SUKUSEURAN MATKA SAARENMAALLE 15.-18.8.2019

Yhdistyksen puheenjohtaja Esko Pulli entisellä Pullin tilalla Saarenmaalla

15.8.2019, Matka alkaa, ensimmäinen retkipäivä

Torstaiaamuna klo 9.30 kokoonnuimme Viking-laivojen terminaaliin Helsingin Katajanokalle.  Matkaan oli lähdössä 8 innokasta matkustajaa.  Yhdistyksen puheenjohtaja Esko Pulli oli tehnyt kaikki matkavaraukset etukäteen.  Hän jakoi satamassa kaikille menoliput laivaan.

Laiva, Viking XPRS, lähti klo 10.30. Laivaan noustuamme siirryimme heti aamiaisbuffetiin runsaalle aamiaiselle.   Aamiaista nauttien matka taittui rattoisasti ja täysin vatsoin saavuimme Tallinnan satamaan klo 13.00.

Satamassa meitä oli vastassa kuresaarelainen Ain Rand, Ranna Reisidin VIP-Reisid pikkubussilla.  Kelpasi meidän, pehmeillä, suorastaan upottavilla nahkapenkeillä istuen, lähteä kohti Virtsun satamaa. Matka sujui vilkkaan keskustelun merkeissä.  Etupää keskittyi sukujuurten selvittelyyn ja bussin takapään porukka keskusteli mm. matkailusta, kirjallisuudesta ja vähän politiikastakin.

Virtsu on muutaman sadan hengen pienkauppala Viron mantereen länsireunalla.  Satamaan näkyi 25 isoa tuulivoimalaa.  Satamassa siirryimme Töll-nimiseen laivaan ja aloitimme 27 minuuttia kestävän matkan Kuivastun satamaan Muhun saarelle.  Muhun saari on Viron kolmanneksi suurin saari ja sijaitsee mantereen ja Saarenmaan saaren välissä. Laiva on 114 metriä pitkä ja 19,50 metriä leveä. Bussi jäi laivan kannelle ja me matkustajat siirryimme baarin puolelle.  Valtaosa laivan matkustajista nautti matkan aikana herkullisen tuoksuisen lounaan.  Sukuseuralaiset nautiskelivat pääasiassa kahvin painikkeena voileipää tai hyvää marjapiirakkaa.

Muhun saarella poikkesimme Liivassa olevassa kaupassa tekemässä vielä pieniä hankintoja.   Muhun saaresta johtaa pitkä maasilta Saarenmaan saarelle. Matkamme jatkui mukavissa tunnelmissa kohti Pihtlaa ja Sutua. Majapaikkamme, Merellinen Kalda, on Sutunlahden rannalla kotimajoitusta tarjoava yritys n. 15 kilometrin päässä koilliseen saaren pääkaupungista Kuresaaresta.

Jatka lukemista tästä