Akaan Karjalaseura ry - karjalaisjuurisille tai Karjalasta kiinnostuneille

Karjalan Liitto

Akaan Karjalaseura ry kuuluu Tampereen piiriin ja Karjalan Liittoon.

Akaan Karjalaseura ry on toimii Akaan kaupungin alueella ja siihen kuuluvat entisen Toijalan Karjalaseura ry.n ja Viialan Karjalaiset ry:n jäsenet ja paljon uusia nimenomaan nykyiseen Karjalaseuraan liittyneitä. Karjalaseura-nimi kuvaa avoimmuutta: seuraan voi liittyviä karjalaisjuurinen tai Karjalasta ja Karjalan kulttuurista kiinnostunut.

Uusi nimi otettiin käyttöön 1.1.2007.

Toijalan Karjalaseura ry on perustettu Toijalan Sampolassa 8.12.1940 ja Viialan Karjalaiset Palokunnan talolla 9.2.1947.

Toiminta oli voimallista sisältäen tanhukerhot, näytelmäkerhon, sekakuoron, naistoimikunnan ja urheilutoimikunnan. Vuonna 1949 perustettiin Karjalainen puolueeton vaaliliitto kunnallisvaaleja varten. Tuolloin karjalaisia evakkoja oli n. 20 % väkiluvusta. Vuonna 1954 pystytettiin Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkki ensin Toijalaan, myöhemmin Viialaan. 1960 vihittiin seuran lippu.

Jäseniä on tällä hetkellä 130. Toimintasivulta löytyy tietoa jäsenten juurista.

Akaan Karjalaseura ry vietti 25.7. 2010

70-vuotisjuhliaan ja silloin julkaistiin 70-vuotishistoriakirja: Karjalaa emme unohda. Juhlien suojelija oli kaupunginjohtaja Aki Viitasaari.

Tänä vuonna seura täyttää 75 vuotta. Juhla perustamistalossa Sampolassa.

Tulosta sivu

Poutapilvi web design Oy