Ruskeala-Seura

Pääkaupungin Ruskeala-Seura ry

Pääkaupungin Ruskeala-Seura ry -> Ruskeala yhdistää ->

Bibliografia Ruskealae 2018

Painetun kirjallisuuden luettelo kirjastoluokituksen mukaisesti (UDK)

Pääkaupungin Ruskeala-Seura ry / Kari Selkimo
Arkistointiprojekti Bibliografia Ruskealae 2018

01. Bibliografiat. Julkaisuluettelot. Luettelot

Pohjola, Leo G. (toim.): Karjalaisten Osoitekalenteri Kustannusliike Pohjola ja Kumpp., Jyväskylä 1952. (Vuonna 1953 ilmestyväksi tarkoitettua osoitekalenterin jatko-osaa ei ole julkaistu). UDK: 01 Bibliografiat. Julkaisuluettelot. Luettelot/ 0. Yleisteokset, Kirja-ala, Joukkotiedotus.

Siirtokarjalaisten tie. Osat I–IV sekä osoitehakemisto. Kustantaja Nyky-Karjala Oy Turku. Polytypos Turku 1970. (Neljässä niteessä yhteensä 6270 sivua, osoitehakemistossa 817 sivua.) UDK: 01 Bibliografiat. Julkaisuluettelot. Luettelot; 0. Yleisteokset, Kirja-ala, Joukkotiedotus.

35 Julkishallinto. Kunnallishallinto. Sotatiede.

Kallio Aimo – Hyvärinen Onni: Ruskeala pitäjänä ja kuntana. Toimitus ja julkaisija Ruskealan kunta 1938. (192 sivua. Yksittäiskappale mm. Suomen Kuntaliiton kirjastossa, 00530 Helsinki). UDK: 35 Julkishallinto. Kunnallishallinto. Sotatiede.

36 Sosiaalihuolto. Asuminen. Vakuutus.

Hallikorpi K. H. (Kaarlo Henrik, e Schroeder): Asunto-olot Ruskealan pitäjässä. Opinnäytetyö Helsingin Yliopistossa. 1911. UDK: 36 Sosiaalihuolto. Asuminen. Vakuutus.

37 Kasvatus. Opetus. Koulutus.

Kokko Pentti: Tuntematon kansakoulunopettaja: Taavi Kokko. Luumäeltä Ruskealaan 1865–1907. ISBN 978 952 93617-6-2. Julk. v. 2016. 37 Kasvatus. Opetus. Koulutus.

4 Maantiede, Matkat, Kansatiede.

Ruskeala. Kartta-aineisto sis. selityksiä ja piirroskuvan Ruskealan kirkosta. Piirros S. Mononen. Lappeenranta, Etelä-Karjalan Kirjapaino 1975. 4 Maantiede, Matkat, Kansatiede.

6. Soveltavat tieteet. Lääketiede. Tekniikka.

62 Tekniikka. Teollisuus.

Selkimo Kari: Ruskealan marmoria pintaa syvemmältä. Suomenmaalaisia ja venäjäläisiä Laatokan Karjalan Ruskealan Marmorilouhoksella 250 vuotta 1700-luvun lopulta nykypäiviin. Omakustanne 160 sivua. ISBN 978-952-99395-3-4. Helsinki 2014. UDK: 62 Tekniikka. (Teollisuus. 622 Kaivostekniikka. 625 Tienrakennus, radanrakennus. 629 Raidekulkuneuvot, junat.) / 6. Soveltavat tieteet. Lääketiede. Tekniikka.

9. Historia. 90 Paikallishistoriat. Kotiseutu. 91 Maantiede. Matkat. 92.8 Paikallishistoriat

Holopainen Tauno (toim.): Ruskealaa sanoin ja kuvin. Kustantaja Pääkaupungin Ruskeala-Seura ry. Helsinki 1985 II p. 2004. Toimituskunta: Pääkaupungin Ruskeala-Seuran johtokunta. Karisto Oy Hämeenlinna 2004. ISBN 951-99655-4-8.(sid. 609 s.) UDK: 92.8 Paikallishistoriat/  9. Historia

Partanen Katimari, Oulu (toim.): Muistoja Alalammilta: kyläkirja Ruskealan pitäjän Kontiolahden kylästä. Alalammin ystävät-seura 2002. UDK: 92.8 Paikallishistoriat/  9. Historia.

Selkimo Kari: Risteysasema Matkaselkä. Ajankuvia Laatokan Karjalan Ruskealan rautateistä ja asemista, rautatieläisistä ja matkustavaisista pitäjän raiteilla 125 vuotta.  Omakustanne 186 s.+20 kuvaliitesivua. Helsinki 2017. ISBN 978-952-99395-5-8. UDK: 92.8 Paikallishistoriat/  9. Historia.

Suoninen Paavo (toim): Ruskeala. Ruskelan pitäjän muistokirja. Kustantaja Ruskea-Säätiö. Pohjois-Karjalan Kirjapaino Oy, Joensuu 1964.(sid. 344 s.). UDK: 92.8 Paikallishistoriat/  9. Historia

Suoninen, Paavo (toim.): Ruskeala. Ruskealan pitäjän muistokirja. II p. Ruskea-Säätiö, Joensuu 1966. UDK: 92.8 Paikallishistoriat/  9. Historia

929 Henkilöhistoria. Elämänkerrat. Muistelmat. Sukututkimus. Genealogia.

Selkimo Kari: Siipipyörä ja sinikaulus. Kuvaus erään rautatieläisen evakkotaipaleesta ja virkaurasta pitkän ja kapean leivän aikoina. Omakustanne 98 sivua, 37 kuvaa ja 3 karttaa. Helsinki 2005. ISBN 952-99395-1-5. 929 Henkilöhistoria. Elämänkerrat. Muistelmat. Sukututkimus. Genealogia.

99.3.Sukuhistoria, Sukututkimus, Sukukirjat.

Selkimo Kari: Sukututkimus Abraham Hoffrénin (1792-1849) ja Lovisa Hoffrénin (o.s. Korhonen) jälkeläisistä. Omakustanne, Vantaa 1997. Nid. 64 s. 99.3.Sukuhistoria, Sukututkimus, Sukukirjat.

Selkimo Kari: Ei kaukana Karjala vaan pitemmällä Pietari. Muuttokirjauksia Savosta Karjalaan lähteneistä Hoffrén-sukuisista sekä suvun idänsuuntaisesta emigraatiosta kolmelta vuosisadalta. ISBN 978-952-99395-4-1. Helsinki 2015. Luvut Ruskealan Kirkkolahdesta: Ruskealan Kempakset (ss. 252-253) sekä Toivalasta Pälkjärvelle (ss. 259-263).  99.3.Sukuhistoria, Sukututkimus, Sukukirjat.

Audiovisuaalinen aineisto.

11. Äänitetaltioinnit. 12. Videonauhoitteet, elokuvat, lyhytfilmit-tv-nauhoitteet. 13. Cd – rom 14. Multimedia.

15. Valokuva-aineisto.

Kuvia on julkaistu runsaasti kaikissa Ruskeala-kirjoissa.

---------------------------------------------------------------

Muiden painotuotteiden luettelo, kirjastoluokitus (UDK).

05 Kausijulkaisut. Aikakauslehdet.

Sanomalehti Karjala. Lappeenranta. Ruskealan, Sortavalan maalaiskunnan ja Suistamon pitäjäkartat. Julkaisija Karjala-lehti. Karjalan Kirjapaino Oy. 53101 Lappeenranta.

Sanomalehti Karjala. N:o 15. 1972. Pitäjä pitäjältä. Liite (23): Ruskeala.

Helsingin Sanomat. 2010. Juhani Saarinen HS: Unohdettu marmorilouhos avautuu.

Helsingin Sanomat. 8.11.2014 (ss. A 16-17). Outi Salovaara HS: Suomalaisevakkojen kirkko nousee tuhkasta Karjalassa.

Ruskiilainen n:o 1/2014. Pääkaupungin Ruskeala-Seura ry:n perinnejulkaisu. ISSN 2342-7000.
a) Yleisluonteiset Ruskealan historiaa, asukkaita, maantiedettä ja yhteiskuntaa käsittelevät artikkelit.

• Koskivirta Pirkko: Ruskealan elinkeinoista.
  • Selkimo Kari: Pilettikuumetta Pietarin laivalla.
  • Selkimo Kari: Ruskealan marmoria pintaa syvemmältä.
  • Sorjonen Keijo: Eräs tapa reitin löytämiseksi kohteeseen.
  • Syväri Elina: Ruskealan maahanmuuttajia.
  • Eri kirjoittajia: Kyläesittelyjä perinnepäivässä 27.9.2014.

b) Kotiseutu. Muisteluksia viime sotia edeltäneeltä ajalta.

• Aarnio Mirjam: Evakkotyttö Mirjamin opintie.
  • Fredman Maija-Liisa: Muisteluita Alalammin Työväenyhdistyksen opintokerhosta.
  • Kaislanen Erkki: Kaislasten evakkomatka vuonna 1940 Ruskealan Otrakkalasta.
  • Kettunen Pekka: Kaarlo Kettunen Ruskealasta.
  • Matilainen Helvi: Muistoja Teposta.
  • Mikkonen Ritva: Karjan evakuointi Vannisenmäestä tätini Aino Huovisen kokemana.
  • Nousiainen Risto: Ensi matkani Ruskealaan elokuussa 2005.
  • Pitkänen Erkki: Tuokiokuvia Ruskealan matkojen luonnon- ja mielenmaisemista.
  • Siponkoski Leena: Mielikuvia Kirkkolahden Pölkkyniemeltä kesällä 2014.
  • Sulonen Salme: Ruisselästä Sortavalan kautta Savoon.

Ruskiilainen n:o 2/2016. Pääkaupungin Ruskeala-Seura ry:n perinnejulkaisu. ISSN 2342-7000.

• Hasunen Eeva, Koskivirta Pirkko: Kirkkolahti, kylä Jänisjärven rannalla.
  • Koskivirta Anu: Ruskealan vaiheet keskiajalta vuoteen 1944.
  • Pitkänen Erkki: Hautakivien kertomaa.
  • Toimituskunta: Ruskealassa 100-vuotta sitten.

b) Kotiseutu, muisteluksia viime sotia edeltäneeltä ajalta.

• Asikainen Väinö: Muuttunut Kirkkolahti. Kesäkuun alussa 2015.
  • Holopainen Aune: Simolan Holopaisia Pirttipohjasta.
  • Kaislanen Erkki: Lapsuusmuistelmia Ruskealasta.
  • Kokko Pirkko-Liisa: Kotikonnuilta Sysmään.
  • Kokko Pirkko-Liisa: Mölsänmäeltä Riihilammen ja Lätinmäen kautta Vahvajärven rannalle ja kansakoululle.
  • Pitkänen Erkki: Kolmas kerta toden sanoi.
  • Tikka Matti: Venäläiset vangit Hakolahden mailla.
  • Österman Aune: Muistikuvia evakkotaipaleelta.

Ruskiilainen n:o 3/2014. Pääkaupungin Ruskeala-Seura ry:n perinnejulkaisu. ISSN 2342-7000

• Selkimo Kari: Siirtolaisuus Ruskealan pitäjästä.

Tässä bibliografiassa edellä luetelluissa uudemmissa paikallishistorioissa ja lehtiartikkeleissa on lisäksi runsaasti alaviitteitä kunkin julkaisun lähdeluetteloon, joissa mainituissa teoksissa Ruskealaa on enemmän tai vähemmän käsitelty. Lähdeluetteloiden laajuuden vuoksi niitä ei tässä yhteydessä ole mahdollista erikseen julkaista. (ks)