Karjalan Liiton Pohjolan piiri ry

Vuosi 2008

____________________________________________________________________________________________________________________________

Talvisodan syttymisen muistopäivä Rovaniemellä

Valtakunnallinen talvisodan syttymisen muistopäivän tilaisuus pidettiin sunnuntaina 30.11.2008 Rovaniemellä. Tilaisuus alkoi jumalanpalveluksilla kirkoissa, jonka jälkeen oli kunniakäynnit sankaripatsaalla ja Karjalaan jääneiden vainajien patsaalla. Juhlaväki siirtyi patsaille kynttiläkulkueena kirkosta.

Tilaisuuden juhlapuheen piti Lauri Jaatinen, joka puheessaan muisteli talvisotaan valmistautumisen aikaa omalla kotiseudullaan Sortavalassa. Hän oli tuolloin 16 vuotias. Sato korjattiin syksyllä, säännöstely alkoi, vasikat ja siat teurastettiin. Koulu alkoi normaalisti syyskuussa, mutta se keskeytyi sodan alkamisen takia. Lauri Jaatinen toimi sittemmin jälleenrakennuksessa Lapin asutus- ja maatalouspiirin päällikkönä.Varsinainen juhla alkoi Lyseonpuiston Lukion juhlasalissa klo 14.00. Rovaniemen seudun Karjalaseuran puheenjohtaja Tarja Ylitapio toivotti yleisön tervetulleeksi juhlaan. Hän kertoi karjalaisten sijoittumisesta Rovaniemen seudulle todeten, että jo silloin karjalaiset olivat yhteisöllisiä ja halusivat keräytyä yhteen. Karjalaiset Kesäjuhlat pidettiin Rovaniemellä 16.6.1946.

Tervehdyksen juhlaan toi myös Oulun ortodoksisen hiippakunnan piispa, KP metropoliitta Panteleimon.Karjalan Liiton toiminnanjohtaja Satu Hallenberg osoitti kiitokset rintama- ja sotaveteraaneille, jotka ovat sodissa taistelleet Suomelle itsenäisyyden. Mitään kauheampaa kokemusta ei ole kuin sota kaikkine kauheuksineen. 400 000 siirtokarjalaisen asuttaminen ja maan jälleenrakentaminen oli suuri urakka, jota ansiokkaasti hoitivat maatalousministeri Eemil Luukka ja asutusosaston päällikkö Veikko Vennamo.

Muistotilaisuuden musiikillinen anti oli vaikuttava ja monipuolinen. Lapin Käsikellot- yhtyeen esittämät kappaleet Kanteleeni, Laps´ Suomen ja Finlandia, Heidi Kultasen esitys Lapin äidin kehtolaulu sekä Tuomas Lampelan ja Tarja Alakörkön musiikki- ja lauluesitykset eivät jättäneet ketään kylmäksi. Tilaisuudessa oli myös karjalaisten käsitöiden näyttely ja valokuvanäyttely.

Talvisodan syttymisen muistotilaisuus
30.11.2008 klo 14.00
Lyseonpuiston lukion juhlasalissa
o.s. Ruokasenkatu 18, Rovaniemi

Tilaisuudet alkavat klo 10. jumalanpalveluksilla Rovaniemen kirkossa ja Lapin Ortodoksikirkossa. Kunniakäynnit klo 11.45 Sankari- ja Karjalapatsailla. Lounas klo 12.30-14.00 (13 €) Lyseonpuiston lukiolla. Ohjelmassa musiikkiesityksiä ym. Juhlapuheen ”Karjalaiset pohjoisen rakentajina itsenäisyytemme aikana” –aiheesta pitää FT H.C. Samuli Onnela. Karjalan Liiton tervehdyksen juhlaan tuo toiminnanjohtaja Satu Hallenberg.

Seija Veikkolainen jatkaa piirin puheenjohtajana

Syksyinen ja osittain sateinenkaan sää ei pelottanut Karjalaseurojen Pohjolan piirin seurojen väkeä osallistumasta piirin sääntömääräiseen syyskokoukseen Utajärvellä lauantaina 25.10.2008. Osallistujia oli kaikkiaan 30, mikä on todella iloinen asia.

Kokous pidettiin Merilän Kartanossa, minkä viehättävien huoneiden ikkunoista voi katsella Oulujoen rauhallista kulkua. Kokouksen järjestelyistä vastasi Utajärven Karjalaseura ry. puheenjohtajansa Irja Merilän johdolla.

Kokouksen alussa Utajärven kunnanjohtaja Kyösti Juujärvi kertoi kunnan alueesta, Oulujoen vaikutuksesta muinoin kauppareittinä, joen koskenlaskukulttuurista ja voimalaitosten tulosta. Utajärven kunnan alueella on kolme voimalaitosta.

Vielä hän kertoi kunnan kilpailukyvyn, kustannustehokkuuden ja laatujärjestelmän käyttöönotosta, mistä johtuen Utajärven kunnasta on tullut Suomen ensimmäinen laatukunta. Kunta on myös Suomen ensimmäinen Reilun kaupan kunta.

Mainittakoon, että Merilän Kartanon isäntä Asko Merilä väitteli tohtoriksi 10.10.2008. Väitöskirjan aiheena oli: ”Muutoskyky ja laatuperustaisen kunnan tuloksellisuus – Tapaus Utajärvi”.

Syyskokous

Syyskokous valitsi yksimielisesti Seija Veikkolaisen edelleen Pohjolan piirin puheenjohtajaksi ja varapu- heenjohtajaksi myös edelleen Lauri Utusen Vihannista.

Hallituksessa erovuorossa olevien Tarja Ylitapion ja Mikael Levosen tilalle valittiin varajäsenet Antti Jaakonsaari ja Eila Äijälä. Martta Rautio sekä muut jäsenet, jotka eivät nyt olleet erovuorossa, jatkavat.

Erilaiset toimikunnat entisin vetäjin myös jatkavat. Varsinaisiksi tilintarkastajiksi valittiin Pirkko Tero ja Paavo Karjalainen sekä varalle Aune Saarela ja Kari Vasko.

Piirin toimintasuunnitelma ja tulo- ja menoarvioesitys v. 2009 hyväksyttiin. Aiemmin piirin toimintasuunnitelmissa ollut pilkkimestaruuskilpailut päätettiin jättää kokeiluluontoisesti pois ja tilalle järjestää piirin yhteinen Talviretki Lomakeskus Karemajoille Ylitorniolle tammikuun loppupuolelle. Bussikuljetus tulisi Oulusta asti, joten kaikki halukkaat kauempaakin pääsevät mukaan. Perillä on kaikkea mukavaa toimintaa yhdessä. Pohjoiset seurat tekivät vastaavan retken viime vuonna. Siitä oli hyviä kokemuksia. KL:n jäsenrekisterikoulutus seurojen edustajille helmikuun puolen välin paikkeilla Oulussa myös toteutunee. Kevätkokous pidetään Vihannissa ja syyskokous Raahessa.

Syyskokous sujui joustavasti Muhoksen Karjalaseuran puheenjohtajan Harri Hännisen johdolla, sihteerinä toimi Martta Rautio.

Toiminnansuunnittelua

Kokouksen jälkeen Karjalan Liiton toiminnanjohtaja Satu Hallenberg piti toiminnansuunnittelutilaisuuden. Hän tarkasteli Karjalan Liiton tulevan toiminnan ja talouden päälinjoja sekä Karjalan Liitto ry:n strategiaa vv. 2008-2010.

Asioita on myös pohdittu laivalla pidetyssä järjestöseminaarissa ryhmien kesken. Hallenberg esitteli seminaarin yhteenvedot liiton, piirien, seurojen ja koko jäsenyhteisöjen tavoitteista vv. 2009-2010. Lisäksi hän kävi läpi Karjalan Liiton hanke-esitykset ja kehittämishankkeet 2009 sekä liiton tulevaa ohjelmaa.

Moniosaisia toimenpideselostus-lomakkeita ei enää toimiteta, vaan vastaava lomake löytyy liiton nettisivuilta. Myös Evakkoralli-kortti uudistuu. Karjala-korttia Hallenberg kehotti pitämään aina mukana, koska uusia alennuksia tulee mukaan.

Päivän päätteeksi piirin puheenjohtaja Seija Veikkolainen ojensi toiminnanjohtaja Hallenbergille ”punaisen” tuotepakkauksen puutarhan ja metsän marjasadosta. Toiminnanjohtajan matka suuntautui aamulla Seinäjoelta Utajärvelle ja matka jatkui illaksi Kuopioon.

Asutustoiminnan valokuvanäyttely Vihannin Ukonkantissa

Vihannin Karjalaseura järjesti vuoden 1940 jälkeistä asutustoimintaa koskevan valokuvanäyttelyn Vihannin kirjastotalolla Ukonkantissa. Näyttelyn avajaiset pidettiin maanantaina 1.9. klo 18. alkaen ja näyttely kestää parisen viikkoa.

Näyttelyn on koonnut seuran varapuheenjohtaja Lauri Utunen yhdessä Kirsti-vaimonsa kanssa. Tilaisuuteen oli saapunut asiasta kiinnostunutta väkeä ympäristökunnistakin yhteensä kolmisenkymmentä henkeä. Seuran puheenjohtaja Eila Äijälä toivotti yleisön tervetulleeksi ja piirin puheenjohtaja Seija Veikkolainen piti tervehdyspuheen kertoen taustaa asutustoiminnasta, sen vetäjästä ja muistomerkkihankkeesta.

Asutustoiminta viime sotien jälkeen vuosina 1940-1958 kosketti sekä siirtokarjalaisia että rintamamiehiä, yhteensä 70 000 ihmisen elämää. Asutustoimintaa johti maatalousministeriön asutusasiainosaston ylijohtaja Veikko Vennamo. Vuonna 2007 käynnistetty Veikko Vennamon muistomerkkihankkeen toteuttajatoimikunnan puheenjohtaja on Karjalan Liiton puheenjohtaja Markku Laukkanen ja varapuheenjohtaja Matti Puhakka. Pääministeri Matti Vanhanen on lupautunut hankkeen suojelijaksi.

Vihannin näyttely pohjautuu Karjalan Liiton asutustoiminnan valokuvanäyttelyyn, mutta esillä on myös vihantilaisen Pentti Rantalan valokuvakooste. Vihantiin on tullut luovutetulta alueelta 300 siirtolaista yhteensä 13 kunnasta. Alpuan kylän asukkaista on n. 10 % siirtolaisia. Tilaisuudessa oli vapaaehtoinen kahvi- ja piirakkatarjoilu, jonka tuotto meni Veikko Vennamon muistomerkkihankkeen hyväksi.

Avajaisohjelma sisälsi kolmen henkilön muisteluja asutustoiminnan ajalta. Lisäksi kuultiin Erkki Vanhatalon ja Natalia Haukan esittämiä karjalaisia lauluja ja muutama yhteislaulu.

Pohjolan piirin kyykkämestaruudesta 2008 kisattiin Paavolassa

Hieno, aurinkoinen sää suosi piirin kyykkämestaruuskilpailuja, jotka pidettiin lauantaina 16.8.08 Paavolan nuorisoseuran kentällä. Järjestelyistä vastasi Paavolan Karjalaseura ammattitaidolla. Yleisöä ja kilpailijoita oli viitisenkymmentä paikan päällä. Yleisen sarjan lisäksi pelattiin veteraanisarja. Kyykänpelaajia oli Paavolan, Oulun, Vihannin ja Ylivieskan seuroista. Lupaavia, nuoria kyykänpelaajia oli kisaamassa kuin myös varttuneempaa kilpailijaa. Oli mukava seurata nuorten pelaajien perheitä kentän laidalla kannustamassa omiaan.

Vaikka Paavolan Karjalaseura voittikin kisan yleisen sarjan, nähtänee kyykkäkisa ensi kesänä Oulussa. Ainakin toivomuksia siihen suuntaan esitettiin pelaajien taholta. Arpajaisten ja palkintojen jaon jälkeen maistuikin Paavolan seuran emäntien ammattitaidolla valmistama hirvenlihakeitto ja jälkiruokana muurinpohjaletut kahvin kera. Ketä onni suosi, sai arpajaisvoitoksi mm. makoisia Ruukin mansikoita.

Tulokset

Yleinen sarja:

1. Paavolan Karjalaseura 4p. (Eero Honkamäki, Mauri Honkamäki, Antti Honkamäki, Yrjö Sihvonen)
  2. Vihannin Karjalaseura 2p. (Esko Sämpi, Petri Vanhatalo, Jarkko Rautionaho, Keijo Perälä)
  3. Oulun Karjalaseura (Ossi Kauppi, Paavo Karjalainen, Pentti Rapo, Esko Salmela)

Veteraanisarja:

1. Ylivieskan Karjalaiset 2p. (Mikael Levonen, Esko Brax)
  2. Oulun Karjalaseura (Pentti Rapo, Paavo Karjalainen)

Kiitokset Paavolan Karjalaseuran aktiiveille jäsenille hyvistä järjestelyistä!

Onnittelut voittajajoukkueelle! Kiitokset myös kaikille pelaajille osallistumisesta!

Karjalaiset kesäjuhlat Tampereella 13-15.6.2008

Karjalaisille kesäjuhlille Tampereelle lähti Oulusta bussilastillinen juhlavieraita. Raahesta tuli kyytiin muutama matkustaja. Oli mukava osallistua juhliin ilman edellisen kesän suorituspaineita. Samalla voi nauttia eri tapahtumista paremmin. Matkalla poikkesimme Körttimuseossa Lapualla. Se oli näkemisen arvoinen paikka.

POHJOLAN PIIRI 60 VUOTTA

Pohjolan piirin 60-vuotisjuhla Oulun Pohjankartanossa 27.4.2008 oli lämminhenkinen ja yleisörikas tapahtuma. Kansallisen veteraanipäivän tapahtumat tietysti veivät oman osansa yleisöstä, mutta voimme olla tyytyväisiä n. 350 hengen yleisömäärään. Juhlasta oli näyttävästi uutisoitu Kalevassa ja Oulu-lehdessä sekä juhlan jälkeen Suomenmaassa, Oulu-lehdessä ja Karjala-lehdessä.

Piirin puheenjohtaja toivotti juhlayleisön tervetulleeksi ja loi samalla katsauksen piirin alkuvuosien historiaan, tehtyihin aloitteisiin ja piirin toimintaan yleensä.

Karjalan Liiton toiminnanjohtaja Satu Hallenberg kertoi juhlapuheessaan elämänmyönteisyyden ja suvaitsevaisuuden merkityksestä karjalaisten elämänvaiheissa. Karjalaisuus ei ole vain tätä päivää, vaan se on myös tulevaisuutta. Karjalaisuus ei kuulu vain siirtokarjalaisille, vaan se on rikkautena myös kaikille karjalaisuudesta kiinnostuneille.

Oulun kaupunginvaltuuston varapuheenjohtaja Risto Kalliorinne kertoi lämminhenkisessä tervehdyksessään, että Oulun kaupungin keskeiset tavoitteet ovat samat kuin karjalaiset ovat omassa toiminnassaan toteuttaneet jo pitkän ajan. Hänen omat juurensa löytyvät Salmista Mantsin saarelta. Karjalaisuus kiinnostaa ja niinpä hän oitis lupasi liittyä Oulun Karjalaseuran jäseneksi.

Juhlayleisö sai nähdä taidokkaita tanssiesityksiä, yksinlaulua, kuoro- ja mandoliinimusiikkia sekä runon lausuntaa. Oulun kaupungin tervehdyksen lisäksi juhlaan tuli runsaasti tervehdyksiä ja onnitteluja.

- Näyttelyt -
Juhlan oheistapahtumat: Karjalaisten käsitöiden näyttely, Asutustoiminnan näyttely ja Pohjolan piirin historiikkia koskeva valokuvanäyttely saivat paljon yleisövieraita. Varsinkin käsityönäyttely ja käsityöntaitajat saivat lehdistössä runsain mitoin ansaittua huomiota ja hyvää palautetta. Harmillista oli, että näyttelyt piti purkaa heti juhlan jälkeen.

Karjalaisten käsitöiden näyttelyyn saimme aivan loistavan koosteen piirin alueelta. Vanhimmat käsityöt tässä näyttelyssä olivat 1800-luvulta. Käspaikkoja oli monipuolisesti. Liinoja oli etupistokirjonnalla, hardangerinkirjonnalla, oli puna- ja sinikirjontaa virvittäinompelulla sekä useita ristikkopohjarevinnäisiä. Lisäksi oli rekipeittoa, suurvaatetta, kastemekkoa, saunatakkia, pyyhkeitä, ristipistotauluja, lapasia ja muita käsitöitä. Muutama ikoni, kaksi kannelta ja puukäsitöitä oli myös esillä.

Kultaiset ansiomerkit: - Ansiomerkit -
Juhlan yhteydessä jaettiin piirin henkilöstölle ansiomerkkejä seuraavasti:

Helvi Kangas Keminseudun Karjalaseura ry.
Tenho Ruottu Keminseudun Karjalaseura ry.
Liisa Heinonen Oulun Karjalaseura ry.
Liisa Karppinen Oulun Karjalaseura ry.
Lauri Jaatinen Rovaniemen seudun Karjalaseura ry.

Hopeinen ansiomerkki:
Aulis Kipronen Keminseudun Karjalaseura ry.

Pronssiset ansiomerkit:
Kauko Julku Keminseudun Karjalaseura ry.
Eero Knuuti Keminseudun Karjalaseura ry.

Siirtoväen mitali:
Eila Äijälä Vihannin Karjalaseura ry.

Pohjolan piirin standaari:
Esko Kurvinen Karjalan Liiton ry.

Karjalaisten kesäjuhlien 2007 piirakkakilpailujen tunnustuspalkinnot:
Hannah, Mikael ja Kristi Smart sekä Kauko Ruokolainen Vihannin Karjalaseura ry. sekä Marja-Leena Kuusimäki ja Arja Kropsu Oulun Karjalaseura ry.

Parhaat onnittelumme ansiomerkkien ja tunnustuspalkintojen johdosta!

- Kiitokset -
Parhaat kiitoksemme Pohjolan piirin 60-vuotisjuhlan johdosta lähetetyistä tervehdyksistä, onnitteluista sekä rahalahjoituksista lasten ja nuorten kultturityöhön.

Piirin standaari

Karjalaseurojen Pohjolan piiri ry on saanut uuden standaarin. Standaarin on suunnitellut graafinen suunnittelija Kari Markkanen Helsingistä.

Kevätkokouksen kuulumisia

Piirin kevätkokous pidettiin Palmusunnuntaina 16.3. Aleksinkulmassa Oulussa. Samassa talossa oli myös Oulun Karjalaseuran Karjalainen pitopöytä klo 12-14. Piirin hallitus kokoontui aluksi päättämään avoimista asioista ja varsinainen kokous alkoi klo 11. Kevätkokouksessa oli 11 virallista edustajaa kahdeksasta seurasta. Kokousväkeä oli yhteensä lähes parikymmentä.

Kokouksen puheenjohtajana toimi Esko Kurvinen ja sihteerinä piirin sihteeri Martta Rautio. Piirin puheenjohtaja Seija Veikkolainen toi aluksi terveiset Karjalan Liiton liittovaltuuston kokouksesta, joka oli ollut edellisenä päivänä. Liiton toimintakertomuksessa oli kiitetty Karjalaisten Kesäjuhlien 2007 hyvästä tuloksesta. Puheenjohtaja Veikkolainen kiitti juhlien järjestelyihin osallistuneita henkilöitä ja seuroja talkooavusta.

Piirin varsinainen toiminta on tapahtunut suunnitelmien mukaan. Koko vuoden toiminta on kuitenkin pääasiallisesti painottunut kesäjuhlien järjestelyihin. Sihteeri esitteli piirin ja Karjalaisten kesäjuhlien toimintakertomukset ja rahastonhoitaja piirin tilit, jotka hyväksyttiin. Tuloslaskelma osoitti ylijäämää. Karjalaisten
Kesäjuhlien tilit oli jo käsitelty kirjanpitokaudelta 1.1.-31.10.07. Puheenjohtaja Kurvisen mukaan Karjalaisten kesäjuhlien järjestelyt olivat esimerkilliset ja talou-dellinen tulos loistava.

Piirin puheenjohtaja Seija Veikkolainen kertoi vielä kokousväelle Pohjolan piirin 60-vuotisjuhla ohjelmasta, esiintyjistä ja näyttelyistä. Huom. Juhlasta on tiedote jäljempänä.

Lopuksi puheenjohtaja karjalaisen perinteen mukaisesti virpoi kokouksen puheenjohtajan Esko Kurvisen (kuvassa), piirin sihteerin Martta Raution ja rahastonhoitaja Ritva Pylkäksen.

Lopuksi kokousväki riensi nauttimaan Oulun Karjalaseuran Karjalaisen pitopöydän antimista. Ruokailijoita oli yli 200. Ruokailijat virvottiin ruokapaikalle mentäessä. Pitopöydän siunasivat Isä Eino Oulun ortodoksisesta seurakunnasta ja kirkkoherra Tapio Kortesluoma Oulunsalon seurakunnasta.

Piirin piirakkamestaruuskilpailut lauantaina 12.4. Rovaniemellä - Tulokset

Alle 10-vuotiaat vunukat
tytöt: Hannah Smart, Vihannin Karjalaseura
pojat: Henri Härkönen, Rovaniemen seudun Karjalaseura

Nuoret 15-25-vuotiaat
Kristi Smart, Vihannin Karjalaseura

Naiset
1. Liisa Heinonen 60 p Oulun Karjalaseura
2. Leila Erholtz 42 p Rovaniemen seudun Karjalaseura
3. Ritva Naakka 35 p Rovaniemen seudun Karjalaseura
4. Irja Karjalainen 29 p Rovaniemen seudun Karjalaseura
5. Maarit Karttunen 28 p Rovaniemen seudun Karjalaseura
6. Eila Väisänen 19 p Rovaniemen seudun Karjalaseura

Tuomareina toimivat: Stainer koulun emäntä Irma Vepsäläinen, Käden taitojen opettaja Kaisu Aula, opiskelija Saila Olkkonen ja Sirpa Karjalainen P-P naistoimikunnan vetäjä.

Lämpimät kiitokset Rovaniemen seudun Karjalaseuralle hyvistä järjestelyistä!

Piirin pilkkimestaruuskilpailut lauantaina 5.4. Oulussa

Kilpailut pidettiin Oulun Rajahaudassa kylmässä ja sumuisessa kevätsäässä, mikä karsi osaltaan osanottajia tilaisuuteen.

Miehet
1 Esko Pietilä 1,321g
2 Seppo Pietilä 0,358 g
3 Pekka Pietilä 0,234 g
4 Pauli Lutjonen 0,225 g
5 Kyösti Vainikainen 0,104 g
6 Paavo Karjalainen 0,020 g
7 Esko Salmela 0,000 g

Naiset
1 Anneli Vainikainen 0,257 g
2 Ritva Ahola 0,000 g
3 Martta Rautio 0,000 g

Tytöt
1 Aino Koivurova 0,051 g

Pojat
1 Eino Pietilä 0,952 g
2 Viljami Pietikäinen 0,000 g
3 Veikka Koivurova 0,000 g

Kaikki osanottajat olivat Oulun Karjalaseurasta. Kiitokset Oulun Karjalaseuralle hyvistä järjestelyistä!

Lapin karjalaisten retki Pyhätunturilla

Viime kesänä Keminseudun Karjalaseuran ja Rovaniemen seudun Karjalaseuran ideariihen palaverissa virisi ajatus, vastapainoksi Karjalaisten kesäjuhlien yhteistapaamiselle myös talvista Lapin läänin karjalaisia yhdistävää tapahtumaa, jota tulevaisuudessa kehitettäisiin jokavuotiseksi tapahtumaksi.

Asian kanssa ei vitkasteltu, vaan siltä istumalta ensimmäistä kokoontumista alettiin suunnitella. Pienten vastoinkäymisten jälkeen paikka löytyi Pelkosenniemen Pyhätunturilta, Lapin Orava –niminen lomakeskus, jonka omistajan Pekka Oravan sukujuuret ovat myös Karjalassa.

Matkaan lähdettiin perjantaiaamuna 1.2. klo 10. Kemin linja-autoasemalta. Kyydissä olivat jo Eero, Timo, Aulikki, Taimi ja Elma. Muut kemiläiset poimittiin mukaan etukäteen sovituista paikoista. Rovaniemeläiset haimme Rovaniemen linja-autoasemalta ja ”primus motor” Tarjan Napapiiriltä. Matkan aikana Lauri kertoi mukavia tarinoita, jotka liittyivät maanhankintaan, asutukseen ja tien tekoon Kemijärven ja Pelkosenniemen alueella.

N. klo 15 olimme perillä Lapin Oravassa, majoituimme, söimme todella maukkaan päivällisen ja vietimme iltapäivää iloisen rupattelun merkeissä. Suunnitelmista poiketen, emme ulkoilleet lumipyryn takia vaan iltapalan jälkeen menimme kaikki väsyneinä pehkuihin, paitsi ”väärän lääkityksen” Tarja, joka ei malttanut käydä nukkumaan vaan lähti tapaamaan ystäviään.

Lauantaiaamuna heräsimme virkeinä ja hyvin levänneinä. Aamupalan jälkeen osa porukasta lähti hiihtolenkille, osa sauvakävelylle ja osa muuten vain kävelylle. Aamupäivällä ratkaistiin Jäämölkkypelin epävirallinen Karjalaisseurojen Lapin läänin mestaruus, jonka voitti kukapa muu kuin Tarja, toisena Lauri (molemmat Rovaniemeltä) ja kolmantena Marjetta (Kemi). Säännöt kehiteltiin itse, ne elivät ja muuttuivat pelin kuluessa. Paavon tekemän doping-testin läpäisivät kaikki puhtain paperein.

Lounaan jälkeen alkoi Lauri Jaatisen mieleenpainuva ja kiinnostava esitelmä Karjalaisten ja Petsamolaisten asutushistoriasta Lapin läänissä. Saunalenkin ja illallisen jälkeen aloitimme riemukkaan illanvieton Karjalaisten laululla. Tarja tiedotti piirin ja liiton tapahtumista ja kertoi tulevaisuuden suunnitelmista. Laulettiin yhteislauluja ja kuunneltiin mukavia juttuja. Etenkin Paavon, Erkin ja Laurin jutut panivat kuulijoiden nauruhermot koetukselle. Päivän aikana järjestettiin myös arpajaiset, joiden tuotto päätettiin luovuttaa lyhentämättömänä Veikko Vennamon muistomerkkirahaston hyväksi.

Sunnuntaiaamu valkeni pienen pakkassään ja purevan viiman sävyttämänä. Aamupalan jälkeen pidimme pienen aamuhartauden. Timo luki Karjalan Evankelisen Seuran – Päivän tunnussanan tekstit sekä suomen että heprean kielellä. Avauksessa oli esillä myös vammaiset joukossamme. Esimerkiksi nousi Moses Mendelssohn, jonka vaikea synnynnäinen vamma ei estänyt tuon hartaan juutalaisen oppineen tulemista länsimaisen kulttuurin avartumisen avainhahmoksi.

Ennen poislähtöä tutustuimme vielä Lapin Oravan omistajan, Pekka Oravan, vanhaan kotitaloon ja esineistöön. Talosta löytyy tosi mielenkiintoista historiaa. Paluumatka alkoi ja linja-autossa oli ensi alkuun iloinen puheensorina ja naurunremakka, joka matkan edetessä vaimeni ja vaimeni. Liekö ollut väsymystä vai sitä eroamisen haikeutta, joka aina valtaa ihmismielen, kun jokin mukava asia päättyy tai loppuu.
Katsotaan, mitä ensi vuosi tuo tullessaan ja mihin matkamme suuntautuu seuraa-vaksi. Kuitenkin kesäkuussa Tampere kutsuu.

Eero Knuuti
Keminseudun Karjalaseura ry

Evakkopäivä Keminmaassa

13.3.2008 tuli kuluneeksi 68 vuotta Talvisodan päättymisestä. Perinteisen tavan mukaan kokoontui Keminseudun Karjalaseuran väki Luikolle Keminmaahan viettämään kevätpäivää ja muistelemaan tapahtumaa.

Anja ja Paavo Naukkarinen, joilla ideat eivät tunnu loppuvan, olivat tänä vuonna rakentaneet ihailtavaksemme Käkisalmen linnan. Pari vuotta sitten heidän rakentamansa Viipurin linnahan herätti ansaittua huomiota ja sitä käytiin katsomassa ympäri maakuntaa.

Viime ja tänä vuonna sään haltija on kääntänyt rakentajille sen huonomman puolensa eli viime vuonna Jaakkiman kirkon raunioista tuli konkreettisesti rauniot kun ilmat lämpenivät niin, että kirkon seinät melkein kaatuivat ennen ko. päivää. Onneksi silloin edellisen yön pakkanen hieman kovetti seiniä ja muistopäivä saatiin viettää kutakuinkin suunnitelmien mukaan.

Tämänvuotisen linnan rakentaminenkaan ei ole sujunut ilman ongelmia. Aluksi vaivasi lumenpuute ja sitten viimeisinä päivinä kun viimeistelyjä piti ruveta tekemään, niin ilmat lämpenivät ja tulivat vesisateet, jotka sulattivat rakennelmia. Olosuhteista huolimatta linna muistutti hyvin paljon alkuperäistä Käkisalmen linnaa.

Päivän ohjelmaan kuului linnan rakentajan Paavo Naukkarisen kertomus linnan rakentamiseen liittyvistä työvaiheista, tarvituista työkaluista sekä rakennustekniikasta ja lisäksi lyhyt selostus alkuperäisen Käkisalmen linnan historiaan. Anja Naukkarinen oli keittänyt maukkaan kauravellin, joimme kahvit ja paistelimme räiskäleet. Anjaa ja Paavoa olivat olleet avustamassa linnan teossa ja tarjottavien laitossa Paavon sisaret Salme ja Leena.

Eero Knuuti
Keminseudun Karjalaseura ry:n pj.