Tapahtumat vuonna 2015

Sortavala-ilta 11.2.

Jouni Arjava kertoi Laatokan veneen kehityksestä ja sen käyttömuodoista. Hän vertasi nykyisin Laatokalla käytettäviä alumiiniveneitä vaarallisiin purtiloihin. Esiintyjä tuntee aiheensa perusteellisesti. Onhan hän laivanrakennusinsinööri. Läsnä 33 kuulijaa.

Kevätkokous 11.3.

Kokouksessa käsiteltiin sääntömääräiset asiat. Kokouksen jälkeen pidettiin jäsentilaisuus. Oili Parjo esitteli kirjailija Kersti Bergrothin elämää ja tuotantoa. Vertaisopintoryhmän jäsenet esittivät otteita Bergrothin näytelmästä Anu ja Mikko. Esitystä pidettiin niin onnistuneena, että Vantaan karjalaseura pyysi ryhmän esiintymään kokoukseensa 14.4.2015. Läsnä 26 jäsentä.

Kevätretki 15.4.

Retki Hyvinkäälle. Tutustuimme aluksi kuuluisiin taiteilijahuviloihin Humala ja Krapula Riikka Sakin opastamana. Seuraavana oli vuorossa Hyvinkään taidemuseo ja siellä erityisesti Tyko Sallisen, Helene Schjerfbeckin ja Yrjö Saarisen huoneet.  Oppaana oli Merja Ilola. Lopuksi kävimme Hyvinkään Karjala-museossa, jota esitteli Eevaliisa Kurki. Saimme kuulla myös karjalaisten kesäjuhlien järjestelyistä. Mukana oli 38 henkeä.

Sortavala-ilta 9.9.

Sortavalan valtaus. Asta Ruokolainen ja Tuula Roitto kertoivat Sortavalan valtauksesta kesällä 1941 Kauko Tolkin nuorelle vaimolleen Airi Tolkille lähettämien kirjeiden valossa. Esitystä pidettiin hyvin mielenkiintoisena juuri henkilökohtaisuutensa vuoksi. Läsnä oli 33 henkeä.

Sortavala-ilta 7.10.

Yrjö Venna kertoi Kasinhännän vesilentoaseman vaiheista ja siellä asuneiden sotilaiden ja siviilien elämästä. Hän esitteli valokuvin myös alueen nykyistä tilaa. Läsnä 21 jäsentä.

Syyskokous 11.11.

Käsiteltiin sääntömääräiset asiat. Kokouksen jälkeen Marja Lampi kertoi isästään otsikolla "Heimo Lampi, kirjailija, lentäjä ja hovioikeudenneuvos." Läsnä 32 henkilöä.

Joulujuhla 13.12.

Reijo Pajamo johdatti yleisön joululauluihin kertomalla hersyvästi niiden tekijöistä ja taustoista. Vanhoja Mirja Vänni-Seppäsen ja Pirkko Ropposen jouluisia postikortteja heijastettiin seinälle. Kirkkoherra Martti E. Pitkänen toi juhlaan joulun sanoman. Syötiin joulupuuroa ja väskynäsoppaa ja nautittiin kahvia joululeivonnaisten kera.

Mukana oli 65 iloista laulajaa.

Tapahtumat vuonna 2014

Sortavala-ilta 12.2.2014

Aiheena oli Kyllikki Mäntylä, kirjailijan esitteli Oili Parjo. Opintokerholaiset esittivät otteita Mäntylän tuotannosta.  Esityksen jälkeen syntyi vilkas keskustelu.  Kyllikki Mäntylä oli tuttu monelle henkilökohtaisesti ja vielä useammalle seurattu pakinoitsija ja kirjailija. Läsnä oli 36 henkilöä.

Kevätkokous 12.3.2014

Kokouksen jälkeen Lauraliisa Pitkänen esiintyi aiheenaan: Lotat ja lottajohtaja Fanny Luukkonen. Hyvin kokoonpantu mielenkiintoinen ja omakohtainenkin esitys sai ansaitut kiitokset. Läsnä oli 30 henkilöä.

Kevätretki 14.5.2014

Kevätretki suuntautui Marskin Majalle Lopelle. Nautimme myös herkullisen lounaan retkipaikalla. Mukana 30 henkeä

Sortavala-ilta 10.2014

Heljä Pulli kertoi aiheesta: Nimiä ja numeroita Sortavalasta sukututkimuksen valossa. Hän oli tutkinut nimiä ja numeroita kahden tutkimansa suvun, Pullien ja Pitkästen sukutietojen perusteella. Esitys oli kattava ja asiantunteva, erityisesti yllatti Sortavalan kaupungissa ja lähikylissä asuneen suvun sekä saaristossa asuneen suvun vertailu. Löytyi niin eroavaisuuksia kuin yhtäläisyyksiäkin. Läsnä oli 27 henkeä.

Syyskokous 12.11.2014

Kokouksen jälkeen Paavo Suoninen kertoi koskettavasti ja hauskasti koulupojan muistoja Sortavalasta jatkosodan ajalta.  Osaottajia 27 henkeä.

Tapahtumat vuonna 2013

Sortavala-ilta 6.2.

Riitta Kuoppamäki kertoi otsikolla ”Myllykyläläisiä ja Helylän väkeä” kirjastaan ”Sortavalan pojat ja muita havaintoja Suomen suuriruhtinaskunnan viimeisistä ja tasavallan ensimmäisistä vuosikymmenistä”. Mielenkiintoinen aihe sai paikalle paljon kuuijoita, jotka kyselivät ja muistelivat vilkkaasti. Mukana n. 40 henkeä.

Sortavala -seura Helsinki ry. 60 vuotta

17.3.2013 Musiikkipitoinen Juhlalounas Karjalatalolla.

Karjalatalon juhlasalissa juhlittiin 60-vuotiasta seuraa yli 130 Sortavalan ystävän kesken.

Karjalaisen pitopöydän antimet nautittiin ja iloinen puheensorina kertoi karjalaisten olevan koolla.

Välillä Wiipurilaisen osakunnan kvintetti lauloi karjalaisia lauluja ja tempaisi yleisönkin mukaansa laulamaan Hei Karjalasta heilin minä löysin.

Lopuksi Asta Ruokolainen vei kuvin rakkaaseen Sortavalaan esityksellä ”Sortavala silloin ja nyt”.

Juhlasalissa oli myös esillä kiinnostava näyttely Evakkoesineen tarina.

Ennen juhlaa oli seuran jäsenille sääntömääräinen kevätkokous

Sen yhteydessä julkistettiin seuran toimittama kirja Pittää lähtii. Talvisota Sortavalan seudulla.

Kevätretki 15.5.

Kevätretki suuntautui Tuusulaan Erkkolaan ja taiteilija Pirkko Ropposen koti-ateljeehen Jokelaan. Tuusulan Rantatiellä sijaitseva Erkkola on historialtaan mielenkiintoinen ja käynnin kruunasi siellä parhaillaan esillä ollut Martta Wendelinin näyttely. Tutustuimme Jokelassa seuran jäsenen, monipuolisen taiteilija Ropposen ateljeehen, jossa hän esitteli töitään vuosikymmenten varrelta. Taiteilija oli myös järjestänyt kahvitarjoilun. Mukana 40 tyytyväistä jäsentä ja ystävää.

Kesäkuussa Porissa Karjalaisten kesäjuhlien kulkueessa Sortavalan lippua kantoi Yrjö Venna. Airueina olivat Katri Pitkänen ja Paula-Riikka Viiru.

Sortavala-ilta 11.9.

Matti Enestam kertoi isoisänsä isästä Gustaf Theodor Ekengrenistä, joka oli Sortavalan Seurahuoneen ensimmäinen ravintoloitsija. Samalla saimme historiallisen katsauksen Seurahuoneen kehityksestä kestikievarista hotelliravintolaksi. Läsnä oli 27 henkilöä.

Sortavala-ilta 9.10.

Mirja ja Heikki Kantola kertoivat Eliel Wartiaisesta (1875 - 1973), joka oli kareliaani, Sortavalan lyseon voimistelun opettaja ja karhunkaataja. Esitys oli mukaansa tempaavana ja myös koskettava, kun Mirja Kantola kertoi omakohtaisia kokemuksia isoisästään. Mukana 29 kuulijaa.

Syyskokous 13.11.

Kokouksen jälkeen ruokatoimittaja Tiia Koskimies ja Saariselän pitokokki Lyyli Huhtamella kertoivat uudesta karjalaisia perinneruokia ja Lapin ruokia esittelevästä keittokirjastaan nimeltä Pohjoisen herkut. Läsnä oli 25 henkilöä.

Joulujuhla 15.12.

Karjalatalon Yläsalissa pidettiin klo 14 Joulujuhla karjalaisten joululaulujen merkeissä.
Reijo Pajamo laulatti ja kertoi hersyvästi laulujen tekijöistä ja taustoista
Syötiin joulupuuroa väskynäsopalla ja nautittiin kahvia joululeivonnaisten keralla. Mukana 75 iloista laulajaaa.

Tapahtumat vuonna 2012

Sortavala-ilta 8.2.

Hauskan ja tunteikkaan Sortavala-ilta aiheena oli ”Muisto Sortavalasta. Pajatetaan yhdessä”.
Muistojen herättelijänä ja puheen viejänä toimi Liisa Mäntymies, o.s. Partanen.

Mukana n. 30 uutta ja vanhaa jäsentä.

Kevätkokous 14.3.

Toimintakertomus ja tilinpäätös vuodelta 2011 hyväksyttiin. Kokouksessa oli läsnä 31 henkilöä.

Kokouksen jälkeen tutkija Erkki Vettenniemi esiintyi aiheenaan Niilo Koljonen ja hänen kirjansa Suomalainen vankileiriraportti. Vettenniemen otsikko oli: Kotiseuturakkauden kohtalokkaat seuraukset. Esitelmä oli mielenkiintoinen ja hyvin seikkaperäinen. Sen hyväksi mausteeksi saatiin puheenvuorot niiltä seuran jäseniltä, jotka tunsivat Niilo Koljosen ennestään, jotkut jo kouluajoilta.

Kevätretki 25.4. Hyrsylän mutkaan.

Retkellä nivoutuivat hienosti yhteen valtiopäivämies Juhani Leppälän ja monitoiminainen Aira Samulinin elämän polut. Juhani Leppälä syntyi siinä talossa, minkä Aira Samulin on siirrättänyt
nykyiseen pihapiiriinsä. Toisaalta Sortavalan maalaiskunnassa asunut Leppälä vakuutti aikuisena mm. silloisen Hyrsylän mutkan kehitykseen hankkimalla sinne tien. Se taas vaikutti Aira Samulinin os.Suvio perheen elämään ratkaisevasti. Muisteloita vauhdittivat Aira Samulin itse sekä Juhani Leppälän tyttärenpoika, seuran aktiivi Jarmo Hallikas. Tutustuttiin innokkaasti myös monimuotoisiin alueen elämyksiin. Mukana oli 43 jäsentä ja ystävää. Kiitokseksi lahjoitettiin Juhani Leppälää kuvaava hiilipiirros.

Karjalan Liiton Kesäjuhlat Lahdessa 15. - 16.6.

Juhlalkulkueessa Sortavalan lippua kantoi Yrjö Venna airueinaan Paula-Riikka Viiru ja Katri Pitkänen.

22.8.2012 tavattiin Karjalaisten kesäkodilla Jollaksessa.

Perinteistä kesäillan viettoa upeassa maisemassa: makkaranpaistoa, kahvia ja muuta syötävää. Saunakin oli lämpimänä. Laulua ja rupattelua mukavassa seurassa. Kova tuuli ei haitannut hyvää tunnelmaa. Mukana oli 22 henkilöä.

Sortavala-ilta 12.9.

Armas Lind, laulava Sortavalan poika, kertoi vaatimattomasti ja kauniisti lapsuuden ajastaan Sortavalassa, luki runojaan ja  lauloikin. Kuulijat suorastaan herkistyivät Armas Lindin kertomien romanipojan kokemusten vuoksi. Mukana 38 henkilöä.

Kansallispukujen näytös Karjalatalolla 29.9.

Tuula Roitto esitteli seuralle lahjoitettua Sortavalan virallista pukua. Puku herätti huomiota, koska sitä ei laajalti tunneta.

Sortavala-ilta 10.10.

Elina Syväri: ”Keisari tulloo, keisari tulloo..” ja muita juttuja Sortavalan Genetzeistä ja Schrödereistä. Elina Syväri kertoi tarinoita eloisasti ja hauskasti ja samalla jakoi runsaasti asiatietoa. Esitys kirvoitti paljon kommentteja ja osallistuvia puheenvuoroja kuulijoiden taholta. Läsnä 30 henkilöä.

Syyskokous 7.11.2012

Käsiteltiin sääntömääräiset asiat. 29 osallistujaa.
Kokouksen jälkeen Eeva-Liisa Kiander o.s. Partanen kertoi sortavalalaisen vaikuttajan Toivo Partasen suurperheestä. Eeva-Liisan mainion tekstin luki ja kommentoi Liisa Mäntymies. Puheenvuoro herätti runsaasti keskustelua ja lisäkommentteja, koska salista löytyi monta Partasen sisarusparven luokkatoveria ja ystävää.

Joulujuhla kauneimpien joululaulujen merkeissä 16.12.

Reijo Pajamo laulatti tuttuja joululauluja ja taustoitti laulujen syntyä ja historiaa mukaansatempaavasti. Laulujen välissä nautittiin riispuuroa ja rusinasoppaa ja kahvia kakkuineen. Jouluisia tuotteita, kirjoja ja arpoja yms. oli kaupan. Mukana 65 henkeä.

Tapahtumat vuonna 2011

Sortavala-ilta 9.2.

Illan aiheena oli Paavo Suonisen esitys: Kalevala, kansallinen herääminen ja karelianismi. Erittäin asiantuntevana ja kiinnostavana esitelmä herätti useita mielenkiintoisia ja hyviä kommentteja.

Läsnä 22 henkilöä. Illan kova pakkanen verotti osallistujien määrää.

Kevätkokous 16.3.

Kokouksessa käsiteltiin ja hyväksyttiin hallituksen kertomus toiminnasta sekä tilinpäätös.Sääntömuutos hyväksyttiin lopullisesti.  Muutos koskee hallituksen jäsenten lukumäärää, mikä on ensi vuodesta alkaen 5.  Osallistujia oli 29 Kokouksen jälkeen Meri Vennamo kuvaili varsin eloisasti isänsä Veikko Vennamon elämää niin tyttären kuin koko perheen näkökulmasta. Varsin herkkä oli Merin kertomus Veikon viimeisinä vuosina tehdystä perheen retkestä Lahdenpohjaan ja muualle Sortavalan seudulle.  Veikko Vennamon ansiot siirtokarjalaisten asuttamisessa saivat viime vuonna tunnustuksen, kun hänelle omistettu muistomerkki paljastettiin. Meri Vennamon kirjoittama kirja isästään oli osana muistomerkin rahoitusta. Lahjoituskeräyksessä oli seurammekin mukana.

Kevätretki 27.4. Kirkkonummelle.

Tutustuimme hyvän oppaan johdolla paikallisten evakkojen eli "Porkkalan parenteesin" historiaan sitä valaisevassa museossa ja myös "maastossa". Tutustuimme myös kauniiseen Kirkkonummen kirkkoon ja kahvittelimme lopuksi mukavassa keskustan kahvilassa. Mukana oli 28 henkilöä.

Kesäkuussa pidettiin Karjalan Liiton Kesäjuhlat Turussa. Sortavalan kaupungin lippu oli hyvin näkyvillä Juhlakulkueessa, lipunkantaja ja kansallispukuiset airueet olivat seuran aktiiveja.

Kesätapaaminen 17.8. Karjalaisten Kesäkodilla Jollaksessa sujui leppoisasti upeassa kesäillassa rantakalliolla istuskellen. Makoisa sauna ja lämmin merivesi houkutteli erityisesti lapset villeihin vesileikkeihin. Makkaranpaisto, kahvittelu ja rupattelu tuttujen kanssa viihdytti. Mukana 28 aikuista ja 5 lasta.

Sortavala-ilta 7.9.

Unto Luukkanen kertoi kirjastaan Sortavalan poika ja tämän kesän matkasta entisille kotipaikoille. Yrjö Venna väritti tarinaa näyttämällä kuvia kirjasta ja vertailuna samoja näkymiä nyky-Sortavalasta. Innokkaina kuulijoina ja keskustelijoina 26 jäsentä.

Mikon markkinat 8.10.

Karjalatalolla Mikon markkinat missä Sortavala-seura esitteli juuristaan kiinnostuneille toimintaansa, myi juuri valmistuneita kuvakortteja vanhasta Sortavalasta sekä aktiivien ahkeroimia pyöröjä ja muita leivonnaisia. Uusia jäseniä liittyi seuraan.

Sortavala-ilta 12.10.

Kirjailija Jukka Parkkinen kertoi mukaansa tempaavasti suuren luontokirjailijan Yrjö Kokon elämäntarinasta. Yrjö Kokon juuret olivat Sortavalan alueelta ja hän vietti lapsuutensa Sortavalan kaupungissa. Jo lapsena ilmeni hänen rakkautensa eläimiin ja luontoon, mikä on meille kaikille tuttua hänen kirjoistaan. Jukka Parkkisen sanoin Yrjö Kokko mm. pelasti laulujoutsenen. Jukka Parkkiselle Kokon elämäkerran kirjoittaminen oli useamman vuoden projekti, mikä sai alkunsa tutustumisesta Kokon Lapin kotiin. Kiinnostuneita kuulijoita oli kolmisen kymmentä.

Syyskokous 9.11.

Käsiteltiin sääntömääräiset asiat ja valittiin mm. seuran hallitus vuodelle 2012. Mukana 29 jäsentä
Kokouksen lopuksi kuultiin Sinikka Paavilaisen mielenkiintoinen ja paljon kommentteja herättänyt esitys kirjasta Työtytöt.

Karjalaiset pitäjä- ja sukumarkkinat 19.11. Karjalatalolla
Sortavala-seura Helsinki ja Sortavala-säätiö esittelivät Sortavalan monipuolista musiikki- ym. kulttuuria ja omaa toimintaansa.

Joulujuhla 11.12. Karjalatalon Juhlasalissa.
Jokelan kansalaisopiston kuoro esiintyi johtajanaan laulunopettaja Riitta Wulff – Mäkelä.  Kouluneuvos Jyrki Lohi kertoi taiteilija Väinö Hämäläisestä ja hänen Sortavalan ajastaan. Kunniajäsen, rovasti Alpo Hukka puhui joulun sanomasta.  Ohjelma oli viihtyisä ja tunnelmallinen. Väliajalla nautittiin joulupuuroa ja kahvia.  Läsnä oli 98 henkilöä

Tapahtumat vuonna 2010

Sortavala-ilta 10.2.

Rovasti Erkki Kokko kertoi neljän veljensä kokemuksista sotalapsena Ruotsissa aiheenaan Me, sotalapset Sortavala- illassa Karjalatalon Galleriassa. "Laivan ruuman täyttää neljäsataa lasta. Kolmikerroksisissa sängyissä on vaikea saada unta myrskyn riepottaessa laivaa. Ruumassa leijuu itku ja parku. Lotat rauhoittelevat lapsia.Jossain päin tuossa Ruotsiin matkaavassa laivassa on myös seitsemänvuotias Erkki Kokko ja hänen kolme veljeään". Tilaisuudessa oli 30 kuulijaa.

Kevätkokous 17.3.

Yhdistyksen tilit ja taseet sekä toimintakertomus hyväksyttiin ja vastuuvapaus myönnettiin hallitukselle. Tilaisuuden jälkeen opintokerhon jäsenet kertoivat talvisodan kokemuksiaan teemalla Talvisotani Sortavalassa. Osallistujia oli 28.

Karjalaiset Laulujuhlat 17.-20.6. Helsingissä sujuivat viileähköstä säästä huolimatta hyvin. Sortavalaa sivuttiin juhlien aikana monia kertoja, olihan juhlien ohjelma laadittu Sortavalan laulujuhlien mukaisesti. Sortavala mainittiin niin Karjalaisessa elokuva- , teatteri- ja kirjallisuusseminaarissa 17.6. kuin Karjalasta kajahtaa –Laulujuhlien juhlaseminaarissa 18.6., jossa mm. professori Reijo Pajamo tarkasteli Karjalan musiikkielämää.
Laulu raikui myös avajaisissa 19.6. ja pääjuhlassa 20.6. Juhlakulkueessa Sortavalan lippua kantoi Pekka Anttonen, airueina olivat Katri Pitkänen ja Paulariikka Viiru. Lisää juhlista löytyy www.karjalanliitto.fi.

18.8.2010 Karjalaisten kesäkodissa Jollaksessa (Meri Perttilän polku 8) kokoontui iloinen joukko tapaamiseen meren äärellä. Seura tarjosi kahvia lisäkkeineen. Reino Halonen kertoi muista Sortavala-tapahtumista kesän ajalta ja Eini Karhulahti piti tietokilpailun. Saunomassakin joku kävi, arpajaiset olivat taas suosittu ohjelmanumero. Laulettiinkin yhteisesti, kun hyvä laulattaja, Mauri Viilo, oli paikalla. Osallistujia oli 32.

Sortavala-ilta 8.9.

Katsottiin Tapio Leistelän elokuva ”Juhliva Sortavala 1935" Sortavala-illassa Karjalatalon Galleriassa. Tilaisuudessa oli 34 henkilöä. Elokuva kirvoitti muutaman muistelemaan omaa osallistumistaan silloisille laulujuhlille. Olipa joukossa Alpo Hukka, joka muisti olleensa pikkupoikana jo vuoden 1925 laulujuhlilla. Lue lisää elokuvasta.

13.10.2010 vierailimme Ateneumissa tutustumassa Helmiä Ateneumista-näyttelyyn. Nyt näimme omin silmin, mihin Sortavalan monien  asioiden alullepanijat ja mesenaatit, valtioneuvos ja ritari Herman Hallonblad (1825–1894) ja hänen puolisonsa Elisabeth Hallonblad (1831–1907) olivat testamentillaan yltäneet taiteenkin alalla. Näyttely on ennen Ateneumia ollut Joensuussa ja Jyväskylässä. Näyttely on avoinna 7.10.–14.3.2011. Opastajana oli aiheeseen syvällisesti perehtynyt ja siitä kirjankin laatinut, fil.lis. Marjo-Riitta Simpanen. Osallistujia oli kolmisenkymmentä.

Syyskokous 10.11. Kokouksessa valittiin uusi hallitus ja hyväksyttiin talousarvio vuodelle 2011. Kokous käsitteli myös hallituksen kokoonpanon pienentämistä ja päätti tätä koskevasta sääntömuutoksesta. Kokouksen jälkeen Vilho Lukkarinen kertoi aiheesta Sortavalan lyseon pojat lentäjinä.

Joulujuhla 5.12.

Perinteistä Joulujuhlaa vietettiin Karjalatalon juhlasalissa. Ohjelmassa mm. Reeta Luomanpään lauluesitys, yhteislaulua, puuronsyöntiä ja aikaa myös keskinäiselle rupattelulle. Juhlaesitelmän pitäjä oli sortavalaissyntyinen rehtori Pentti Kupiainen, joka kertoi vaiheistaan otsikolla Savusaunasta maailmalle. Osanottajia oli kuutisenkymmentä