Eurajoen Karjalaseura

Karjalan Liitto

Karjalanpiiraat

Vuonna 2003 EU on hyväksynyt perinneruoaksi karjalanpiirakan. Näin valmistat 20-25 keskikokoista piirakkaa. Piirakkaan tarvitaan kuoritaikina ja huttu (voi olla riisipuuro, ohrapuuro, perunamuusi tms.)

Kuoritaikina

Karjalanpiirakoita tekemässä

2 dl vettä
1 tl suolaa
4,5 dl ruisjauhoja
0,5 dl vehnäjauhoja

Riisitäyte

5 dl vettä
2 kkp riisiä
2 l maitoa
1 tl suolaa

Keitä ensin puuro valmiiksi tavalliseen tapaan, lisää kananmuna vasta puuron vähän jäähdyttyä. Kuoritaikina valmistetaan sekoittamalla ensin vesi ja suola ja sitten jauhot tasaiseksi massaksi. Kaada kuoritaikina pöydälle ja vaivaa se kiinteäksi jauhoja lisäten. Kun taikina on kiinteää, pyörittele se tangoksi ja leikkaa noin sentin levyisiksi paloiksi. Palat pyöritellään palloiksi ja painellaan jauhojen päälle litteiksi kakkaroiksi.

Ajele (kaulitse) kakkarat kuoriksi pulikalla tai kaulimella. Pinoa valmiit kuoret päällekkäin (näin ne eivät kovetu), ja ripottele väliin jauhoja. Levitä kuoret pöydälle ja laita reilu ruokalusikallinen täytettä jokaisen kuoren keskelle, levitä täyte lähes reunoihin asti. Rypytä piirakka ja pyyhkäise liika täyte pois.
Paista 300 asteessa kauniin ruskeaksi. Valmiit piirakat voidellaan vesi-voiseoksella. Peitä valmiit piirakat voipaperilla ja laita vielä päälle leivinliina.

Tulosta sivu

Poutapilvi web design Oy