Myyrmäen kirjastossa

Rauha Sihvosen kertoo perheensä sotavankiajasta v.1939-1940

Myyrmäen kirjastossa kuullaan seuramme jäsenen Rauha Sihvosen kertomana hänen perheensä sotavankiajasta v.1939-1940.

Suojärven siviiliväestö sotavangiksi talvisodan syttyessä.

Venäläisten hyökkäys Suojärvelle 30.11.1939 aamulla tuli yllätyksenä niin suomalaisten puolustukselle kuin asukkaillekin. Lapset olivat lähdössä kouluun ja naiset olivat aloittamassa aamuaskareita, kun noin klo 7.00 ammuttiin Venäjän puolelta kolme vihreää valorakettia ja välittömästi sen jälkeen kuultiin kovaa kivääritulta. Pian sen jälkeen venäläiset sotilaat valtasivat kaikki Suojärven kylät, näiden joukossa Rauha Sihvosen (os. Koivunen) kotikylän Moiseinvaarankin.

Venäläisillä sotilailla oli Suojärvellä raakalaismainen maine ja se aiheutti usein pakokauhua ja piiloutumista metsiin ja latoihin. Kylien asukkaat saivat asua miehitetyissä kylissä kaksi kuukautta, jonka jälkeen asukkaita alettiin siirtää Neuvostoliiton vankileireille. Moiseinvaaran kylän aukkaiden lähtö Kaimanojan  leirille tapahtui helmikuun 7. päivänä 1940. Pakkasta oli tuolloin yli 30 astetta. Äidit ja pienet lapset pääsivät avokuorma-autojen hytteihin, muut joutuivat kylmissään autojen avolavoille, kävelemään, osa pääsi saattueessa matkaavien hevosten kyytiin. Matkalla lapsia ja vanhuksia sairastui ja kuoli kylmyyteen ja ravinnon puutteeseen. Moiseinvaaran kyläläiset olivat miehittäjien armoilla, he olivat uutispimennossa ja heille ilmoitettiin talvisodan loppumisesta vasta toukokuussa, kun sota oli päättynyt jo maaliskuussa. Toukokuussa suojärveläiset saivat myös tiedon, että he voivat päästä Suomeen.

Lähde: Vantaan Sotaveteraanit ry:n perinnejaosto