Tulevat tapahtumat

Jäsenkirje 1/2022

ke 11. toukokuuta 2022 13.17.00

ETELÄ-SUOMEN LUMIVAARALAISET RY

Hyvät yhdistyksemme jäsenet                                                    Jäsenkirje 1/2022

Keväinen tervehdys teille! Kohti  kesää on toivossa elämän suunta lumisen talven ja kahden vuoden koronaepidemian jälkeen. Tämän kevättalven ”murhenäytelmä”, Ukrainan sota, Venäjän hyökkäykset Ukrainaan, kymmenet tuhannet uhrit ja miljoonien evakoitten virta sekä avun tarve ovat koskettaneet erityisesti meitä karjalaisia. Lumivaarasta evakkoon joutuneitten ja heidän jälkipolvensa muistot evakkomatkoista n 80 vuoden takaa tuntuvat olevan liian lähellä näissä kauheissa Ukrainan sodan tapahtumissa. Jumala kuulkoon heidän ja meidän rukouksemme rauhan puolesta.

Sitten yhdistyksemme toiminnan terveisiin:

Juhlavuosi

Etelä-Suomen Lumivaaralaiset ry täytti 50 vuotta viime vuonna 2021. Juhlapäivää vietettiin lauantaina 25.9.2021 Karjalatalon Yläsalissa. Ohjelmassa oli mm. puheenjohtajan historiakatsaus, kasvatustieteen tohtori Eeva Riutamaan juhlaesitelmä ”Evakkolasten tunnemuistot ja hyvinvointi”, yhteistyökumppaneitten juhlamuistamisia, rovasti Jouko Paukkusen lähtösanat, karjalaisia lauluja ja piiraskahvit.  Valitettava korona-aika verotti osanottajajoukkoa.

Vuoden Lumivaaralaisiksi kukitettiin 2019 Kipon perinneyhdistys / Pekka Sihvonen ja 2020 Raija Pitkänen, molemmat pitkään ansioituneita lumivaaralaisen työn hyväksi tehneitä.

Juhlassa julkaistiin johtokunnan kokoama JUURET LUMIVAARASSA juhlajulkaisu Etelä-Suomen Lumivaaralaiset ry 2002–2020. Erityisesti tämän vuosituhannen alkupuolen toimintaa, muistoja, valokuvia koottiin n.50 sivun mielenkiintoiseen julkaisuun. Tilauksista kirjeen lopussa.

Yhdistyksen vuosikokous

pidettiin lauantaina 19.3.2022 Karjalatalon kirjastossa. Kokous vahvisti vuoden 2021 tilinpäätöksen ja hyväksyi vuoden 2022 talousarvion. Vuosia yhdistyksen puheenjohtajana toiminut Anja Seppä luopui tehtävästä ja uudeksi puheenjohtajaksi valittiin johtokunnan varapuheenjohtaja Pekka Sihvonen ”Kipon Pekka” Kotkasta. Anja Seppä valittiin varapuheenjohtajaksi, Raija Pitkänen edelleen sihteeriksi ja Harry Jääskeläinen edelleen taloussihteeriksi. Muina jäseninä jatkavat Aila Heinonen, Aarno Kaartinen, Terttu Parikka ja Sinikka Kinnunen.

Lumivaaramuseo

Lumivaaramuseo on ollut yhdistyksemme tärkeimpiä hankkeita 2000-luvulla. Suunnittelu aloitettiin jo 2006, museolle saatiin tilat Peräseinäjoelta Kulttuuritalo Pokista vuonna 2011 ja monien talkoiden jälkeen museon avajaisia vietettiin 2013. Nyt on uuden aika. Yhteistyö jatkuu entistä tiiviimmin pohjalaisten ja keskisuomalaisten lumivaaralaisten kanssa, kun talkoilla museo muutettiin Virtain Killinkoskelle viime syksynä. Perustettiin myös Lumivaara-Museo ry, jonka toiminnassa yhdistyksemme on perustajajäsenenä aktiivisesti mukana.

Tuleva Lumivaarajuhla

Perinteisesti syys-lokakuussa järjestetty Lumivaarajuhla pidetäänkin tänä vuonna jo kesällä, sunnuntaina 3.heinäkuuta 2022 Virtain Killinkoskella uuden Lumivaaramuseon avajaisten yhteydessä. Juhlapäivä on tarkoitus aloittaa lumivaaralaisten kirkkopyhällä Killinkosken kauniissa kirkossa ja jatkaa päivää Lumivaara-Museon avajaisilla ja Lumivaara-juhlalla. Siis monta kärpästä yhdellä iskulla! Toivomme, että voisimme kokoontua vaihteeksi Killinkoskelle juhlimaan suurella lumivaaralaisten joukolla! – Tarkemmat tiedot aikanaan Jaakkiman Sanomissa ja Karjala-lehdessä.

Muita juhlia ja tapahtumia

Hietaniemen hautausmaalla muistotilaisuudet:

Kaatuneitten muistopäivänä sunnuntaina 15.5.2022 ja Kunniakäynti pyhäinpäinä 5.11.2022

Karjalan Liiton Kesäjuhlat 17.-19.6.2022 Raumalla otsikolla ”Ol niingon gotonas”.   Koronapandemian takia parina vuonna peruuntuneilla kesäjuhlilla tuttuun tapaan yhdistyksemme esite- ja myyntipöytä. Tervetuloa karjalaiselle torille haastelemaan ja ostoksille!

Jäsenistön kesäilta Karjalaisten kesäkodilla ke 6.7.2022 klo 15 Villa Salmelassa Jollaksessa, Meri Perttilän polku 8, 00850 Helsinki. Tervetuloa viettämään kesäistä iltapäivää meren äärelle Lumivaaran, Jaakkiman ja Lahdenpohjan järjestöjen jäsenten kanssa!

Karjalatalon joulumyyjäisissä olemme perinteisesti myymässä leivonnaisia, käsitöitä ja yhdistyksen tuotteita, mikäli myyjäiset toteutuvat ensi joulun alla.

Julkaisutoiminta ja tuotemyynti

Tapahtumien myyntipöytien lisäksi tuotteitamme on mahdollisuus tilata Anja Sepältä. (Yhteystiedot kirjeen lopussa.)

Erityisesti suosittelemme hankkimaan juhlavuoden julkaisua Juuret Lumivaarassa, juhlajulkaisu Etelä-Suomen Lumivaaralaiset ry 2002–2020, hinta 10 €. Sen värikäs kannen kuva lehtomaitikasta, joka kukkii edelleen Lumivaaran niityillä.  Sinikeltainen kukka puhuttelee myös Ukrainan väreissä.

Yhdistyksen tuotteista, kirjoja unohtamatta, haluamme mainita nettitikuille digitoidut vanhat valokuvat Lumivaaran kymmenestä kylästä. Arvokas muisto jälkipolville. Hinta on 25 € /kylä.

Tiedottaminen

Jäsenkirjeitten lisäksi voit seurata yhdistyksemme ajankohtaisia kuulumisia Jaakkiman Sanomista, Karjala-lehden seurapalstalta, netin päivitetyiltä kotisivuilta ja uusitusta yhdistyksen esitteestä.

Yhdistyksen jäsenmaksu

Yhdistyksen jäsenmaksun tiedottamisessa ja maksamisessa on ollut epäselvyyksiä viime vuonna ja tänä vuonna. Karjalan Liitto ilmoitti hoitavansa jäsenmaksujen laskutuksen ja siihen liittyvät asiat kaksi vuotta sitten. Saimme käsityksen, että Karjalan Liitto hoitaa myös Etelä-Suomen Lumivaaralaisten jäsenmaksujen laskuttamisen kokonaan. Myöhemmin ilmeni, että Karjalan Liitto hoiti meidän yhdistyksen jäsenmaksun vain, jos samalla laskun saaja maksoi Karjalan Liiton jäsenmaksun. Jos jäsen ei maksanut Karjalan Liiton jäsenmaksua, hänet erotettiin Karjalan Liitosta tai jos jäsen maksoi vain 20 euroa jäsenmaksuksi, niin hänen katsottiin maksaneen vain Karjalan Liiton jäsenmaksun ei yhdistyksemme jäsenmaksua. Tämän seurauksena on uudelleen pidettävä erikseen yhdistyksemme jäsenluetteloa, jonka perusteella laskutamme jäseniä.

Vaikka Karjalan Liitto on ilmoittanut jäsenen erosta Karjalan Liitosta ei eroilmoitus koske yhdistyksemme jäsenyyttä. Kaikki jäsenet kuuluvat edelleen Etelä-Suomen Lumivaaralaisiin, jollei erikseen ole ilmoittanut eroavansa myös yhdistyksestämme.

Jäsenkirjeen liitteenä on lasku jäsenmaksusta niille jäsenille vuodelle 2022, jotka ovat velvollisia maksamaan jäsenmaksun. Ainaisjäseniä maksuvelvollisuus ei koske, mutta toivomme, että ainaisjäsenet voisivat tukea yhdistystämme vapaaehtoisella maksulla. Tarvitsemme varoja tulevaan toimintaan ja museon ylläpitämiseen.

Jäsenmaksu on 20 € vuodelle 2022. Yhdistyksemme tilinumero on: FI82 5720 1020 1957 94

Toivomme jäseniltämme palautetta, toiveita ja uusia ideoita Etelä-Suomen Lumivaaralaisten toiminnasta.

Toivomme teille ja läheisillenne terveyttä, siunausta ja antoisaa vuoden jatkoa. Tapaamisiin pitkästä aikaa isolla joukolla tulevissa juhlissa ja tapahtumissa!

Etelä-Suomen Lumivaaralaiset ry johtokunta

Jäsenten yhteystiedot:

Pekka Sihvonen, puheenjohtaja     044 9711467     kipon.pekka@gmail.com

Anja Seppä, varapuheenjohtaja     050 3689774     anja.kaarina.seppa@gmail.com

Raija Pitkänen, sihteeri                     040 5246500    raija.sinikka.pitkanen@elisanet.fi

Harry Jääskeläinen, taloussihteeri 0400 465619    fransericharry@gmail.com

Aila Heinonen                                    0400 477216    ailakheinonen@gmail.com

Aarno Kaartinen                                040 5304817     aarno.kaartinen@kolumbus.fi

Sinikka Kinnunen                               050 5637829     sinikka.i.kinnunen@gmail.com

Terttu Parikka                                    044 9714164     terttu.parikka1@gmail.com

3.5.22/sk