Vilkas osanotto vuosikokouksessa

Väkimäärä, puheenvuorot ja vilkas haastelu Antrea-Seuran vuosikokouksessa kertoivat, että tapaamisille on tarvetta. Vuosikokous pidettiin 19.8. Karjalaisella kesäkodilla Helsingin Jollaksessa. Kokoukseen ja illanviettoon saapui 30 kaikenikäistä osanottajaa. Paikalla oli mm. seuran kunniajäsen Veikko Partanen. Muut kunniajäsenet Antti Henttonen ja Tarmo Jantunen lähettivät kokoukselle tervehdyksen.

Kokouksen alussa vietettiin hiljainen hetki seurassa monin tavoin vaikuttaneiden Pentti Taljan, Markku Taljan ja Martti Taljan muistoksi.

Kokouksen puheenjohtajaksi valittiin Janne Pullinen, sihteeriksi Sirkka Rautioaho.  Puheenjohtaja Reijo Martikainen esitteli niin menneet toiminnat kuin tulevat suunnitelmat. Viime vuoden toiminnasta ehti toteutua Talvi-iltamat, sen jälkeen mentiinkin peruutetuilla tai siirretyillä tapahtumilla. Ilahduttavaa oli, että monet paikalliset Antreassa olivat pitäneet huolen mm. itsenäisyyskynttilöiden sytyttämisestä.

Toimintasuunnitelma on laadittu liki tämän vuoden suunnitelman mukaisesti – ovathan tätäkin vuotta leimanneet tapahtumien siirtely tai peruutukset. Vuosikokous oli oikeastaan ensimmäinen varsinainen yhteinen tapahtuma. Kovasti jo kaivattiin Antreaan pääsyä.

Numerot todettiin kelvollisiksi ja tili- ja vastuuvapaus voitiin huoletta myöntää.

Reijo jatkaa puheenjohtajana, uusia jäseniä johtokuntaan

Puheenjohtaja Reijo Martikaisella ei ollut vastaehdokkaita, joten hänet valittiin yksimielisesti jatkamaan puheenjohtajana.  Luottamuksesta kiittäessään Reijo totesi, että ”jos hän nyt vielä vuoden”.  Johtokunnasta on aina kerrallaan neljä erovuorossa. Erovuoroisista Pirjo Riitta Rintanen ja Kaija Viskari halusivat luopua paikoistaan. Pentti Talja olisi ollut erovuorossa. Hallitukseen valittiin entisistä Antti Partanen ja uusina Erkki Kokko, Janne Pullinen ja Reetta Sojakka. Erkillä on kokemusta jo aiemmastakin johtokunnassa olosta, samoin Vuoksen säätiöstä ja hän on aktiivi muistopuistoasiassa. Janne on ollut soutuvastaavana järjestäen niin Mommilanjärven soutuja kuin kirkkoveneretkeä Antreaan. Reetta jatkaa Tarmo Jantusen lapsenlapsena suvun viestikapulaa seuran toiminnassa ja edustaa nuorta, nousevaa sukupolvea.

Muut johtokunnan jäsenet ovat Maria Hatakka, Marko Kekki, Sirkka Rautioaho ja Satu Stirkkinen.

Jäsenmaksulaskutus siirtyi tänä vuonna Karjalan Liitolle.  Seuran jäsenmaksu on 20 euroa ja sellaisena se päätettiin edelleen pitää. Liitto laskuttaa jäseniltä tämän ja oman 20 euroaan ja tilittää seuroille niiden osuuden. Taloudenhoitaja Satu Stirkkinen on todennut, että laskutuksen siirryttyä liitolle kuittirumba on huomattavasti vähentynyt. Seuran näkökulmasta siirtymä on myös toteutunut oikein hyvin – avoimia laskuja on vain muutama. Kokouksessa päätettiin, että ainaisjäsenet maksavat jäsenmaksuna Karjalan Liiton osuuden 20 euroa. Seura maksaa kunniajäsentensä jäsenmaksut liitolle.

Tulo- ja menoarvio vahvistettiin esityksen mukaisesti.  Toiminnantarkastajksi valittiin Timo PullinenT, varalla Timo Mykrä.

Johtokunnalle annettiin valtuudet nimetä tarvittavat toimikunnat ja niiden edustajat. Kokouskutsut julkaistaan jatkossakin Karjala-lehdessä.

Kysymyksiä, ehdotuksia, infoa

Kokousasioiden käsittelyn yhteydessä nousi esiin niin kysymyksiä kuin ehdotuksia. Seura on yhdenmukaistanut pankkikäytäntönsä ja siirtänyt tilit vain yhteen pankkiin. Tämä herättikin kysymyksen, miksi OP:n tilit on lopetettu ja halutaanko näin katkaista historiallinen yhteys. Riihimäen Seudun Osuuspankki on aikanaan perustettu Savilahden osuuskassana Antrean Sokkalassa Karppisen Heikin talossa. Kyseessä ei ollut niinkään perinteen katkaisu, vaan lähinnä käytännölliset syyt. Asiaa kuitenkin luvattiin tarvittaessa tarkastella tarkemmin.

Janne Pullinen kysyi, onko seuralla ollut jäsenhankintakampanjaa. Mitään varsinaista kampanjaa ei ole ollut, mikä varmasti sellainen olisi syytä ideoida. Jäsensihteeri kuvasi eri tapoja, joilla seuraa on tehty tunnetuksi ja miten liittymisiä on tullut.  Viimeaikaiset liittymiset ovat pääsääntöisesti tulleet netin kautta, koska tapahtumia ei ole ollut. Karjalaiset kesäjuhlat ympäri Suomea tuovat paikkakuntalaiset etsimään juuriaan – sieltä löytyy aina uusia jäseniä. Henkilökohtaiset suositukset liittymiseksi etenkin oman perheen jäseniltä ovat vaikuttavia. Moni haluaa myös jatkaa edesmenneitten vanhempiensa perinnettä seuraan kuulumalla.

Lahden Hennalan evakkopatsaan paljastamisessa edellisenä lauantaina olivat mukana Harri Hatakka ja Seppo Kuparinen. Liikolan poikana Harri nosti esiin Tokion olympialaisissa skeetissä neljännen sijan saavuttaneen Eetu Kallioisen, jonka isoäiti Aino Arminen on Antren Liikolasta. Samassa yhteydessä muistutettiin tietysti jääkiekon MM-kisojen maalivahdista Jussi Olkinuorasta ja valmentaja Jukka Jalosesta, joka ilmeisesti joudutaan jakamaan Kirvun kanssa. Niin urheilunimiä kuin ylipäätään juttuideoita ja juttujakin toivottiin lähetettävän Marko Kekille, joka kokoaa tämän vuoden Vuoksen Verkkoa. Toimituksen osoite on vuoksen.verkko@gmail.com.  Marko kyllä editoi ja toimittaa tarvittaessa juttuja – kynä vain rohkeasti käteen!

Urheiluun liittyi myös Timo Mykrän huomautus, että erilaisissa urheilutapahtumissa, mm. Karjalan Liiton maratonilla, on hyvä käyttää Antrean Esan paitaa – tulee seura tälläkin lailla noteeratuksi.

Raija Jantunen otti esiin erilaiset muistelot, jotka voisi liittää johonkin itselle läheiseen esineeseen ja saada siten aikaan tarinoita esim. facebook-sivulle. Vuoksen säätiön kirjoituskilpailuun saatiin aikanaan tarinoita, joista on tarkoitus tehdä juttuja mm. lehteen.

Antrea-huone Riihimäen museossa uudistuu

Harri Hatakka kertoi Lopella vuonna 2015 Väinö ja Rauha Iivoselta perintönä saadusta maatilasta, jota Lopen karjalaiset ovat remontoineet ja joka toimii kotimuseona. Harri myös kertoi Riihimäen museon yhteydessä olevan Antrea-huoneen uudistamisesta, jonka toteuttamiseen museo on palkannut Antero Heiskalan.  Yhteistyötä jatketaan mm. tietojen ja tavaroiden keräämiseksi, näistä Harri lupasi infota tarkemmin. Huoneen on tarkoitus avautua ensi vuoden alussa.  Harri myös totesi, että ”jos korona suo, Lopen Karjalaiset viettävät 75-vuotisjuhlaansa  ja olisi mukava tavata sitä juhlistamassa”.

Museon esineistöön on tulossa myös Antti Partasen lahjoitus. Hän oli saanut sota-ajan lautasia, joissa oli Lotta Svärdin tunnus ja sen alla sana Antrea.

Erkki Kokko kertoi vireillä olevasta dokumentista Kuukaupin miinasta. Tästä tarkemmin tuonnempana, samoin kuin Karjalaisen nuorisoliiton #MinunJuureni –sarjasta, johon Sirkka Rautioaho on hankkinut antrealaisen nuoren kertomaan juuristaan ja suhteestaan niihin.

Kokoukseen osallistui myös Seppo Kukkonen, joka on vienyt Karjalaan 64 lipuin koristettua linnunpönttöä. Muistopuistossa kävijälle nämä ovat tulleet tutuksi. Seppo sanoi, että jos korona ei olisi tullut väliin, pönttöjä olisi nyt jo sata.

Juttu ja kokemukset jatkuivat, joten Janne päätti parin tunnin jälkeen ”virallisen” kokouksen nuijankopautuksella. Sen jälkeen päästiin jatkamaan haastamista ja puheenjohtaja grillin ääreen paistamaan makkaroita salaatin seuraksi. Osa lähti vielä saunan löylyihin ja pulahtamaan mereen.

Asiat saatiin käsitellyksi ja oli mukavaa!

Pirjo Tiippana
(joka pyytää anteeksi, jos jonkun puheenvuoro jäi kirjaamatta – asiaa oli paljon)

Kuva. Klikkaa kuva suuremmaksi.

Sateenkaari Salmelassa ennakoi hyviä päätöksiä.
(Kuvia klikkaamalla saat ne suuremmiksi.)

Kuva. Klikkaa kuva suuremmaksi.
Johtokunnan uudet jäsenet Erkki Kokko, Reetta Sojakka ja Janne Pullinen.
Kuva. Klikkaa kuva suuremmaksi.

Puheenjohtaja Reijo Martikainen vastuutehtävissä.

Kuva. Klikkaa kuva suuremmaksi.

Antti Partanen esittelee lahjoituslautasta.

Kuva. Klikkaa kuva suuremmaksi.

Seuran kunniajäsen Veikko Partanen ja ex-päätoimittaja (mm.) Raakel Henttonen ovat pikkuserkkuloi, mutta kuten Raakel sanoo, "karjalaisista ko on kyse, ni se on melkei sama ko kokoserkku!"

Kuva. Klikkaa kuva suuremmaksi.

Pertti Ruponen, Seppo Kuparinen, Harri Hatakka, Veikko Partanen ja Reijo Martikainen.

Kuva. Klikkaa kuva suuremmaksi.

Seppo Kukkonen rakentaa ja vie linnunpönttöjä Karjalaan.

Kuva. Klikkaa kuva suuremmaksi.

Villa Salmelassa on vanhanajan tunnelmaa: pelakuut ikkunalla.

Kuvat: Sirkka Rautioaho ja Pirjo Tiippana