Uutisvirtaa

Punarinta (Erithacus rubecula)

Karjalainen luontoilta -pe 6.5. kello 17-20 Karjalatalolla ja verkossa. Ohjelmassa:

• Pertti Siilahti: Luovutetun Karjalan luonnon tutkimus
  • Timo Rantakaulio: Perinteiset viljelykasvit Karjalassa
  • Juho Paukkunen: Hyönteistutkimus luovutetussa Karjalassa
  • Maria Lähteenmäki: Laatokka - moniaistisena luontokokemuksena
  • Paneeli - Illan luennoitsijat puhuvat luovutetun Karjalan luonnon tulevaisuudesta.

Näyttelyssä luovutetun alueen hyönteisistä on näyte jokaisesta pitäjästä. Esille asetetaan myös näyttely karjalaisesta luontoaheisesta kirjallisuudesta. Myyntipöydällä ovat teokset  Maria Lähteenmäki: Laatokka - Suurjärven kiehtova rantahistoria sekä Hannes Sihvo: Karjalan kuva -  Karelianismin taustaa ja vaiheita autonomian aikana'

Tilaisuus toteutetaan Karjalatalon juhlasalissa ja aulassa Käpylänkuja 1, 00610 Helsinki ja mahdollisuuksien mukaan verkossa. (30.3.2022)

Karjalainen luontoilta -tapahtuma perjantaina 6.5. kello 17-20 Karjalatalolla - laita ajankohta muistiin!

Karjalan luonto -tapahtuman ohjelma on muotoutumassa. Tilaisuus toteutetaan Karjalatalon juhlasalissa, Käpylänkuja 1, 00610 Helsinki ja mahdollisuuksien mukaan verkossa. Juho Paukkunen kokoaa Karjalatalolle näyttelyn Karjalan hyönteisistä. Esille asetetaan näyttely karjalaisesta luontoaheisesta kirjallisuudesta. Ohjelmassa on 4 luentoa - aiheet täsmentyvät myöhemmen. Illan päätteeksi esiintyjistä koottu paneeli vastaa yleisön kysymyksiin. (17.3.2022)

KPYL:n puheenjohtaja 2022 on Janne Aso, varapuheenjohtajaksi valittiin Jyrki Ijäs

Hallitus valitsi järjestäytymiskokouksessaan 16.3. keskuudestaan puheenjohtajaksi Janne Ason, Johannes-Seura ja varapuheenjohtajaksi Jyrki Ijäksen, Hiitolaiset sekä sihteeriksi Anu Kekin, Ruskeala-Seura. Koko hallituksen yhteystiedot löytyy täältä (linkki). (16.3.2022)

KPYL:n vuosikokouksen 5.3. päätöksiä:

Kokouksen puheenjohtajana toimi Esko Rautanen ja sihteerinä Anu Kekki.

Kokoukseen osallistui 36 henkeä. Karjalatalon Yläsalissa oli 13 läsnäolijaa, 23 liittyi mukaanTeams-yhteydellä.

Kokouksessa käsiteltiin sääntöjen vuosikokoukselle määrittelemät asiat. Muita asioita vuosikokoukselle määräaikaan mennessä ei tullut. Hyväksyttiin Toimintakertomus vuodelta 2021 ja Toimintasuunnitelma vuodelle 2022.

Hallituksen jäsenet: erovuoroisten tilalle valittiin kaudeksi 2022-2024 Anu Kekki Ruskeala-Seura ja Sortavala-seura Helsinki, Jyrki Ijäs Hiitolaiset, Jarkko Peltola Viipurin pitäjäseura.

Seppo Suominen erosi hallituksen jäsenyydestä, ja jäljellä olevaksi kaudeksi 2022-2023 valittiin Esa Kosonen, Impilahti-Seura.

Hallituksessa jatkavat Janne Aso 2019, 2020-2022, Merja Leppälahti 2020-2022, Marja-Liisa Pessinen 2020-2022, Matti Holopainen 2021-2023, Saara Pöyri 2022-2023.

Toiminnantarkastajat 2022: Sami Suviranta (varalla Pentti Mäkinen) ja Juho Paukkunen (varalla Leena Oikarinen).

Hallituksen järjestäytymiskokous on 16.3. (5.3.2022)

Kevättapaaminen klo 13:00-14.30 verkossa Teams-yhteydellä ja paikan päällä Karjalatalon Yläsalissa.

Pertti Hakanen kertoi Karjalan Liiton kuulumisista.

Jussi Lahtinen kertoi "Karjalainen kulttuuriperintö verkkoon" hankkeesta ja luovutetun Karjalan verkkotietopankki listauksesta.

Linkkilistaa voi katsella tästä: Karjalalinkkejä

Eija Vänskä kertoi "Sankarihautausmaat" projektista.

-Karjalaan jääneet suomalaisten hautausmaat - Sankarihautausmaa-sivusto - Hautausmaiden tiedonkeruu

Luovutetun Karjalan hautausmaihin voi tutustua tästä: Linkki

Merja Leppälahti kertoi karjalaisista pääsiäisperinteistä