Pärssiset Karjalaisilla pitäjä- ja sukumarkkinoilla Helsingissä 26.11.2022 ja 18.11.2023

Pärssisen Sukuseura on osallistunut viime vuosina suosituille pitäjä- ja sukumarkkinoille Karjalatalolla Helsingissä. Siellä karjalaiset pitäjä- ja sukuyhteisöt esittäytyvät ja myyvät julkaisujaan ja muita tuotteitaan. Tapahtumassa julkistetaan myös Vuoden karjalainen kirja ja Vuoden pitäjä- ja kyläkirjakilvan voittaja. Kari Näriäisen 2022 ottamassa kuvassa oikealta Olavi Pärssinen, Vuokko Pärssinen-Tainio ja Sakari Pärssinen.

Syksyllä 7.–8.10.2023. sukuseura messuili myös Kuulutko sukuuni -tapahtumassa Vantaan Hiekkaharjussa.

Kaarina Pärssinen 80 vuotta

Pärssisen Sukuseuran hallituksen varajäsenen, Kaarina Pärssisen 80-vuotissyntymäpäiviä juhlittiin 15.8.2022 Hyrylän Torpalla Tuusulassa. Sukuseuran puheenjohtaja Olavi Pärssinen luovutti Kaarinalle Pärssisen Sukuseuran pöytästandaarin, joka näkyy kuvassa päivänsankarin oikealla puolella. Pyhäjärven Heinoisissa Aati ja Maria Pärssisen nuorimmaiseksi syntynyt Kaarina kuuluu sukuseuran perustajajäseniin ja on edelleen aktiivisesti seurassa ja monessa muussa karjalaistoiminnassa mukana.

Pärssisen Sukuseura Vanhan kirjallisuuden päivillä Sastamalassa 1.–2.7.2022

Perinteinen kirjanystävien viikonloppu Vammalan Sylvään koululla oli poikkeuksellisen helteinen. Erityisesti antikvaarinen kirjallisuus ja päivien ohjelma vetivät yleisöä puoleensa, mutta Karjalan Liiton ja sen jäsenjärjestöjen yhteisellä osastolla parveili myös lukuisia karjalaisjuuristaan kiinnostuneita. Sukuseuran myyntipöydällä oli voittoisan Mitäs myö Pärssiset -sukukirjan lisäksi tarjolla muitakin sukutuotteita ja sukuseuran hyväksi kiertoon pääsi kosolti kirjahyllyjemme wanhoja aarteita, niin kuin tapahtuman henkeen sopii.

Pärssisen Sukuseura kokousti Punkalaitumella 11.6.2022

​​​​​​Pärssisen Sukuseura ry kokoontuu joka toinen vuosi sääntömääräiseen sukukokoukseen. Tällä kertaa tavattiin Punkalaitumen Koulutintissä. Sää suosi, kun aamupäivällä tutustuttiin Koiramäkeen eli Talonpoikaismuseo Yli-Kirraan. Opastetun museokierroksen jälkeen kokousväki siirtyi Punkalaitumen hautausmaalle, jossa laskettiin kukat Karjalaan jääneiden vainajien muistoksi. Iltapäivän ohjelmassa oli sääntömääräisen sukukokous, jossa hallituksen kokoonpanoon tuli muutamia muutoksia. Sukuseuran puheenjohtajana jatkaa Olavi Pärssinen, mutta Kyösti Pärssinen luopui varapuheenjohtajuudesta ja siirtyi varajäseneksi. Varapuheenjohtajaksi nousi hallituksen jäsen Sakari Pärssinen ja hallituksen varsinaiseksi jäseneksi Erkki Pärssinen Lahdesta. Kyöstin lisäksi uudeksi varajäseneksi valittiin Hannu Pärssinen Nokialta. Koko hallituksen kokoonpanon löydät täältä. Kokouksen jälkeen DNA-sukututkimuksen asiatuntija FM Ari Kolehmainen luennoi etäyhteydellä aiheesta "Pärssiset – sittenkin savolaisia?" Pärssisten isälinjan DNA-testitulosten valossa näyttää todennäköiseltä, että esi-isämme päätyivät Muolaaseen hyvissä ajoin ennen asiakirjojen alkua eli 1540-lukua ja Pärssisten taustalla lienee suku, joka on lähtöisin Etelä-Savosta Säämingin-Sulkavan-Rantasalmen-Juvan alueelta. Tähän asti testatuista savolaissuvuista Pärssisiä lähinnä ovat Remeksen ja Pulkkisen suvut, joihin yhteys löytynee 1200–1300-luvuilta.

Kokoustamista koronan varjossa – Pärssiset koolla Vammalassa 5.9.2020

Jännitystä riitti loppukesästä, kun odoteltiin, josko koronatilanne sallisi toukokuulta siirtyneen sukukokouksen pitämisen syyskuun alussa. Ja sallihan se, mutta taudin hälytysmerkit verottivat Vammalan seuratalo Seukulle lauantaina 5.9.2020 saapuneiden pärssisläisten määrää. Kokouspäivä sujui joka tapauksessa hyvässä hengessä ja käsidesiä käytellen.

Pärssisen Sukuseuran sukukokoukseen Vammalassa osallistui koronavuonna kolmisenkymmentä sukuseuran jäsentä. Turvavälit eivät tässä Kari Näriäisen Seukun rappusilla ottamassa kuvassa ihan toteutuneet, mutta sisällä seuratalon salissa oli väljää. Päivän ohjelma rakentui kesällä ilmestyneen Mitäs myö Pärssiset -sukukirjan ympärille. Lue Tyrvään Sanomien artikkeli (13.9.2020) "Uusi sukukirja paljastaa: Kaikki Pärssiset ovat samaa sukujuurta".

Mutta sitä ennen pidettiin varsinainen sukukokous, jossa käytiin Pentti Korkan johdolla läpi sääntömääräiset kokousasiat. Sukuseuran henkilövalintoja leimasi tehtäväkierto, ja iloksemme myös uusia tulokkaita saatiin mukaan hallitustyöhön. Olavi Pärssinen Tampereelta aloittaa puheenjohtajana toisen kautensa halituksessa ja varapuheenjohtajaksi valiittiin sukuseuran monivuotinen sihteeri Kyösti Pärssinen Helsingistä. Sihteeriksi sihteerin paikalle pääsee Vuokko Pärssinen-Tainio samaten Helsingistä. Taloudenhoitaja Eija Herlevi Orimattilasta siirtyy varajäseneksi, mutta vastaa vuoden loppuun asti jäsen- ja talousasioista. Vuoden 2021 alussa näihin tehtäviin tarttuu Viivi Pärssinen Lempäälästä. Viiivistä tuli sukukokouksessa hallituksen varsinainen jäsen. Myös Sakari Pärssinen Punkalaitumelta ja Tapio Pärssinen Helsingistä nousevat varalta varsinaisiksi jäseniksi. Tamperelaisen Kari Näriäisen hallituspaikka säilyy ennallaan. Näin hallituksessa oli vielä avoinna neljä varajäsenen paikkaa. Pienen kursailun jälkeen valituiksi tulivat Kalervo Ahvonen Rovaniemeltä, Kaarina Pärssinen Tuusulasta, Markku Pärssinen Sastamalasta ja Simo Pärssinen Forssasta.

Lounaan jälkeen Antero Pärssinen puhui Pärssisten varhaisvaiheista 1500–1600-luvun Muolaassa Matias Erosen esityksen pohjalta ja Kyösti kertoi karjalaisten historiasta aina aina Pähkinäsaaren rauhasta 1700-luvulle asti sukukirjan kirjoittajan näkökulmasta.

Sukututkimus ja sukuseuratoiminta jatkuvat kirjan valmistumisen jälkeenkin. Sukuseuran toimintasuunnitelmassa panostetaan sukututkimuksen ja aineiston keräämisen jatkamiseen. Muun muassa rajan taakse Venäjälle eri vaiheissa lähteneistä Pärssisistä pyritään hankkimaan lisää tietoa. Myös kotiseutumatkojen uudelleen aloittaminen elää toiveissa, kunhan paremmat ajat koittavat.

Olavi valittiin Pärssisten uudeksi päälliköksi Kiikan Koukulla 5.5.2018

Pärssisen sukuseuran vaihtoi ensimmäisen kerran puheenjohtajaansa Sastamalan Kiikassa toukokuun ensimmäisenä lauantaina, kun seuraa 10 vuotta luotsannut Antero Pärssinen luovutti puheenjohtajuuden Olavi Pärssiselle Tampereelta. Sukukokous teki uusia valintoja myös seuran hallitukseen.

Hallituksen varajäseniksi valittiin uusina Viivi Pärssinen Lempäälästä, Tapio Pärssinen Helsingistä ja Matti Pärssinen Urjalasta. Vanhoina hallituksen jäseninä jatkavat Olavi Pärssisen lisäksi varapuheenjohtajana Marja Huovila Lahdesta, jäsen- ja talousasioiden hoitajana Eija Herlevi Vantaalta ja sihteerinä Kyösti Pärssinen Helsingistä sekä muina hallituksen jäseninä edellinen puheenjohtaja Antero Pärssinen Paimelasta, Vuokko Pärssinen-Tainio Helsingistä ja varajäsenestä varsinaiseksi hallituksen jäseneksi valittu Kari Näriäinen Tampereelta. Sakari Pärssinen Punkalaitumelta ja Taisto Helle Espoosta jatkavat vanhoina varajäseninä. Varajäsenet saavat osallistua hallituksen kokouksiin yhtä lailla varsinaisten jäsenten kanssa.

Seuran ansioitunein sukututkija Seija Pärssinen luopui hallituspaikastaan, mutta kertoi jatkavansa aktiivisesti sukututkimuksen parissa ja ottavansa tietoja vastaan ainakin siihen asti, kun sukukirja saadaan valmiiksi.

Antero Pärssinen luovutti seuran standaarit ansioituneille seuran jäsenille Marja Koukulle ja Pentti Korkalle. Standaarinsaajista Kari Näriäinen ei päässyt paikalle.

Kaikkiaan Pärssisten väkeä oli sukukokouksessa koolla 47 ihmistä. Sukukokousennätystä ei määrässä tullut, mutta enemmän kuin parilla viime kerralla.

Marja ja Kaarlo Koukku sekä heidän matkailutilansa loivat oivat puitteet mutkattomalle kokoontumiselle, kun kokoussääkin oli vielä perinteinen: aurinko paistoi.

Pärssisten sukutapaamisessa kuultiin mielenkiintoisia alustuksia kansanedustaja Hilja Pärssisen tuoreen elämäkerran tekijöiltä Armi Viidalta, Marjaliisa Hentilältä ja Matti Kalliokoskelta sekä hallituksen jäseniltä Vuokko Pärssiseltä, Antero Pärssiseltä ja Olavi Pärssiseltä. Kokouspaikan Kinnalan Koukun emäntä Marja Koukku (o.s. Pärssinen) kertoi puolisonsa Kaarlon kanssa kiinnostavasti siirtoväen asuttamisesta paikkakunnalle 70 vuotta sitten.

Vuosi 1918 oli yhdistävänä tekijänä aamupäivän esityksissä. Vuokko Pärssisen aloitti kertomalla kalterijääkäri Armas Pärssisen tarinaa, ja Antero Pärssinen kertasi Pyhäjärven aseman kahakkaa marraskuussa 1917, siis jo ennen itsenäisyysjulistusta ja sodan syttymistä. Vastakkain Pyhäjärvellä olivat Heikki Kaljusen johtama Viipurin työväen järjestyskaarti ja Jalmari Pusan komentama Pyhäjärven suojeluskunta.

”Vuonna 1918 kyseessä oli Vapaussota, siitä ei ole epäilystäkään. Tämän Pyhäjärven kahakan hyvä puoli oli, että se rauhoitti tilanteen Pyhäjärvellä. Sen ansiosta pahimmat paikalliset rettelöitsijät otettiin kiinni eikä tilanne päässyt kärjistymään”, Antero sanoi.

Iltapäivällä Olavi kertoi vielä mielenkiintoisista yhteyksistä, joita hän oli saanut Yhdysvalloissa eläviin suomalaisjuurisiin Pärssisiin. Antero ja allekirjoittanut kertoivat vielä lyhyesti dna-tutkimuksen tuloksista, joiden ansiosta on saatu yhteys muun muassa Yhdysvalloissa asuviin Coxeihin, joilla lienee yhteinen esi-isä Pärssisten kanssa jossain historian hämärässä.

Kesäpäivä Kangasalla 22. toukokuuta 2016

Sukukokous pidettiin Kangasalan Äijälän juhlatalossa 22. toukokuuta 2016, hienossa säässä, kuinkas muuten. Lisää kuvia löytyy tämän linkin takaa.

Kangasalan sukukokouksen osanottajat ryhmäkuvassa. Kuva Seija Pärssinen.

Pyhäjärvellä ja Laatokalla elokuussa 2014

Pärssisen sukuseura teki yhdessä Pulakan sukuseuran kanssa matkan Vpl. Pyhäjärvelle 1.–4. elokuuta 2014. Kelit olivat mahtavan hienot ja helteiset, ja matka meni kaikin puolin mukavasti matkanjohtajien  Pärssisen Anteron ja Pulakan Eskon kaitsennassa, Putuksen Hannun bussikyydissä ja Musakan Antin asiantuntevassa opastuksessa ja majoituksessa Pyhäjärven Lomarannassa. Kaikkiaan meitä oli matkalla mukana kolmekymmentä innokasta. Näkymän Laatokalle Vuohensalon uimarannalta kuvasi Kyösti Pärssinen.

Pilkkimatkoilla

Sukuseuran edustajat ovat tehneet kosolti myös pilkkimatkoja Pyhäjärvelle ja Laatokalle. Ensimmäiset niistä tehtiin jo talvina 2010 ja 2011. Tässä Seija Pärssisen kertomus matkalta maaliskuulta 2015.

Vaurastuva Käkisalmi ja Laatokan uimaseura 2009

Kaarina Pärssinen kirjoitti sukuseuran matkasta vuonna 2009. Tekstin voi ladata täältä.