialuksella. Laatokka näytti meille parhaat puolensa: kaunis auringonpaiste ja lähes peilityyni vedenpinta. Valamossa omenapuiden ja syreenien kukkaloisto oli parhaimmillaan. Paikallisena oppaanamme toimi pirteä Svetlana. Restaurointitöitä tehtiin monella taholla. Niikkanassa skiitta oli jo saatu kokonaan korjatuksi ja työn jälki näytti todella kauniilta. Paluumatkalla vietimme iltapäivän Sortavalassa. Kävimme mm. Vakkosalmessa katsomassa kesän laulujuhlien pitopaikkaa, näimme tasaisena kenttänä ilman ristejä olevan suomalaisten sotilaiden sankarihauta-alueen sekä peruskorjauksen alaisena olevan Karjalan sillan. Yövyimme Kaunis-hotellissa. Matkan onnistumisen kruunasi hyvin valittu ajoitus: erinomainen kesäsää hemmotteli meitä.

Ryhmäkuva Valamossa 2012 pieni

Sukukokous Helsingissä Hotelli Haagassa 24-25.8.2013