Seuran toiminta

Korpiselän pitäjäseura ry

Hoilolassa toimi vuosina 1950−1981 Korpiselkä Seura ry:n alajaosto, johon kuuluivat Korpiselän pitäjään kuuluneet Saarivaaran, Hoilolan, Saaroisten, Mannervaaran ja Ruhovaaran kylät. Hoilolan alajaosto perusti oman yhdistyksen 28.7.1981, jonka nimeksi tuli Entisten Korpiselkäläisten pitäjäseura ry. kotipaikkanaan Tuupovaara.

Vuosien saatossa jäsenmäärä oli lähtenyt laskuun luonnollisen poistuman kautta. Korpiselkäläisten perinteiden säilyttäminen ja rajakarjalaisuuden kunnioittaminen nähtiin kuitenkin tärkeänä: tarvittiin toiminnan uudistamista ja keinoja jäsenmäärän lisäämiseksi. Vuonna 2005 yhdistyksen säännöt uudistettiin ja nimi muutettiin Korpiselän pitäjäseura ry:ksi. Yhdistyksen kotipaikkana on Joensuun kaupunki ja toimialueena koko Suomi. Yhdistyksen tarkoituksena on tutkia entisen Korpiselän pitäjän historiaa, vaalia perinteitä, toimia entisten korpiselkäläisten ja heidän jälkeläisten sekä karjalaisuudesta kiinnostuneiden ihmisten yhdyssiteenä, ylläpitää karjalaista kulttuuria ja lisätä ihmisten sosiaalista ja vapaa-ajan toimintaa. Yhdistyksen toiminta ei rajoitu pelkästään Korpiselkään. Kiinnostuksen kohteena on myös muu Suomelle kuulunut pakkoluovutettu Karjalan alue.

Korpiselän pitäjäseuran vaakuna

Vaakuna kuvaa rajantakaisen Korpiselän pitäjän elinkeinoja ja kansallisperinnettä. Kuusikoron kuuset viittaavat alueen elinkeinohin metsätalouteen ja metsästykseen, aaltokoro vesistöön, uittoon ja kalastukseen sekä kantele runonlaulajaperinteeseen. Vaakunassa voidaan nähdä Korpiselkä myös maisemana: metsien jylhyys ja järvien kauneus sulautuu toistensa syleilyyn. Rekisteriöity numerolla 1605 Suomen Heraldisen Seuran vaakunarekisteriin. Suunnittelija: Tapani Talari 2009.