Jääski-seuran uutisia

1.4. Sivuilla kattavasti uutta tietoa Jääsken hautausmaista

ke huhtik. 01 00:00:00 2020

Tännä Jääski-seuran sivustolle on tehty tuhti tietopaketti Jääsken hautausmaista. Sivuilta löytyvät nyt kuvaukset kaikista Jääsken viidestä hautausmaasta, niiden historiaa ja nykytilaa. Mukana ovat myös kartat, jotka helpottavat hautausmaiden löytämistä kunhan valtakunnanraja taas aukeaa ja matkat kotikunnaille ovat mahdollisia.

Jääski-seura on koonnut aineistoa hautausmaista myös toista tarkoitusta varten. Karjalan Liitto ja Sotavainajien muiston vaalimisyhdistys ovat käynnistäneet hankkeen, jossa pitäjäseurat keräävät tiedot ja kuvat pitäjän alueella sijaitsevista sankarihautausmaista. Kaikkien yli 60:n luovutetussa Karjalassa sijainneen sankarihautausmaan tiedot kerätään yhteiselle nettisivustolle www.karjalanhaudat.fi. Tietojen keruu jatkuu toukokuun loppuun asti ja sivut aukaistaan syksyn 2020 kuluessa.

Jääskessä on sijainnut kaksi sankarihautausmaata; toinen Ensossa ja toinen Jääsken kirkkomaalla. Muun muassa näistä voit lukea lisää Jääsken hautausmaat -sivuiltamme.