Eurajoen Karjalaseura

Karjalan Liitto

Eurajoen karjalaisista isoosa on Räisälästä lähtöisin. Tästä syystä on ollut luonnollista Räisälän pitäjäjuhlien järjestäminen aika ajoin.Ensimmäiset Räisäläjuhlat seuramme järjesti vuonna 1947. Niistä on vain maininta Räisäläisten säätiön tiedoissa.

Satu Hallenberg Eurajoen Räisälä juhlassa

Vuonna 1959 pidettiin Räisäläjuhlat, joiden yhteydessä paljastettiin Karjalaan jääneiden muistopatsas seurakuntamme hautausmaalle. Muistomerkin paljastustilaisuudessa piti juhlapuheen Juhani Aherto. Varat muistomerkin hankintaan saatiin osaksi keräyksellä, johon oli nimetty kerääjät kullekin kylälle.

Räisäläjuhlat pidettiin vuonna 1971. Juhlien pidosta on vain pelkkä maininta pöytäkirjoissa.

Seuraavat Räisäläjuhlat pidettiin vuonna 1992. Juhlapuheen pitäjänä oli Antti Kuisma. Teetimme omakustanteisesti Räisälä - aiheisia T-paitoja myytäväksi juhlien yhteydessä. Juhlien pitopaikkana oli Kirkonkylän koulu, iltamat pidettiin Lapin Salamakalliolla.

Räisäläjuhlien pitovuosi oli 2000. Juhlapuheen pitäjä oli puolustusasiainneuvos Ilkka Puukka. Juhlien pitopaikkana oli Eurajoen yläaste, jossa saimme pitää kaikki tilaisuudet, muistojen illan, iltamat ja sunnuntaisen pääjuhlan.

Vuoden 2007 Räisäläjuhlien pitopaikkana oli myös Eurajoki. Juhlaa vietettiin Eurajoen yläasteella. Juhlapuheen pitäjäksi saimme Karjalan liiton uuden puheenjohtajan Satu Hallenbergin. Seuramme jäsenistö oli innokkaasti ja runsaslukuisesti talkootyössä mukana.

Vuonna 2012 Eurajoen järjestämät pitäjäjuhlat olivat kaksipäiväiset. Lauantaina oli perinteisesti muistojen ilta ja karjalaiset ohjelmalliset iltamat. Eurajokelaisia karjalaisia haastatteli Kati Illahe, haastateltavina olivat Tuovi Järvinen, Toivo Luukkanen ja Esko Kopra. He kertoivat lapsuudestaan Räisälässä.

Pienen tauon jälkeen aloitettiin ohjelmalliset iltamat, missä kunnan kulttuuritoimi oli näyttävästi mukana.

Sunnuntaina oli messu kirkossa. Seuran jäsenet toivottivat kirkkokansan tervetulleiksi ja olivat avustajina kirkollisissa toimissa. Huomionosoitus kirkkomaalla sisälsi seppeleiden laskut sankarihaudan ja Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkeille. Puheen siellä piti Mervi Tammi.

Varsinainen pääjuhla pidettiin Eurajoen yhteiskoululla. Juhlapuheen piti puolustusasianneuvos Ilkka Puukka. Antti Kuisma selvitti aihetta "Räisäläisyys elää". Musiikillista ohjelmaa esitti Eurajoen nuorisosoittokunta, lauluyhtye Soljuvat ja Esa Laihonen soitti sahalla.

Juhlat olivat niin taloudellinen kuin ohjelmallinen menestys.

Sankarihaudalla

Poutapilvi web design Oy