Viipurin Työväen Soittajat – Puhallinorkesteri Wiipuri

Orkesterissa on nyt tilaa uusille keskivaskipuhaltajille, erityisesti pasuunat, alttotorvet ja käyrätorvet!

Lisätietoja antavat kapellimestarit Jouko Terävä ja Johan Karsten (yhteystiedot alla).

Harjoittelemme Karjalatalon Yläsalissa keskiviikkoisin klo 18.00-20.00.

Tervetuloa mukaan iloiseen muusikkojoukkoon!

Ajankohtaista tietoa löytyy erityisesti orkesterin Facebook-sivuilla!

Orkesterin historia

Viipurin Työväen Soittajat ry perustettiin Viipurin Osuusliikkeen ravintolassa Punaisenlähteen torin varrella helmikuussa 1933. Soittokunnan ensimmäisenä kapellimestarin toimi Theodor Kaipiainen.

Soittokunta oli Viipurin ainoa työväen soittokunta ja sen vuoksi sillä oli heti alusta runsaasti soittotilaisuuksia. Soittokunnan toiminta oli alusta alkaen vireää, soitettiin vanhainkodeissa, uimalaitoksissa, toreilla jne.

Vuoden 1939 lopussa toiminta keskeytyi ja soittokunta joutui evakkotielle. Jatkosodan vielä kestäessä 1942 päätettiin toiminta käynnistää uudelleen Viipurissa, mutta pian oli edessä soittokunnan nuottien ja soitinten siirto Lahteen.

Uusi vaihe soittokunnan historiassa alkoi 1945 jolloin toiminta siirtyi Helsinkiin.

Soittokunnan kapellimestareina ovat toimineet mm. Matti Poutanen, Tauno Lehtonen ja Jorma Kilappa.

Toiminta tänään

Soittokunnan tukiyhdistys liittyi Karjalan Liiton jäseneksi 2017.

Soittokunnassa on tällä hetkellä parikymmentä soittajaa. Harjoittelemme Karjalatalossa Helsingin Käpylässä.

Puhallinorkesteri Wiipuri esiintyy vanhusten palvelukeskuksissa, sairaaloissa ja muissa kaupungin laitoksissa sekä eri järjestöjen tilaisuuksissa. Jo perinteisinä jatkuvat esiintymiset Vanhojen tansseissa Norssissa helmikuussa. Yhteistoimintaa jatketaan myös kuorojen ja muiden puhallinorkesterien kanssa.

"Soittakaa meille niin me soitamme teille!"

Yhteystiedot

Kapellimestari Jouko Terävä, sähköposti jouko.terava@gmail.com, puh. +358 50 440 7250

Kapellimestari Johan Karsten, sähköposti johan.ec.karsten@gmail.com, puh. +358 50 529 0790

Soittokunnan puheenjohtaja Maarit Mäki-Rayo, sähköposti maarit.maki.rayo@gmail.com, puh. +358 40 826 9305.

Hallituksen sihteeri Bjarne Andersson, sähköposti hans.bjarne.andersson@gmail.com, puh. +358 50 320 9731.