Tapahtumat vuonna 2005

9.2. Alpo Sailo – aktivisti –kareliaani – kuvanveistäjä Matti Saarialho. 39 henkilöä.

17.2. Pitäjäesittelyssä Sortavala Karjatalossa. Läsnä 80 henkilöä.

6.3. Vuosikokous.  30 henkilöä.

13.4. Sortavalan seudun ruokaperinne Aira Viitaniemi. 53 henkilöä.

10.8. Jollas-ilta. 11 henkilöä.

28.9. Antti Saarialho USA:n apu ”suurelle ja mahtavalle” II-maailmansodassa. 29 henkilöä.

26.11. Teija Alenius Laatokan Karjalan maaperän käytön historia. 34 henkilöä.

Tapahtumat vuonna 2006

8.2.  Antti Saarialho kertoi ”Miten USA mobilisoitui II maailmansotaan”. 40 henkilöä.

12.3. Vuosikokouksen jälkeen Pekka Jyrkiäinen kertoi Sortavalan urheilusta, varsinkin pesäpallosta.

5.4. Tutustumismatka Sortavalan Tulolansaaresta kotoisin olevien Hirvosten omistamaan Rutumin kartanoon. Yhteensä 39 henkilöä osallistui matkaan. 41 henkilöä.

6.8.  Jollas illassa nautittiin kauniista ympäristöstä. Reino Halonen kertoi perinteen keruusta. Läsnä noin 30 jäsentä.

13.9. Tupaillassa kirjailija Matti Rönkä kertoi dekkarihahmo Viktor Kärpän taustoista nykypäivän Sortavalassa. Tilaisuudessa oli 40 kiinnostunutta kuulijaa.

22.9.  Rovasti Alpo Hukka täytti 90 vuotta. Hän on elänyt monivaiheisen ja rikkaan elämän
Afrikassa ja Aasiassa. Mutta Sortavalassa syntyneenä, siellä pappisuransa alkaneena hän on viimeiset vuodet omistautunut Sortavalalle. Lukemattomat ovat ne entiset sortavalalaiset, jotka ovat hänen avullaan tunnistaneet omaistensa leposijat Sortavalan hautausmaalla. Hän on ollut aktiivisesti mukana alusta alkaen Helsingin Sortavalalaiset ry:n toiminnassa, mistä kiitollisena hän on Helsingin Sortavalalaiset ry:n Kunniajäsen n:o 1. Yhdistys onnittelee häntä sydämellisesti ja toivoo hänelle virkeitä vuosia!

Sortavala-seura ry Helsinki tulee yhdistyksen uudeksi nimeksi. Toinen ylimääräinen vuosikokous pidettiin sääntöjen muuttamiseksi

29.10. Syyskokouksessa uudet säännöt hyväksyttiin ehdotuksen mukaisesti.
Välittömästi vuosikokouksen jälkeen pidettiin uusien sääntöjen mukainen Syyskokous, jossa käsiteltiin vuoden 2007 toiminta- ja taloussuunnitelma. Valittiin vuoden 2007 puheenjohtajaksi Riitta Pennanen ja varapuheenjohtajaksi Risto Laasimo. Uudessa hallituksessa jatkavat Kaarina Hurri, Eini Karhulahti, Mirjam Miettinen ja Angelica Säteri, varajäseniksi valittiin Jarmo Hallikas, Reino Halonen, Oili Parjo ja Paula- Riikka Viiru. Toimikausi alkaa uudella kokoonpanolla vuoden 2007 alusta.

29.10. Myyjäiset Karjalatalolla onnistuivat hyvin, kiitos ahkerien talkoolaisten ja innokkaiden ostajien. Karjalanpiirakat, supikkaat, pyöröt, kakut ja kiusaukset löysivät paikkansa ; kahvi maistui ja kirppari ja arpajaiset vetivät yleisöä.

8.11. Tupailta keräsi Karjalatalon Galleriaan kiinnostuneita kuulemaan fil.tri Marja- Liisa Linderin innostunutta tarinaa Tyko Sallisen Sortavalan ajasta ja hänen kohteestaan Helmi Vartiaisesta, Mirristä. Läsnä oli 40 kuulijaa.

10.12. Joulujuhlaa juhlittiin Karjalatalon juhlasalissa perinteistesti. Nähtiin entisajan Sortavalasta hauska kuvaelma, jossa esiintyivät Supisen sahan ja Helylän pulpetti- ja suksitehtaan työntekijät, Janislahden laivapoika ja Sortavalan puotipoika eli Huru-ukot Hannes Sirkkusen ideoimina. Vuokko Niskanen kertoi lapsuuden muistoista ja jouluista. Laulettiin yhteisesti, kuunneltiin runoja ja jouluevankeliumi. Lopuksi jännitettiin arpajaisvoittoja. Väliajalla nautittiin joulupuuroa ja juotiin kahvit. Yleisöä oli noin 100.

Tapahtumat vuonna 2007

7.2. Kuultiin tupaillassa Karjalatalon Galleriassa Taapero-kassitoiminnasta nykyisessä Sortavalassa . Projektisihteeri Tiina Seppälä kertoi kolmen nuoren suomalaisen äidin organisoimasta avustustoiminnasta, jossa autetaan mm. sortavalalaisia vauvoja ja lapsia sekä heidän vanhempiaan konkreettisella tavalla. Talven kovin pakkanen karkotti kuulijat ja mielenkiintoista esitystä oli vain 15 henkilöä seuraamassa.

16.-17.6.2007 Karjalaiset kesäjuhlat  olivat Oulussa. Sortavalan lippu liehui tänäkin vuonna komeasti juhlakulkueessa. Lippua kantoi Raimo Miettinen; Riitta Pennanen ja Eini Karhulahti olivat airueina. Sortavalassa syntynyt prof. Lasse Pöysti muisteli juhlapuheessaan hauskasti lapsuuden aikojaan Sortavalassa.

4.4. Kävimme Lotta-museossa Tuusulassa. Tutustuimme museoon ja prof. Eeva Tapio kertoi Lotta Svärd-järjestöstä ja omista kokemuksistaan. Yllätyksenä jäsenemme Lauraliisa Pitkänen oli pukeutunut Lotta-pukuun ja kertoi oman kokemuksensa it-valvontalottana Suistamolla. Matkalla oli 30 henkilöä.

11.3. Kevätkokous pidettiin Sortavala-salissa. Kokouksessa hyväksyttiin vuoden 2006 toimintakertomus, tilit ja taseet sekä myönnettiin johtokunnalle vastuuvapaus. Kokouksessa oli 28 jäsentä. Kokouksen jälkeen Reino Halonen ja Hannes Sirkkunen esittivät entisajan rukiinviljelyä kaskenpoltosta leivän leipomiseen asti otsikolla "Ei tähkätöntä Helluntaita eikä heilimöimätöntä Juhannusta".

8.8. Karjalaisten kesäkodissa Jollaksessa pidetty jäsenilta onnistui hienosti. Eikä yksinomaan hellesään johdosta. Muutama iloinen lapsikin kirmaili rannassa ja kallioilla.  Syötiin makkaraa ja salaatteja, juotiin kahveja, pelattiin mölkkyä ja liikuteltiin jäseniä ja lopulta jännitettiin arpajaisvoittoja. Yhteensä 35 henkilöä

12.9. Tupaillassa Karjalatalon Galleriassa kuulimme opetusneuvos István Bírón vaikuttavan tarinan sukulaiskansamme Unkarin syksystä 1956 ja keväästä 2007. Pidimme myös muistohetken pitkäaikaisen aktiivijäsenemme Pauli Puhakan ja Olavi Vaittisen muistoksi. Yleisöä oli paikalla 35 henkilöä.

14.10. Syyskokouksessa hyväksyttiin vuoden 2008 toimintasuunnitelma ja talousarvio. Puheenjohtajana jatkaa Riitta Pennanen ja varapuheenjohtana Risto Laasimo. Samoin hallituksen varsinaiset, erovuoroiset jäsenet Kaarina Hurri ja Angelica Säteri valittiin uudelleen, kuten myös varajäsenet Reino Halonen ja Jarmo Hallikas.

Tilaisuuden jälkeen Hannes Sirkkunen esitteli eloisasti kotikylänsä Tuokslahden kartan ja kasetin avulla. Tilaisuuksissa oli noin 30 henkilöä.

14.10. Karjalatalolla oli myyjäiset jotka onnistuivat hyvin! Talkooväki ja innokkaat ystävämme ahersivat etukäteen ja leipoivat piirakoita, pyöröja, supikkaita ja kakkuja. Kaikki tuotteet löysivät ostajansa.

7.11. Tupaillassa prof. Antti Saarialho kertoi vaikuttavasti "Miksi meitä ei valloitettu 1944?" Karjalatalon Galleriassa yli neljällekymmenelle kuulijalle.

9.12. Joulujuhla keräsi Karjalatalon Juhlasaliin salin täydeltä juhlijoita. Ohjelma oli perinteistä: yhteislaulua, puuroa, kahvia, tuotemyyntiä ja arpajaiset. Musiikkiopiston lapsiryhmä Kamut soittivat, kirkkoneuvos Risto Voipio näytti hienoja Laatokan kuvia 30- luvulta ja tämän päivän Valamosta, pastori Erkki Kokko kertoi joulun sanomasta ja Reino Halonen luki tarinan "Viimeinkin Kuokkaniemessä 1990".

Tapahtumat vuonna 2008

6.2. Eversti Esko Nieminen: Miten karjalan murre kääntyi savon murteeksi. Läsnä 30 henkilöä.

9.3. Kevätkokouksen jälkeen julkistettiin seuran kustantama kirja  ”Sortavalan siirtolaisia : lasten ja nuorten kertomuksia sota-ajasta”, jonka toimittivat Eini Karhulahti, Reino Halonen ja Riitta Pennanen. Seuran 55-vuotisjuhlia juhlittiin Karjalatalon Juhlasalissa. Nautittiin Karjalainen pitopöytä. Runoilija Eila Kivikk´ahon runoja lauloi Sara Holopainen, säestäjänään Kaj Chydenius. Jaettiin seuran harrastusmerkit ja viirit sekä Karjalan liiton ansiomerkit.

Juhlan oheistapahtumana oli Virkki-galleriassa ”Juuret Sortavalassa : sortavalalaisia nykytaiteilijoita”- näyttely. Taiteilijoina Risto Laasimo, Toivo ja Raimo Jaatinen, Tellervo Kähkönen, Riikka Latva-Somppi

9.4. Matka kuvanveistäjä Toivo Jaatisen ateljeehen Perttulaan. Osallistujia 27 henkilöä.

15.6. Osallistuttiin Karjalaisten kesäjuhlille Tampereella. Sortavalan lippua kantoi Raimo Miettinen, airueina Paula- Riikka Viiru ja Eini Karhulahti.

31.7.-3.8.2008 oli matka "Taiteilijoiden jalanjäljillä Sortavalassa". Käytiin myös Valamossa ja Ruskealan marmorilouhoksella. Oppaana oli lehtori Kirsti Relander. Matkalla oli 20 osallistujaa.

20.8. Illanvietto Karjalaisten kesäkodissa Jollaksessa. Yleisöä oli 35 henkilöä.

10.9. Tilaisuudessa Maire Honkanen kertoi aiheesta "Sortavala. Laatokan rannan koulutuspankki." Tilaisuudessa oli 34 henkilöä.

15.10. Niilo Palmén kertoi aiheenaan ”Itsenäistymisajan olot sekä tapahtumat Sortavalassa”. Yleisöä oli viitisenkymmentä.

16.11. Syysmyyjäiset pidettiin Karjalatalon Laatokka-salissa . Ahkerat sortavalalaiset olivat pyöräyttäneet karjalanpiirakoita, lanttusupikkaita, pyöröjä ja kakkuja pöydät täyteen, jotka myytiin kaikki.

16.11. Syyskokous pidettiin Laatokka-salissa. Valittiin entinen puheenjohtajisto ja uusi hallitus varajäsenineen sekä hyväksyttiin toiminta- ja talousarvio vuodelle 2009. Kokoukseen osallistui 32 jäsentä.

Kokouksen jälkeen apulaisrehtori Katja Kemppinen kertoi ”Jamilahden kansanopistosta ennen ja nyt”. niin mieliinpainuvasti, että se kirvoitti yleisön muistelemaan omia kokemuksiaan Jamilahdesta. Yleisöä oli yli 30 henkilöä.

14.12. Joulujuhlaa vietettiin perinteisin menoin Karjalatalon juhlasalissa. Kuultiin runonlausuntaa (Aura Hannonen), musiikkia (Energy Singers), Sodan jälkeen syntyneen Sortavalasta kertonutta toimittaja Päivi Istalaa sekä Samin ja Saulin, isän ja pojan kitaraesitystä. Ja halulla maistui joulupuuro ja torttukahvit. Yleiöä noin 100 henkilöä.

Tapahtumat vuonna 2009

4.2. Sortavala-illassa Karjalatalon Galleriassa Marjatta Ojamo kertoi isästään Laatokan runoilija Mikko Uotisesta. Tilaisuus

herätti vilkkaan keskustelun.  27 kuulijaa.

15.3. Kevätkokous Karjalatalon Galleriassa. Kokouksen jälkeen Risto Voipio näytti kuvaesityksen Valamosta viime kesältä ja Martti Nuikka esitteli, miten Sortavalan paikannimiä merkitään Googlen Maps- ohjelmaan. Tilaisuuksissa oli 35 henkilöä.

22.4. Matka Pokrovan ortodoksiseen veljesyhteisöön Kirkkonummelle. Matkalle osallistui 45 tyytyväistä henkilöä.

13 - 14.6. Sortavalan lippu liehui jälleen Karjalaisten kesäjuhlien juhlakulkueessa Kuopiossa.

19.8. Nautittiin Karjalaisten kesäkodissa Jollaksessa (Meri Perttilän polku 8) kauniissa kesäsäässä yhdessäolosta meren äärellä. Edellisten vuosien tapaan seura tarjosi ruokaa, kahvia, leikkejä, arpajaisia ja saunan. Läsnä oli 34 jäsentä.

9.9. Laulettiin sydämen kyllyydestä Karjalatalon Galleriassa Reijo Pajamon lauluillassa Tuomien tuoksussa Sortavalaan: lauluja Sortavalan seudulta. Ja opeteltiinpa aivan uusi laulukin. Reijo Pajamon tarinat säveltäjistä ja sanoittajista ovat ehtymättömiä. Lopuksi Yrjö Venna esitti viime kevään 2009 hautausmaiden kunnostusmatkalta ottamiaan kuvia Sortavalasta. Laulajia oli noin 40.

07.10. Kuultiin Oili Parjon esitys "Sortavalan seminaarista maailmalle". Esitys toi kansansivistystyön pioneerin, Vilho Reiman ansiokkaan ja monivaiheisen elämäntyön ansiokkaasti tietoisuuteen. Kuulijoita oli 28.

Vilho Reima syntyi Kymin Korkeakoskella 28. päivänä lokakuuta 1867.
Vilho Reima valmistui kansakoulunopettajaksi Sortavalan seminaarista vuonna 1890. Hän sai kipinän kansanvalistustyöhön seminaarissa ollessaan. Hän tutustui kansan elämään seminaarin ulkopuolellakin, Sortavalan kaupungissa, sen lähimmässäympäristössä sekä laajalti rajaseudun pitäjissä. Valmistuttuaan kansakoulunopettajaksi hänelle ei riittänyt opettajan työ, vaan häntä voidaan pitää uranuurtajana 1900-luvun alun kasvatus-, valistus- ja sivistystyössä. Vuonna 1912 hän aloitti opettajan toimen ohella yli 30 vuotta kestäneen työkauden Kotikasvatusyhdistyksen sihteerinä. Yhdistyksen harjoittama kotikasvatuksen parantamiseen tähtäävävalistustoiminta otettiin myönteisesti vastaan eri puolilla Suomea. Reimalle ei riittänyt valistustyö Suomessa, hän vieraili Amerikan suomalaisten keskuudessa pitäen esitelmiä raittiudesta, lasten kasvatuksesta ja nuorison itsekasvatuksesta. Reimalla oli yhteyksiä myös Australiassa ja Argentiinassa asuviin suomalaisiin. Myös lähialueille Skandinaviaan, Inkeriin, Viroon ja Latviaan ulottuivat hänen puhujamatkansa. Vilho Reima toi Amerikasta mukanaan idean äitienpäivän vietosta ja ensimmäisiä äitienpäiviä vietettiinkin Suomessa kesällä 1918. Reima vei ajatuksen äitienpäivien vietosta myös Viroon, jossa äitienpäiviä alettiin viettää 1920- luvun alussa.

08.11. Syyskokous Karjalatalon Laatokka-salissa. Kokouksessa hyväksyttiin seuran toimintasuunnitelma ja talousarvio vuodelle 2010. Hallituksen puheenjohtajana jatkaa Riitta Pennanen ja varapuheenjohtajana Risto Laasimo. Hallitukseen valittiin varsinaisiksi jäseniksi Kaarina Hurri ja Aili Kytökivi, varajäseniksi Pekka Anttonen ja Reino Halonen, Marina Koikkalaisen tilalle 1- vuotiskaudeksi valittiin Angelica Säteri. Läsnä oli 15 jäsentä.

Kokouksen jälkeen kirjailija Sirpa Kähkönen kertoi aiheesta "Kadonneita kaupunkeja etsimässä - modernin evakon tunnustuksia" kirjoittamiensa romaanien taustoista, joihin Sortavalakin liittyy. Läsnä oli 25 kuulijaa.

28.11. Osallistuttiin Pääsky ry:n joulumyyjäisiin Karjalatalolla. Tarjolla oli pöytä täynnä piiraita, supikkaita, pyöröjä, kakkuja ja Sortavala- seuran tuotteita

13.12. Joulujuhla päätti juhlavasti vuoden Karjalatalon Juhlasalissa. Ohjelma oli korkeatasoista ja kiinnostavaa, taidehistorioitsija, fil.lis. Marjo- Riitta Simpanen kertoi tutkimusaiheestaan Hallonbladit - Sortavalan seudun mesenaatit", laulua esitti musiikinopettaja Taina Hirvonen säestäjänään Ilona Lamberg, sanan jouluksi antoi rovasti Pirkko Taivainen. Tilaisuus alkoi Konevitsan kirkonkellojen kaikuessa kynttiläkulkueella ja lapsuuden joulurunolla. Joulupuuro kahveineen kirvoitti salintäyden yleisön viihtymään sortavalalaisessa hengessä.