Entiset Kivennapalaiset ry

Karjalan Liitto

Tapahtumia 2017

Syystapaamista vietettiin 8.10. klo 15 alkaen Karjalatalon Sortavala-salissa. Marja Pihkala esitteli yllään ollutta Kivennavan savakkopukua ja kertoi sen valmistuksesta. Pirkko-Mari Ahola luki Muratan Eemelin pakinan Kivennavan murteella. Veijo Pimiä näytti vanhoja valokuvia Kivennavalta ja Kivennapaseuran puheenjohtaja Raija Levo kertoi äskettäin esiin tulleita tietoja Kivennavalle evakuointien aikana jääneistä henkilöistä. Ohjelmassa oli myös yhteislaulua, arpajaiset ja tarjolla kahvia leivonnaisten kera.

Entiset Kivennapalaiset ja Kivennapaseura olivat yhteisosastolla mukana Kuulutko sukuuni -tapahtumassa Vantaalla 7.-8.10. Tarjolla oli apua ja neuvontaa juurien etsintään sekä Kivennapa- ja Karjala-aiheista kirjallisuutta.

Kevätretken
teimme 27.5. Hvitträsk-museoon Kirkkonummelle ja sen jälkeen nautimme keittolounaan Hakaloilla Espoossa. Mukana oli yhdeksän jäasentä ja Kivennavan ystävää.

Virpojaisia
vietettiin 2.4. Karjalatalon Wiipuri-salissa. Pirkko-Mari Ahola ja Etta-tytär virpoivat yhdistyksemme vuoden 2017 virvottavan Pirkko Hakalan. Marja Pihkala soitti kannelta ja kertoi kannelharrastuksestaan. Veijo Pimiä näytti yhdistyksemme vanhoja valokuvia ja opasti valokuvien skannausta. Ohjelmassa oli myös yhteislaulua, arpajaiset ja tarjolla kahvia leivonnaisten kera. Paikalla oli 29 jäsentä ja Kivennavan ystävää.

Sukututkimuspiiri
kokoontui 20.3. klo 17 alkaen Kirjasto 10:n ryhmätyötilassa, Helsingin vanhassa postitalossa. Tietokirjailija, tiedetoimittaja Ulla Kervinen kertoi kirjastaan "Terijoen Kuokkalan juurilla". Aineiston keruun lähtökohtana on ollut Kervisen isän Urho Kähösen suku Rajajoella sekä isän äidin Maria Koukun suku Ollilassa.

Sukututkimuspiiri
kokoontui 27.2. klo 17 alkaen Kirjasto 10:n ryhmätyötilassa, Helsingin vanhassa postitalossa. Sami Pyykkö kertoi kirjastaan "Isoisäni Pekka Pyykkö" ja miten kirja on syntynyt.

Vuosikokous
pidettiin 28.2. Karjalatalon Wärtsilä-salissa. Vuosikokous valitsi varapuheenjohtajaksi Jukka Skytän. Pirkko Hakala jäi pois hallituksesta ja hänen tilalleen valittiin varapuheenjohtajuudesta luopunut Eeva Korjula. Erovuorossa hallituksen jäsenistä olivat Salme Martikainen ja Kyllikki Torkkel, jotka valittiin uudelleen. Uudeksi hallituksen jäseneksi valittiin Marja Pihkala. Erovuoroiset hallituksen varajäsenet Pekka Kirjavainen ja Esko Veijalainen valittiin uudelleen. Toiminnantarkastajina jatkavat Terttu Lemmetty ja Risto Lehtinen, varalla Anneli Frantsi ja Hannu Kuortti.

Tapahtumia 2016

Joulujuhlaa vietettiin 11.12. klo 15 alkaen Karjalatalon Sortavala-salissa. Raisa Hämäläinen lauloi, säestäjänään Pia Korteala. Jouluevankeliumin Kivennavan murteella luki Pirkko-Mari Ahola ja Kyösti Pulliainen muisteli kirkkoherra Otto Auteretta. Herkkukori lohduspalkintoineen arvottiin. Tarjolla oli tuttuun tapaan joulupuuroa ja kahvipöydän antimia. Tilaisuuden juonsi Eeva Korjula.

Sukututkimuspiiri kokoontui 30.11. klo 17 alkaen Kirjasto 10:n ryhmätyötilassa, Helsingin vanhassa postitalossa. Pirkko Hyytiä kertoi puolustusvoimien kuva-arkistosta ja sen käytöstä.

Sukututkimuspiiri kokoontui 17.10. klo 17 alkaen Kirjasto 10:n ryhmätyötilassa, Helsingin vanhassa postitalossa. Liisa Söderlund kertoi aiheesta Pohjois-Inkerin suomalaisväestö 1800-luvulla. Lempaalan, Toksovan, Valkeasaaren ja Vuoleen sekä Pietarin Pyhän Marian seurakuntalaisia ja heidän taustojaan.

Syystapaamista vietettiin 9.10. klo 15 alkaen Karjalatalon Sortavala-salissa. Kivennapaseuran puheenjohtaja Raija Levo esitteli Kivennavan ääntöluetteloa ja vanhoja valokuvia Kivennavalta. Kunnantuvassa 30.12.1895 hyväksytty ääntöluettelo huudettiin Kivennapaseuralle Helanderin elokuun huutokaupassa. Ääntöluettelon voi katsoa vastaavan nykyistä veroäyriluetteloa. Kuntakokous vahvisti ääntöluettelon tuolloin verotuksen ja äänioikeuden perustaksi.

Ohjelmassa oli myös yhteislaulua ja arpajaiset, tarjolla kahvia ja sen seitsemän sortin piirakoita.

Entiset Kivennapalaiset ja Kivennapaseura olivat yhteisosastolla mukana Kuulutko sukuuni -tapahtumassa Vantaalla 8.-9.10. Tarjolla oli apua ja neuvontaa juurien etsintään sekä Kivennapa- ja Karjala-aiheista kirjallisuutta.

Entiset Kivennapalaiset osallistui Karjalatalon syyskirpputorille 24.9. Myynnissä oli Kivennapa- ja Karjala-aiheista kirjallisuutta, kortteja ja adresseja.

Kesäkauden päättäjäiset 4.9. karjalaisten kesäkodissa Villa Salmelassa Jollaksessa.

Kevätretki 21.5. suuntautui Lammille ja Kangasalle. Lammin kirjastossa tutustuttiin Uljas Kiurun perinnekokoelmaan. Kangasalla vierailtiin Sandvikien Kumpulan tilalla, tutustuttiin Kivennavan Ahjärveläisten kannatusyhdistyksen toimintaan Ahjärven talolla ja käytiin myös Vehoniemen automuseossa.

Sukututkimuspiiri kokoontui 18.4. klo 17-20 Helsingin vanhassa postitalossa, Kirjasto 10:n ryhmätyötilassa. Liisa Söderlund kertoi aiheesta "Med betyg till St. Petersburg - suomalaisia 1800-luvulla Pohjois-Inkerissä". Keitä he olivat, mistä he tulivat? Mitä lähteet kertovat Kivennavan ja naapuripitäjien muuttajista?

Sukututkimuspiiri kokoontui 21.3. klo 17-20 Helsingin vanhassa postitalossa, Kirjasto 10:n ryhmätyötilassa. Kalevi Hyytiä ja Pekka Kirjavainen esittelivät Kivennapawiki-sivuston tilannetta ja miten itse kukin voi osallistua sen kehittämiseen.

Virpojaisia vietettiin sunnuntaina 20.3. klo 15 alkaen Karjalatalon Wiipuri-salissa. Karjalan Liiton pronssinen ansiomerkki luovutettiin Pirkko Hakalalle. Pirkko-Mari Ahola ja Etta-tytär virpoivat yhdistyksemme vuoden 2016 virvottavan Anna-Liisa Virasjoen. Pirkko-Mari luki Lyydia Häyrysen pakinan Kivennavan murteella. Marja Pihkala kertoi feresin ja sarafaanin historiasta ja esitteli yhdistyksemme lahjoituksena saamat kansallispuvut, Kivennavan savakkopuvun ja Tuuterin puvun. Ohjelmassa oli myös musiikkia ja arpajaiset, tarjolla kahvipöydän antimia ja tilaisuus päättyi Karjalaisten lauluun. Paikalla oli 25 jäsentä ja Kivennavan ystävää.

Vuosikokous pidettiin 28.2. Karjalatalon Wärtsilä-salissa. Paikalla oli 19 jäsentä. Toimintasuunnitelma ja talousarvio hyväksyttiin hallituksen esittämässä muodossa. Puheenjohtajana seuraavan kaksivuotiskauden jatkaa Seppo Henttinen. Erovuorossa hallituksen jäsenistä oli Kaarina Kouhia ja varajäsenistä Anna-Liisa Virasjoki, jotka valittiin uudelleen. Toiminnantarkastajina jatkavat Terttu Lemmetty ja Risto Lehtinen, varalla Anneli Frantsi ja Hannu Kuortti.

Sukututkimuspiiri kokoontui 15.2. klo 18-20 Helsingin vanhassa postitalossa, Kirjasto 10:n ryhmätyötilassa. Harry Smeds kertoi nettisukupuista (Geni, My Heritage ym.) ja kivennapalaisista niissä.

Entiset Kivennapalaiset ja Kivennapaseura osallistuivat Karjalatalon kirpputorille la 23.1. Myynnissä oli Karjala-aiheista kirjallisuutta ja käsitöitä.

Sukututkimuspiiri kokoontui ma 18.1. klo 17-19 Helsingin vanhassa postitalossa. Kivennapaseuran puheenjohtaja Raija Levo kertoi Kivennavan Linnamäelle tehdystä mittaus- ja kartoitusmatkasta ja sen tuloksista. Piirustusten ja kuvien avulla selvitettiin kirkon ja pappilan paikat tarkalleen maastossa, rakennusten vielä näkyvillä olevat kohdat ja kellaritilat.

Tapahtumia 2015

Pikkujoulua viettämään 13.12. Karjalatalon Sortavala-saliin tuli 34 henkilöä. Pirkko Hakalan vunukka Lilja Hölsä soitti viulua ja lauloi äitinsä Riitta Hölsän säestyksellä. Lilja myös luki jouluevankeliumin Kivennavan murteella. Veijo Pimiä muisteli evakkojoulua Hauholla vuonna 1939, Helli Taponen ja Eeva Korjula kertoivat ja näyttivät valokuvia yhdistyksen jäsenten retkestä vuonna 1957 Kivennavalle. Herkkukori lohduspalkintoineen arvottiin. Tarjolla oli joulupuuroa ja kahvipöydän antimia.

Sukututkimuspiiri kokoontui 16.11. klo 18-20 Kirjasto 10:n ryhmätyötilassa, Helsingin vanhassa postitalossa. Ahti Kurri kertoi DNA-sukututkimuksen kuulumisia, Karjala DNA -projektin ensimmäisen toimintavuoden ja yli 400 jäsenen jälkeen.

Sukututkimuspiiri kokoontui 19.10. klo 17-20 Kirjasto 10:n ryhmätyötilassa, Helsingin vanhassa postitalossa. Raili Mäkelä kertoi kokemuksiaan arkistojen käytöstä ja miten haetaan tietoa vanhoista sanomalehdistä, sotapäiväkirjoista ja 1918 arkistolähteistä.

Entiset Kivennapalaiset ja Kivennapaseura olivat yhteisosastolla mukana Kuulutko sukuuni -tapahtumassa 10.-11.10. Vantaalla.Tarjolla oli apua ja neuvontaa juurien etsintään sekä Kivennapa- ja Karjala-aiheista kirjallisuutta.

Entiset Kivennapalaiset osallistui Karjalatalon syyskirpputorille 25.9. Myynnissä oli kirjallisuutta sekä lahjoituksena saatu Martta-nukke Pipsa, joka pääsi uuteen kotiin kivennappoisille juurilleen.

Syystapaaminen ja yhdistyksen 65-vuotisjuhla vietettiin 4.10. klo 15 alkaen Karjalatalon Sortavala-salissa. Tervehdyssanat lausui puheenjohtaja Seppo Henttinen. Varapuheenjohtaja Eeva Korjula ja kunniapuheenjohtaja Helli Taponen pitivät katsauksen yhdistyksen alkuvaiheisiin ja toivat esiin henkilöitä, jotka ovat vaikuttaneet yhdistyksessä. Karjalan Liiton ansiomerkkien jaon toimitti ja Liiton tervehdyksen toi varapuheenjohtaja Eevaliisa Kurki. Hopeisen ansiomerkin sai Eeva Korjula. Pronssisella merkillä palkittiin Seppo Henttinen, Seppo Määttänen, Veijo Pimiä ja Tarja Sandvik. Harrastusmerkin saivat Kari Hopponen ja Kyllikki Torkkel. Kunniajäseneksi kutsuttiin Ilona Latomaa. Veijo Pimiä kertoi Ilmari Pimiästä karjalaisten tuntojen tulkkina ja tilaisuus päättyi Karjalaisten lauluun.

Sukututkimuspiiri kokoontui 21.9. klo 17-20 Kirjasto 10:n ryhmätyötilassa, Helsingin vanhassa postitalossa. Kivennapaseuran puheenjohtajana 2016 aloittava Raija Levo kertoi omista sukututkimuksistaan, mm. Levon, Ronnun ja Kiurun sukujen vaiheista.

Kesäkauden päättäjäiset ja tapaaminen Raivola-Seuran kanssa 30.8. karjalaisten kesäkodissa Villa Salmelassa Jollaksessa.

69. Kivennavan Kihut ja 76. Terijoki-juhla sunnuntaina 2.8. Järvenpäässä. Lisää tapahtumasta Kivennapaseuran sivuilla.

Kevätretki 30.5. Suomenlinnaan.

Sukututkimuspiiri tarjosi 20.4.klo 17-20 sukututkimusneuvontaa Helsingin vanhassa postitalossa, Kirjasto 10:n ryhmätyötilassa.

Virpojaisia vietettiin 29.3. klo 15 alkaen Karjalatalon Sortavala-salissa. Veijo Pimiä kertoi talvisodasta maailmanpoliittisena ja sotahistoriallisena tapahtumana. Pirkko-Mari Ahola ja Etta-tytär virpoivat yhdistyksemme vuoden virvottavat Sanelma Malkin ja Eila Partasen. Kari Hopponen kertoi Suomen Kuvalehdessä julkaistuista, Kivennavan kunnalliskodin evakuointia ja Mainilan laukauksia koskevista artikkeleista ja niiden synnystä. Ohjelmassa oli myös musikkia, yhteislaulua, arpajaiset ja tarjolla kahvipöydän antimia.Virpojaisiin osallistui 33 jäsentä ja Kivennavan ystävää.

Sukututkimuspiiri kokoontui 16.3. klo 17-20 Helsingin vanhassa postitalossa, Kirjasto 10:n ryhmätyötilassa. Sukuseura Kruus julkaisi 2014 kirjan "Kruus-suku Karjalan kannaksella". Kirjassa kuvataan Valkjärveltä Heinjoelle lähteneitä Petter Kruusin jälkeläisiä ja Valkjärvelle jääneen Heikki Kruusin jälkeläisiä ja heidän perheidensä elämää Kannaksella sotia ennen, niiden aikana ja jälkeen. Kirjatoimikunnan puheenjohtaja Laura Nurminen kertoi sukukirjan teosta ja perinteen - muistojen ja vanhojen valokuvien - keräämisestä kirjaa varten.

Vuosikokous pidettiin 22.2. Karjalatalossa. Paikalla oli 15 jäsentä. Varapuheenjohtajana seuraavan kaksivuotiskauden jatkaa Eeva Korjula. Hallitukseen valittiin uutena varsinaisena jäsenenä Salme Martikainen. Erovuoroista hallituksen jäsenistä Pirkko Hakala, Veijo Pimiä ja Tarja Sandvik valittiin uudelleen. Uudeksi varajäseneksi valittiin Pekka Kirjavainen. Toiminnantarkastajana jatkaa Terttu Lemmetty ja toiseksi toiminnantarkastajaksi valittiin Risto Lehtinen.

Sukututkimuspiiri kokoontui 16.2. klo 16-20 Helsingin vanhassa postitalossa, Kirjasto 10:n ryhmätyötilassa. Pidimme työpajan, jossa suunnittelimme miten tarkistaa ja täydentää Rajan pinnassa -kirjan talojen ja sukujen tietoja eri lähteistä. Kivennavan kaakkoisten kylien (Jalkala, Joutselkä, Jäppinen, Lavola, Lintula, Mustapohja, Tammiselkä) yhteiseen kyläkirjaan on koottu tietoja yli 200 talosta ja niiden asukkaista 1930-luvulla. http://www.joutselka.net/. Jos sinulla on ehdotuksia, täydennyksiä tai kysymyksiä kirjan tietoihin ja asukkaisiin liittyen, otamme niitä mielellämme vastaan.

Sukututkimuspiiri kokoontui 19.1. klo 17-20 Helsingin vanhassa postitalossa, Kirjasto 10:n ryhmätyötilassa. Sukuseura Skytät ry:n toiminnasta ja sukututkimuksesta kertoivat seuran puheenjohtaja Jukka Skyttä ja varapuheenjohtaja Martti Skyttä. Seuran kotisivuilla voi tutustua muun muassa Kivennavan Joutselän Skyttien arkeen 1900-luvun alkuvuosikymmeninä, http://www.skytat.fi/.

Tapahtumia 2014

Pikkujoulua vietimme 7.12. Karjalatalon Sortavala-salissa klo 15 alkaen. Ohjelmassa oli mm. jouluevankeliumi, tarinointia, musiikkia, herkkukorin arpajaiset ja joulupuuroa.

Sukututkimuspiiri kokoontui 20.10. klo 17-20 Helsingin vanhassa postitalossa, Kirjasto 10:n ryhmätyötilassa. Ahti Kurri johdatteli aiheeseen "Mitä DNA-tutkimus voi kertoa sinusta ja suvustasi?" Ahdin DNA-kotisivut ovat osoitteessa http://www.kurrinsuku.net/.

Syystapaaminen Karjalatalossa 5.10. klo 15 alkaen. Katselimme kotiseuturetken kuvia, muistelimme,  ohjelmassa oli myös arpajaiset ja kahvitarjoilua.

Sukututkimuspiiri kokoontui 20.9. klo 17-20 Helsingin vanhassa postitalossa, Kirjasto 10:n ryhmätyötilassa klo 17 alkaen. Kalevi Hyytiä alusti aiheesta "Havaintoja Kivennavan väestöstä vuodesta 1543 alkaen kirkonkirjojen käyttöönottoon 1728 asti".

Tapaaminen Raivola-Seuran kanssa 10.8. klo 14-16 Jollaksessa, Karjalaisen kulttuurin kesäkodissa Villa Salmelassa.

Kevätretki 24.5. Suomen luontokeskus Haltiaan, Espoon Nuuksioon. Ruokailimme Kaisankodissa ja tutustuimme seudun vanhoihin kulttuurimaisemiin.

Sukututkimuspiiri kokoontui 5.5. klo 17-19 Helsingin vanhassa postitalossa, Kirjasto 10:n ryhmätyötilassa, teemana sukututkimus ja verkkokirjoittaminen. Pekka Kirjavainen viritti keskustelua sukututkimuksen ja blogikirjoittelun yhteyksistä ja kertoi omista lähtökohdistaan kirjoittamiseen. Pekan blogi on Sukukirjan lisälehdet http://monivarinen.blogspot.fi/.

Sukututkimuspiiri kokoontui 7.4. klo 17-20 Helsingin vanhassa postitalossa, Kirjasto 10:n ryhmätyötilassa. Tapaamisen teemana oli Kivennavan ja Valkeasaaren välinen muuttoliike ja sukulaissuhteet. Liisa Söderlund kertoi teemaan liittyvistä kokemuksistaan, käyttämistään lähteistä ja tutkimustavoista.

Virpojaisia vietettiin 23.3. Karjalatalon Sortavala-salissa klo 15 alkaen. Veijo Pimiän johdatuksella muistelimme talvisodan päättymisen aikaa 74 vuotta sitten. Ohjelmassa oli myös musiikkia, arpajaiset ja kahvitarjoilua. Tunnelmallisessa tapaamisessa oli mukana yli 30 jäsentä ja Kivennavan ystävää.

Sukututkimuspiiri kokoontui 10.3. klo 18.30-21 Helsingin vanhassa postitalossa, Kirjasto kympin ryhmätyötilassa. Kalevi Hyytiän opastuksella kävimme esimerkkien avulla läpi sukututkimuksen lähteitä ja tietokantoja ja miten päästä sukututkimuksessa alkuun.

Vuosikokous 23.2. Karjalatalon Sortavala-salissa.

Sukututkimuspiiri kokoontui 27.1. klo 17-20 Helsingin postitalossa, Kirjasto 10:n ryhmätyötilassa. Vuoden ensimmäisessä tapaamisessa keskustelimme ja ideoimme kymmenen hengen voimin, miten jatkaa yhteistä toimintaamme sukututkimuksen parissa.

Tapahtumia 2013

24.2. Vuosikokous Karjalatalon Sortavala-salissa

24.3. Virpojaiset Karjalatalon Sortavala-salissa.

Sukututkimuspiiri kokoontui 15.4. ja 17.4.

Venäjää kotiseutumatkailijoille 23.4. ja 26.4.

25.5. Kevätretki Santahaminaan, jossa tutustuimme Joutselän taistelun muistomerkin pienoismalliin ja saaren muihin nähtävyyksiin. Santahaminasta jatkoimme Jollakseen, Pääkaupunkiseudun Karjalaisyhteisöt Pääsky ry:n kesäkodin avajaisiin.

6.10. Syystapaaminen Karjalatalossa. Pirkko-Mari Ahola esitteli kirjaansa Murretta ja muistoja Kivennavan Kekrolasta ja Pirkko Sallinen-Gimpl kirjaansa Karjalainen nainen. 6.10.1939 alkoi talvisodan liikekannallepano, jota muistelimme sotahistoriallisena ja omakohtaisena tapahtumana.

8.12. Pikkujoulujuhla Karjalatalon Sortavala-salissa. Jouluevankeliumi, tarinointia, musiikkia, arpajaiset ja joulupuuroa.

Lue Kyllikki Torkkelin kertomus kevätretkestä Kivennavalle ja Terijoelle 2013:

Kevätmatka Kivennavalle 18.-20.5.2013 (rtf) (66.9 KB)

Lue Kyllikki Torkkelin kertomus Tammiselän-matkasta toukokuussa 2013:

Tammiselkä-matkakertomus 5.2013 (docx) (26.9 KB)

Tapahtumia 2012

Kivennavan kihut 22.7.2012 Pervomaiskojessa

Kivennavan 66. kihut pidettiin Pervomaiskojessa, entisellä Kivennavalla.

Lue Kauko Äikkään kihujuttu, joka ilmestyi Kangasalan Sanomissa 3.8.2012. Kirjoittaja on pyytänyt oikaisemaan, että Jarmo Tikan esittämä laulu on nimeltään "Karjalainen rukous".

Kihujuhlien puhujat kiittelivät pitkäaikaista vuorovaikutusta, Kauko Äikäs, Kangasalan Sanomat 3.8.2012, sivu 12 (pdf) (208.9 KB)

Tammiselkä 2012

Lue Kyllikki Torkkelin matkakertomus Kivennavalta 21.-24.7.2012:

Terveisiä Kivennavan kihuista ja erityisesti nyt Tammiselältä (pdf) (200.5 KB)

Tammiselka_ikitammi Ikitammi Tammiselällä Kiurulanmäen lähellä

Tammiselka_kivi Tammiselkä-kivi talon n:o 21 kohdalla

Tienakyma_Mustapohjaan_pain Tienäkymä Tammiselällä Mustapohjaan päin Lehmien_lypsypaikka Lehmiä Tammiselällä

Tammiselka_talon_11_kohdalla Tikku-ukko kiveen maalattuna talon n:o 11 kohdalla Tammiselällä

kylakauppa_Tammiselalla_heinakuu_2012 Kyläkauppanäkymä Tammiselällä heinäkuussa 2012

Tulosta sivu

Poutapilvi web design Oy