Luovutetun Karjalan pitäjät

Suomi menetti Karjalan kolme kaupunkia, Viipurin, Sortavalan ja Käkisalmen sekä Koiviston ja Lahdenpohjan kauppalat. Lisäksi Suomi luovutti kokonaan 39 maalaiskuntaa sekä osittain alueita 21 kunnasta (Lisätietoa: Luovutettu Karjala -sivusto, ja Virtuaalikarjala-sivusto).

Useimpien pitäjien historiaa, perinteitä ja kulttuuria pitävät yllä pitäjäyhdistykset, säätiöt tai niiden tapaiset yhdistykset.

Pitäjäyhdistyksistä saa tietoa, ne järjestävät tapahtumia, julkaisevat kirjoja ja lehtiä, hoitavat rajan takaisia alueita, muistomerkkejä ja hautausmaita ja paljon muuta. Tutustu pitäjäyhdistysten toimintaan ja tule mukaan toimintaan.

Kokonaan luovutetut 39 pitäjää:

Antrea, Harlu  Heinjoki Hiitola  Impilahti Jaakkima Johannes  Kanneljärvi Kaukola Kirvu Kivennapa Koiviston mlk Kuolemajärvi Kurkijoki Käkisalmen mlk Lavansaari Lumivaara Metsäpirtti Muolaa Pyhäjärvi Vpl Soanlahti Suojärvi Rautu Ruskeala Räisälä Sakkola Salmi Seiskari Sortavalan mlk Suistamo Suursaari Terijoki Tytärsaari Uusikirkko Valkjärvi Viipurin mlk. Vuoksela Vuoksenranta Äyräpää

Osittain alueitaan menettivät 5 pitäjää. Niiden Suomen puolelle jääneet osat liitettiin naapurikuntiin:

Jääski Korpiselkä Pälkjärvi Säkkijärvi  Vahviala

16 pitäjää joutuivat luovuttamaan osan alueestaan. Ne jäivät itsenäisinä kuntina jatkamaan toimintaansa ja säilyttivät nimensä:

Ilomantsi, Joutseno, Kitee, Lappee, Nuijamaa, Parikkala, Rautjärvi, Ruokolahti, Saari, Simpele, Tohmajärvi, Uukuniemi, Vehkalahti, Virolahti, Värtsilä ja Ylämaa.

Luovutetut kaupungit: Käkisalmi Sortavala Viipuri

Luovutetut kauppalat: Koivisto Lahdenpohja