Matkat

Kesällä Suomen Turkuun, Sakkola-museoon ja kesäteatteriin talvella Folklandiaristeilylle!

Juupajoen ja Oriveden Karjalaseurojen yhteinen

retki Lempäälään ja Nokialle 1.8.2019

Käyntikohteet:

• Sakkola-museo
  • Kuokkalan museoraitti
  • Turkkisen lätti
  • Nokian kesäteatterissa ”Vuoksen laulu” näytelmä

Päivällinen syödään Ravintola Villa Hakkarissa Hakkarin kartanossa ja pullakahvit nautitaan teatteriesityksen väliajalla.

Sakkola-museo esittelee Karjalan kannaksella sijainneen Sakkolan kunnan kulttuurihistoriaa. Museon toiminnasta vastaa Sakkola-Säätiö. Esineistö ja materiaalit on saatu lahjoituksena. Suurin osa esineistä on tuotu Sakkolasta Kanta-Suomeen evakkomatkojen aikana. Museossa esitellään myös Väinö Linnan Tuntemattoman sotilaan kuuluisien hahmojen Rokka ja Suven Tassu esikuvat: kaksi sakkolalaista maanviljelijää, Viljam Pylkäs ja Toivo Ruuna. Pylkäs oli kotoisin Sakkolan Haparaisten kylästä ja Ruuna Sakkolan Pannusaaren kylästä.

Kuokkalan museoraitilla on säilytetty vanhaa 1900-luvun alun kyläympäristöä. Museoraitin varrelta löytyy Sotaveteraanien perinnekammari, Kampaamo- ja parturimuseo, Suutarimuseo, Kauppamuseo entisessä kyläkaupassa, Pajamuseo aidossa pajassa ja Puskeman Kustaan tölli.

Turkkisen pihapiiristä talon isäntä Hannu Turkkinen on luvannut esitellä lättinsä eli sikalan, johon hän on kerännyt noin parituhatta erilaista sikaa. Ne tosin eivät ole eläviä, vaan mitä erilaisempia ja ihmeellisempiä possuhahmoja ympäri maailman. Vaimo Soili Turkkinen puolestaan esittelee meille valmistamiaan taidetekstiilejä.

Nokian kesäteatterin tämän vuoden näytelmä on Vuoksen Laulu. Se on Heli Pitkäsen dramatisoima ja ohjaama rakkaustarina, joka perustuu Juhani Ahon romaaniin Juha. Se taas pohjautuu tositarinaan Askanmäen kauniista Kaijasta. Musiikin näytelmään on säveltänyt 21-vuotias Aleksi Laukkonen, parin vuoden takainen Kultaisen Harmonikan voittaja.

Ilmoittautumiset 15.7. mennessä

Taru Iivoselle, p. 040 8366 288, taru.iivonen@juupajoki.fi

tai

Seija Käkelälle, p. 050 3451 733

Matkan hinta 70 € sisältää linja-auto kyydin, ruuan, pääsymaksut museoihin ja teatteriin sekä väliaikakahvit.

Matka maksetaan etukäteen, viimeistään 15.7. Juupajoen Karjala-Seuran tilille:

FI97 5087 0440 0050 36

Aikataulu

11.55 Mänttä

12.30 Kopsamo

12.40 Korkeakoski

13.00 Orivesi linja-auto as.

13.50 Turkkisen lätti

14.50 Kuokkalan museoraitti & Sakkola-museo

16.30 Päivällinen Ravintola Villa Hakkarissa Hakkarin kartanossa, kävelymatkan päässä Sakkola-museolta

17.30 Lähtö Nokialle Nokian kesäteatteriin

18.30 Esitys ”Vuoksen Laulu” alkaa. Väliajalle varattu kahvit

Kotimatkalle lähdetään näytelmän päätyttyä.

Matkan hinta

70 €/hlö maksetaan 15.7. mennessä Juupajoen Karjala-Seuran tilille: FI97 5087 0440 0050 36

Lisätiedot ja ilmoittautumiset

Taru Iivonen taru.iivonen@juupajoki.fi tai Seija Käkelä Taru Iivoselle, p. 040 8366 288, taru.iivonen@juupajoki.fi tai Seija Käkelälle, p. 050 3451 733

Ota rohkeasti yhteyttä meihin!

Tule mukaan, kysy lisää! Kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita jäseniksimme!