Uutisia ja ajankohtaista

10.8. Jääski-päivä Lappeenrannassa

15.-16.6. Karjalaiset kesäjuhlat Hämeenlinnassa. Jääski-seuran löydät Pitäjätorilta.

25.5. Matka Jääskeen ja Ensoon.

18.5. Kevättapaaminen ja -kokous Villa Salmelassa Helsingissä.

4.5. Päivämatka Jääskeen talkoiden merkeissä tai kiertoajelulla. Tarkemmat tiedot Matkat-sivulla.

23.3. Pääkaupunkiseudun jääskeläisten tapaaminen.

17.3.2019
Jäsenposti on ilmestynyt

Jääskeläisten Jäsenposti on Jääski-seuran jäsenjulkaisu, jossa tiedotetaan tulevista tapahtumista, matkoista ja kerrotaan muita ajankohtaisia asioita. Jos et ole saanut Jäsenpostia, niin ota yhteyttä seuran jäsensihteeriin jasen.jaaski@gmail. com tai 044 023 2777.

12.1.2019

Uusi Jääskeläinen-lehti

Kirjoituksia ja kuvia tulevaan Jääskeläinen 2019- voi lähettää maaliskuun loppuun asti.

Jääski-seuran toimintatapoihin on seuran perustamisen alkuvaiheista, 1980-luvun puolivälistä alkaen, kuulunut tärkeänä osana Jääsken perinteen tallentaminen Jääskeläinen-lehtiin. Uusi Jääskeläinen -lehti on nyt työn alla ja siihen pyydetään nyt kaikkia Jääski-juurisia lähettämään kirjoituksia.

Tänä vuonna tulee kuluneeksi 80 vuotta talvisodan syttymisestä. Lehdessä  julkaistaan erilaisia talvisotaan liittyviä kirjoituksia. Nyt onkin hyvä hetki etsiä vanhempien ja isovanhempien muistiinpanoja ja suullista kertomaa julkaistavaksi. Aiheet ja näkökulmat saavat mieluusti vaihdella. Kirjoituksien ja kuvien monipuolisuus rikastuttaa lukijoiden lukukokemusta.

Hyvää aineistoa ovat esim.:

• Sota-ajan kirjeet. Rintamalta lähetettiin usein kirjeitä kotiväelle, joka puolestaan kertoi omissa kirjeissään, miten elämä kotirintamalla ja evakossa sujui.
  • Almanakat ja kalenterit. Yksittäisiä muistiinpanoja voi kuvata vaikka kännykällä. Usein yksi kuva kertoo enemmän kuin 1000 sanaa.
  • Suvun muistelmat. Isommasta sukuhistoriikista voi irrottaa talvisodan ja evakkomatkan vaiheita.
  • Runot, sananparret, vitsit, sutkautukset -lyhyet kommentit elävöittävät lehteä mukavasti.
  • Jääskeä käsittelevät historiikit tai maininnat Jääskestä äskettäin julkaistuissa kirjoissa.
  • Nuorempien sukupolvien kokemukset. Miten 50-luvulla syntynyt koki lapsuudessaan karjalaisuuden. Pitkään aihe oli vaiettu, mutta muisteltiinko tapoja ja perinteitä karjalaiskodeissa vaikkapa iltateellä. Entä mitä siirtyi 60-lukulaisille? Sodasta oli kuitenkin vasta pari vuosikymmentä. Saitko mummon kapiot, evakkoreessä kulkeneen rukin tai piirongin. Kerro sen tarina. Nykypäivään on siirtynyt iso kopallinen tapoja, luonteenpiirteitä, uskomuksia vaikkei olisikaan syntynyt Jääskessä. Nämä kaikki ovat omaa aikalaishistoriaamme, joka kannattaa laittaa ylös.

Tammi-helmikuun pakkaset ovat hyvää aikaa kirjoitella ja kaivella piirongin laatikoita. Pyydämme lähettämään kirjoitukset 31.3.2019 mennessä: kirsi.juura@ctse.fi tai Jääski-seura, Torikatu 6, 45100 Kouvola. Aineisto käydään läpi; kirjoitusvirheet korjataan ja tarvittaessa ollaan yhteydessä lähettäjään. Muista siis liittää mukaan nimesi ja yhteystietosi.

Kiitos tähän mennessä kirjoituksia lähettäneille ja kirjoittamaan jo lupautuneille!

21.11.2018
Imatrankosken kirkon säilyminen vaakalaudalla

Jääsken seurakunnan perinteitä jatkavan Imatrankosken kirkon säilyminen kirkkokäytössä on vaakalaudalla. Kirkoon on sijoitettu Jääsken kirkon alttaritauluja ja arvokas sakraalinen esineistö.

Imatran seurakunta etsii säästökohteita omistamistaan kiinteistöistä. Tarkastelun alla on myös Jääsken seurakunnan hengellisen perinnön jatkaja Imatrankosken kirkko.

Jääsken seurakunnan lakkautuksen yhteydessä sen varallisuus luovutettiin Imatran seurakunnalle kirkon rakentamista varten ja kirkon sakraalista esineistöä siirrettiin Imatrankosken kirkkoon. Muun muassa pääalttaritaulu on Jääsken kirkossa ollut Arvid Liljelundin maalama teos. Kirkon sivuseinälle on sijoitettu kaksi  Petter Langin maalaamaa alttaritaulua.

Jääski-seura lähetti marraskuussa Imatran seurakuntavaltuuston jäsenille vetoomuksen kirkon säilyttämisen puolesta. Kirkon säilyttämisen puolesta vetosivat myös Karjalan Liitto ja Karjalaisten Pitäjäyhdistysten liitto omissa vetoomuksissaan.

Uutisvuoksi on kirjoittanut Imatrankosken kirkon tilanteesta 16.11. ja 22.11.2018 ilmestyneissä numeroissaan.

Linkki Uutisvuokseen.

Imatran seurakunnan kiinteistöstrategia

Imatralle sijoitettu Jääsken kirkkojen esineistö

20.7.2018

Jääskeläinen-lehtiä julkaistiin digilehtinä

Jääski-seura on julkaissut jo 1980-luvulta alkaen  Jääsken elämäää ja historiaa sisältäviä Jääskeläinen-lehtiä. Lehdet sisältävät ainutlaatuisen arvokasta tietoa, muistelmia ja murteella kirjoitettuja tarinoita Jääskestä ja pitäjän asukkaista. Printtilehdet on myyty vuosien varrella lähes kokonaan loppuun.

Lehtiä on digitoitu ja nyt julkaistaan neljä numeroa digilehtinä.

Digilehtiä pääset lukemaan alta avautuvista linkeistä.

Jääskeläinen 1988
Jääskeläinen 1991