Ruskeala-Seura

Pääkaupungin Ruskeala-Seura ry - Ruskealan ystävien yhdistäjä vuodesta 1968

Ruskela-viiri

Ruskeala-viirin punaisessa kentässä olevat kalkkiuunien piiput kuvaavat Ruskealan marmorilouhosta. Mustassa kentässä olevat pitäjän rajat kuvastavat murhetta kotiseudun menettämisestä. Viirin on suunnitellut viipurilainen taiteilija Seppo Putkinen

Pääkaupungin Ruskeala-Seura ry -> Ruskeala yhdistää ->Ruskeala-linkit

Ruskeala-linkit

• Karjala-lehti julkaisi 60- ja 70-luvulla Pitäjä pitäjältä-liitteitä luovutetun Karjalan pitäjistä, kauppaloista ja kaupungeista. Artikkelit on koottu sivuille Luovugtettu Karjala (linkki pääsivulle), Luovutettu Karjala- sivuston on koonnut Seppo Rapo. Ruskealan pitäjästä (linkki) kirjoittivat mm. Reijo Hasunen, Hannes Kauppinen, Tenkred Wegelius, Viljo-Ilmari Kauppinen, Sakari Uimonen, Heikki Pitkänen, Yrjö Keinonen ym. https://www.luovutettukarjala.fi/pitajat/pitajaliitteet/ruskeala.pdf

• Karjala-lehti: Lappeenrannan museot on julkaissut hakupalvelu Finnassa noin 400 uutta valokuvaa Wiipuri-museon kokoelmastaan. Kuvien kautta katsoja pääsee tutustumaan Viipurin kaupunkiin ja kaupungin ihmisiin 1900-luvun alusta 1930-luvulle sekä myös sotien aikaiseen pommitettuun kaupunkiin. Kaupunkimaisemia ja elämää ovat kuvanneet tunnetut nimet, kuten Helios Oy, mutta myös paikalliset henkilöt, kuten harrastajavalokuvaaja Mauno Oksala sekä Viipurin suojeluskuntapiirissä 1930-luvun alussa toiminut Hugo Turunen. Julkaistusta aineistosta löytyy itsenäistyneen Suomen ajan kaupunkimaisemia muun muassa Linnoituksesta ja muista kaupunginosista sekä Eteläsatamasta. Kuvien aiheina on kaupunkinäkymien lisäksi niin urheiluseuroja, kulttuuritapahtumia kuin viipurilaisten tavallista eloa kaupungissaan. Valokuvahanke toteutettiin Suoja-säätiön rahoittamana hankkeena heinä-syyskuussa 2019. Hankkeessa tuotettu materiaali löytyy täältä: https://tinyurl.com/Viipuri-hanke-2019

Ruskealan kylät 1939

Haapavaara, Höksölä, Issakanvaara, Jaakima, Kaalamo; Kirkkolahti, Kollitsa, Kontiolahti, Kuljakko, Kumuri; Leppäselkä, Matkaselkä, Mähkönvaara, Otrakkala, Pirttipohja; Rajakylä, Ruisselkä, Ruskeala, Särkisyrjä, Uusi-Matkaselkä ja Vahvajärvi. <21 kylää>

Ruskealalaisten sijoituskunnat

Ruskealaisten virallisia sijoituskuntia olivat Polvijärvi, Kontiolahti, Liperi, Rääkkylä, Pielisensuu ja Joensuu. Perheitä asettui myös esimerkiksi Kiuruvedelle, Sysmään ja Hartolaan.