Karjalaseurojen Pohjolan piiri ry

Ajankohtaista

Ennakkotietoja Karjalaseurojen Pohjolan piirin 70-vuotisjuhlaan liittyvistä tapahtumista Oulussa

Kaupunginkirjaston (Kaarlenväylä 3) aulan vitriineissä on 18.9.-10.10. menetetyn Karjalan kuvia (Runonlaulajia ja vanhoja rakennuksia) sisältävä Toivo Talven grafiikan näyttely. Kirjaston toisessa kerroksessa on samaan aikaan Karjalaa käsittelevien kirjojen näyttely.

Kirjaston Pakkalan salissa järjestetään Karjalan luontoa käsittelevä juhlaseminaari perjantaina 5.10. klo 17. Seminaarissa asiantuntijat kertovat Karjalan alueen kasveista (intendentti emeritus Markku A. Huttunen), perhosista ja muista hyönteisistä (yli-intendentti Marko Mutanen) ja linnuista (professori emeritus Esa Hohtola).

70-vuotisjuhla järjestetään Aleksinkulman (Aleksanterinkatu 9) juhlasalissa lauantaina 6.10. klo 13. Paikalla on tilaisuus ruokailuun klo 12-13. Juhlapuhujaksi saapuu Karjalan Liiton liittovaltuuston puheenjohtaja Matti Puhakka. Muista ohjelmansuorittajista mainittakoon Oulun ortodoksinen katedraalikuoro ja Oulun Karjalaseuran kuoro Käköset. Tilaisuudessa kuullaan myös kanteleensoittoa ja kummankin kansankirkkomme sekä Oulun kaupungin tervehdys. Karjalaistoiminnassa ansioituneita aktiiveja palkitaan liiton ansiomerkillä.

Juhlan jälkeen Aleksinkulmassa Pohjolan piirin sääntömääräinen syyskokous klo 15.

Karjalaseurojen Pohjolan piirin kyykkämestaruuskilpailut Paavolassa

Pohjolan piirin kyykkämestaruuskilpailut pidettiin Paavolan Nuorisoseuran urheilukentällä lauantaina 4.8. Sää oli suosiollinen. Aurinko paistoi kirkkaalta taivaalta eikä ukkosen uhkaakaan ollut.

Joukkueita oli mukana kolmesta piirin seurasta. Yleisöä ja kilpailijoita oli paikalla runsaat kolmekymmentä henkilöä. Kilpailupäivän aloitimme kakkukahveilla. Kisojen jälkeen nautimme maittavan aterian jälkiruokineen. Kisojen erinomaisista järjestelyistä vastasi tänä vuonna Paavolan Karjalaseura.

Tulokset:

Miehet joukkuekilpailu:
1.  Paavolan Karjalaseura (Eero Honkamäki, Mauri Honkamäki, Antti Honkamäki ja Jarkko Virtanen)
2.  Vihannin Karjalaseura (Jarkko Rautionaho, Petri Vanhatalo, Jukka Kallio ja Leo Lomu)

Miehet yli 70 vuotiaat parikilpailu:
1.  Paavolan Karjalaseura (Lauri Utunen ja Jarmo Peltokangas)
2.  Oulun Karjalaseura (Esko Salmela ja Pauli Lutjonen)

Naiset parikilpailu:
1.  Paavolan Karjalaseura (Kirsi-Maria Hiltunen, Sirkka Pietarila ja Heidi Vilmusenaho)
2.  Oulun Karjalaseura (Raili Salmela, Arja Pullinen ja Heljä Rahikkala)
3.  Vihannin Karjalaseura (Ritva Myllylä, Aija Haukka ja Kirsti Sämpi)

Palkinnot voittajille jakoi piirin puheenjohtaja Ahti Pyörnilä. Piirin kiertopalkinnon sai haltuunsa tänäkin vuonna Paavolan Karjalaseura.

Lämmin kiitoksemme Paavolan Karjalaseuralle sekä kaikille kilpailun toimitsijoille!

Teksti: Heljä Rahikkala

Kouvolas näkkee Karjala väkkee - Karjalaiset kesäjuhlat Kouvolassa 15.-17.6.2018

Kouvolaan kokoontunut karjalainen kesäjuhlaväki sai kolmen päivän aikana nauttia monenlaisista elämyksistä. Kesäjuhlille oli järjestetty paljon tilaisuuksia niin lapsille kuin aikuisillekin. Eri tapahtumiin osallistui Karjalan Liiton puheenjohtajan Pertti Hakasen mukaan lähes 20 000 kävijää. Viikonloppu oli lämmin, juhlakulkue marssi sunnuntaina yli 30 asteen helteessä juhlien keskeisenä alueena toimineesta Urheilupuistosta keskustaan ja takaisin. Katujen varsille oli saapunut runsaasti väkeä katsomaan värikkäisiin kansallispukuihin pukeutunutta ja laulavaa kulkuetta, jossa marssi runsaat tuhat henkeä. Kulkueesta on katsottavissa lyhyt videopätkä Kouvolan Sanomien kesäkuun 17. päivän nettisivulla: Superviikonloppu toi kaupunkiin tuhansia kävijöitä – Katso video Karjalaisten kesäjuhlien kulkueesta.

Perjantain juhlaseminaarissa Kouvola-talolla pohdittiin rajan vaikutusta
Kymenlaakson ja Karjalan elämään ennen ja nyt. Viipurin merkitys oli huomattava kaikilla elämänalueilla ennen sotia, ja on nähtävissä sieltä siirtyneiden yritysten ansiosta alueen kehityksessä tänäkin päivänä.

Lauantaina monet tapahtumat kokosivat väkeä heti aamusta alkaen. Piirimme puheenjohtaja Ahti Pyörnilä avasi klo 9 karjalan kielen pajan pitäjä- ja sukuseurojen näyttelyiden avauksen yhteydessä. Ahti kertoi lyhyesti Karjalan Liiton kielikursseista ja siitä, miten hän on itse pyrkinyt siirtämään jotain karjalan kielestä nuorelle bunukkasukupolvelle.

Piirakkakisaan osallistui piiristämme kaksi taitajaa. Voimme olla ylpeitä heistä, sillä he voittivat oman sarjansa ja Vihannin Karjalaseura sai kiertopalkinnon haltuunsa.

Piirakkakisan tulokset:
Naiset: 1. Aija Haukka Vihannin Karjalaseura.
Tytöt 10-15 v: 1. Minttu Sämpi Vihannin Karjalaseura. Lämpimät onnittelumme upeasta suorituksestanne!

Lauantain avajaiset ja sunnuntain päiväjuhla kokosivat jäähalliin suuren yleisön. Monipuolinen puhe- ja musiikkiohjelma sai Karjalan menetystä sivutessaan juhlaväen liikuttumaan. Kauniisti kajahti Karjalaisten laulu näissä tilaisuuksissa.

Muistojen ilta ja muistokynttilöiden sytytys Keskuskirkossa lauantai-iltana kokosi runsaasti kuulijoita. Illassa esiteltiin pitäjät, joiden asukkaita siirrettiin evakkoina Kymenlaakson alueelle. Lopuksi vietiin valmiiksi sytytetyt pitäjien muistokynttilät kirkon pihalle ristin juurelle.

Ensi vuonna Karjalaiset kesäjuhlat ovat Hämeenlinnassa 14.-16.6.2019.

Karjalan Liiton puheenjohtaja Pertti Hakanen Pohjolan piirin vieraana

Karjalaseurojen Pohjolan piirin kevätkokous ja piirin piirakkamestaruuskilpailut pidettiin 14.4.2018 Aleksinkulmassa Oulussa. Puheenjohtaja Hakanen taitaa itsekin piirakanteon, ja niinpä hän seurasi tarkalla silmällä kilpailijoiden edesottamuksia. Iltapäivällä hän osallistui piirin kevätkokoukseen.

Piirakkakilpailussa oli osallistujia Vihannin Karjalaseurasta, Oulun Karjalaseurasta ja Ylä-Lapin Karjalaseurasta. Tuomaristoon kuuluivat piirin naistoimikunnan puheenjohtaja Kirsti Sämpi Vihannista, Liisa Karppinen Oulusta ja Eila Äijälä Vihannista.

Tuomarit kiinnittivät erityistä  huomiota paitsi leipomiseen, myös piirakoiden kokoon ja makuun. Osalla kilpailijoista piirakat olivat niin suolaisia, että se vähensi kilpailupisteitä. Vähennyksiin johti myös tarjolla olleiden lisäaineiden (kananmuna, voisula, vehnäjauho) käyttö. Kilpailussa piirakat tulee valmistaa perinteisellä tavalla.

Naisten sarjan voitti kilpailujen korkeimmalla pistemäärällä Merja Pekkinen Oulun Karjalaseurasta.  Erittäin ilahduttavaa oli, että tänäkin vuonna kilpailijoita oli myös vunukoiden sarjassa. Sarjojen voittajilla on niin halutessaan mahdollisuus osallistua valtakunnalliseen piirakkakilpailuun Karjalan Liiton kesäjuhlilla Kouvolassa.

Tulokset

Vunukat alle 10 v
1.    Kukka Ahola 22,5 p. Vihannin Karjalaseura ry
Vunukat 10-15 v
1.    Minttu Sämpi 22 p. Vihannin Karjalaseura ry
Naiset:
1.    Merja Pekkinen 27 p. Oulun Karjalaseura ry
2.    Eeva Äijälä 25 p. Vihannin Karjalaseura ry
3.    Aija Haukka 24,5 p. Vihannin Karjalaseura ry
4.    Liisa Summala 21 p. Oulun Karjalaseura ry
Eeva Kiviniemi 21 p. Ylä-Lapin Karjalaseura ry
5.    Eila Rovio 17,5 p. Oulun Karjalaseura ry
Miehet:
1.    Kauko Ruokolainen 22,5 p. Vihannin Karjalaseura ry.

Puheenjohtaja Hakanen toi kokousväelle Karjalan Liiton terveiset ja kertoi omista karjalaisista juuristaan Vpl Pyhäjärvellä. Hän otti puheenvuorossaan esille Liiton ajankohtaisia asioita, ja korosti jäsenyyden välityksellä tapahtuvan sitoutumisen tärkeyttä ja merkitystä karjalaistoiminnassa. Pertti Hakanen toimi myös kevätkokouksen puheenjohtajana

Paikalla oli kahdeksan virallista kokousedustajaa kuudesta jäsenseurasta, kaukaisin Ivalosta, Ylä-Lapin Karjalaseurasta. Kaikkiaan kokouksessa oli 21 henkilöä. Kokouksessa hyväksyttiin vuoden 2017 vuosikertomus pienellä lisäyksellä sekä tilit ja tilinpäätös. Kokouksen puheenjohtajalle luovutettiin piirin kiitoksena Oulun Karjalaseuran v. 2010 ilmestynyt historiakirja Olkaamme veljiä vieraalla maaperällä. Oulun Karjalaseura vuosina 1940-2015.
Kokous päättyi Karjalaisten lauluun, jota siivitti Koillis-Lapin Karjalaseuran Pentti Väyrysen reipastahtinen pianosäestys. Oulun Karjalaseura hoiti erinomaisesti kilpailu- ja kokousjärjestelyt.
Passibo ylen äijä!

Sivun alkuun

Jäsenmaksu 2018

Kivennapaseuran jäsenmaksu on 38 €/vuosi (sisältää Kivennapaseuran jäsenmaksun 18€ ja Karjalan liiton jäsenmaksun 20€)

Yhteystiedot 2018

Hallituksen puheenjohtaja Seppo Komonen p. 040 019 1235 seppo.t.komonen@gmail.com Hallituksen varapuheenjohtaja Jyrki Warvas p. 040 568 6314 jyrki.warvas@dnainternet.net Sihteeri Ebba Penttilä p. 040 823 2016 ebba.penttila@gmail.com Suvannon Seutu lehti Vuokselan osalta yhteyshenkilö 1.1.2018 alkaen Seppo Komonen Kompiontie 43 a 51200 Kangasniemi seppo.t.komonen@gmail.com p. 040 019 1235

Ota rohkeasti yhteyttä meihin!

Tule mukaan, kysy lisää! Kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita jäseniksimme!