Jääski-seuran uutisia

6.7.2020 Venäläiset yhteistyökumppanit käyneet hoitamassa Jääsken kirkkomaata

ma heinäk. 06 16:26:00 2020

Jääski-seuran jäsenet ja seuran kanssa hautausmaita yhteistyössä Imatran kaupungin tuella hoitava Lions Club Imatra eivät ole koko kesän aikana päässeet leikkaamaan Jääsken kirkkomaan heinää koronaepidemian suljettua valtakunnan rajan.

Aikaisempina kesinä hoitotöitä on tehty 10-15 kertaa kesän aikana.

Jääski-seuran rajan takaista yhteistyötä jo vuosikymmeniä tehnyt imatralainen Kaija Linnahalme ja Jääski-seuran puheenjohtaja Kirsi Juura keskustelivat hautausmaan tilanteesta perjantaina ja päätyivät siihen, että Kaija ottaa yhteyttä Svetogorskin entiseen apulaiskaupunginjohtajaan Valeri Bogdanofiin ja kertoo hänelle huolen Jääsken kirkkomaan tilanteesta.

Rajan takana Svetogorskissa ei kauaa aikailtu.

Jo maanantaiaamuna 6.7. tuli Bogdanofilta viesti, että hän on käynyt ystäviensä kanssa hoitotöissä kirkkomaalla. Pitkät heinät on leikattu kaikkien muistomerkkien ympäriltä. Muistomerkkien ympäristöt ja kulkuväylät ovat siistit ja muu hautausmaa on jätetty luonnontilaan.

Kirkkomaalla kasvaa tällä hetkellä kuvista päätellen valtoimenaan päivänkakkaroita ja koko hautausmaa kylpee kauniin kesäisessä vihreässä ja valkoisessa väriloistossa.

Kirkkopuistossa sijaitseva, Jääski-seuran pystyttämä kookas  kivipaasi, johon on kaiverrettu suomeksi ja venäjäksi Jääski-seuran entisen puheenjohtajan Toivo Lyyran säkeet: "Jääsken sankarihautausmaa 1939-1940 ja 1941-1944. Te uinutte Karjalan koivujen alla, uhrinne arvo ei unholaan jää. Lintuset oksilla laulelemalla, terveiset hellimmät helkyttäkää."

Kirkkomaahan on haudattu keväällä 1697 kaikkiaan 240 nälkään kuollutta, nimetöntä vainajaa. Heidän muistokseen on pystytetty suurehko hautakivi, joka on edelleen paikallaan, uudelleen pystyyn nostettuna

Kirkkomaalla sijaitsi arkkitehti Jalmari Lankisen suunnittelema vapaussodan 1918 muistomerkki. Sen jalustalle on nostettu sankarivainajien hautakiviä.