Talkoomatka Jääsken hautausmaille 4.5.

Jääski-seura järjestää kaikille Jääskestä kiinnostuneille päivämatkan entiseen Jääskeen lauantaina 4.5.

Päivän aikana käydään haravoimassa kirkkomaan aluetta. Risukoita raivataan ja hautakiviä puhdistetaan. Viime syksynä kirkkomaalle syntyneet montut pyritään täyttämään hiekalla.

Tämä talkoomatka sopii hyvin kaikille (myös nuorille) tutustumismatkaksi entiseen Jääskeen. Päivä sujuu mukavasti touhutessa tai toisena vaihtoehtona on kiertoajelu Jääsken alueella, jossa oppaana toimii Kaija Linnahalme.

Jääsken kirkkomaalla on näkyvissä entisen kirkon ja kellotapulin kivijalat sekä kaatuneiden muistomerkin alusta. Hautakiviä on vuosien ajan nostettu ylös. Punamäen hautausmaan lehdossa on jäljellä useita kymmeniä suomalaisten hautakiviä. Kirkkomaiden hoito pitää alueet arvoisessaan kunnossa. Hautausmaiden hoito on tärkeä ja merkittävä tapa kunnioittaa poismenneitä esi-isiämme.

OHJELMA:

• Lähtö Kouvolasta noin 8.30 (Helsingin-Lahden juna tulee 8.19.)
  • Kuutostien varresta voi tulla kyytiin kunhan ilmoittaa mistä.
  • Imatran matkakeskuksesta voi tulla kyytiin
  • Ruplia voidaan vaihtaa, Kaija tietää paikan
  • Ajamme rajalta Enson ja Jääsken läpi kirkkomaalle, jonne jätetään talkoolaiset. Lionsit pyrkivät tuomaan sinne hiekkaa viime syksynä syntyneiden monttujen peittämiseksi. Lisäksi haravoidaan ja pestään hautakivet. Omat evään mukaan, voi ottaa haravan, rättejä, ison muovin harvointijätteille.
  • Ne jotka haluavat tutustua Jääskeen, lähtevät pikkubussilla Kaijan kanssa kiertelemään
  • Talkoolaiset noudetaan noin kolmen tunnin kuluttua
  • Sitten ajetaan Ensoon, jossa pyritään syömään ja tehdään ostoksia
  • Rajan ylitys noin viideltä

Matka on jäsenille maksuton. Ruokailukulut ja mahdollisen viisumin jokainen maksaa itse.

Bussi lähtee Kouvolasta klo 8.00 -8.30 (riippuen onko junalta tulijoita) ja ottaa kyytiin valtatie kuuden varrelta ja Imatran Matkakeskukselta. Paluu illalla samaa reittiä.

Ilmoittautumiset ryhmäviisumiin osallistuvilta mielellään 5.4. mennessä (ihan viimeistään 11.4.). Omalla vuosiviisumilla matkustavat ehtivät ilmoittautua 20.4. mennessä.

Ilmoittautumiset: leena.vanska@kymp.net tai puh. 040 8329 040.

Ilmoita samalla, mistä tulet kyytiin. Bussikuljetus on jäsenille maksuton, ei-jäsenet 30€. Ryhmäviisumin hinta 73€, minimi 5 henkilöä. Ota ilmoittautuessasi esille passi; tarvitaan tiedot passin numero, voimassaoloaika ja henkilötiedot. Passin tulee olla voimassa 6 kk matkan päättymisen jälkeen.

Lähde sinäkin mukaan toiminnalliselle matkalle. Samalla näet Jääsken keskeisimmät paikat ja voit viettää elämyksekkään kevätpäivän Vuoksen varrella.

Tästä avautuu kuvakooste talkoomatkasta Punamäen hautausmaalle 2017