Osana seurakunnan hautausmaajuhlaa Suolahden Karjala-Seura  järjesti vaelluksen siirtokarjalaisten haudoilla 26.8.2018. Sodan jälkeen suolahteen tuli lähes 800 karjalaista. He olivat viettäneet vuosikausia useilla paikkakunnilla poissa Karjalan kodeistaan, vierailla mailla. Monet perheet löysivät uudet asuinsijansa täältä Keiteleen rannalta. Sopeutuminen uusiin oloihin vaati paljon, niin tulokkailta kuin paikalliselktakin väestöltä.Ajan myötä karjalaisväestöstä tuli osa suolahtelaista elämänmenoa ja yhteiskuntaa. Karjalaisten joukossa oli mm maanviljelijöitä, kauppiaita, rakennusalan, sahateollisuuden työntekijöitä sekä kunnalliselämän vaikuttajia. Karjalaiset ovat tuoneet ja tuovat yhä oman panoksensa myös luterilaisen ja ortodoksisen seurakunnan elämään.

Monet ovat tehneet työtä uuden kotiseudun hyväksi, sydämessään kuitenkin ainainen muisto ja kaipuu kotikonnuille Karjalaan.

Hautausmaavaelluksella vierailimme 11 edesmenneen karjalaisen haudalla sekä muualle haudattujen muistomerkillä. Halusimme näin kertoa  mistä ja millaisista olosuhteista Suolahteen juurtuneet evakot olivat tänne tulleet sekä kunnioittaa kaikkien tälle hautausmaalle haudattujen karjalaisjuuristen muistoa.

Kävimme seuraavien henkilöiden haudalla  Ahti Ojasen kertoessa heistä ja laskimme  ruusun sekä lauloimme  kunkin haudan äärellä virren.

Eljas ja Leena Parkkinen, Lahja Liekkinen, Veikko Halonen, Teuvo Piitulainen, Heino Kurikka, Juhana (Juho) ja Elsa Pakarinen, Anna Vornanen, Olga Lehikoinen,  Johannes Mönttinen, Pekka Paksunen, Glaudia ja Paavo Piitulainen, sekä muuallle  haudattujen muistokivellä.

Aira Laine, sihteeri

Suolahden Karjala-Seura ry