Sokkomatka 10.11.2016 Säkylään ja Euraan

to 10. marraskuuta 2016 20.29.00

Marraskuisen aamun hämärässä lähdimme Eurajoelta matkaan. Jännittyneinä odotimme minne päin linja-auto suuntaa.

Eipä sitä tarvinnutkaan tehdä matkaa kauankaan,kun käännyimme Säkylän Huovinrinteen  varuskuntaa kohden jossa on Porin prikaati.

Portilla meitä oli vastassa sotilasarvoltaan kapteeni tehtävänään tutustuttaa meidät varuskunta-alueeseen ja kertoa Porin prikaatin toiminnasta, historiasta ja esitellä muutenkin laajaa aluetta meille.

Saimme kuulla historiaa ja nykyistäkin toimintaa. Porin prikaatia aloitettiin rakentamaan 1959 ja prikaatin 2 pataljoona siirtyi uuteen kasarmiin elokuussa 1963 ja koko prikaati 1966.

Porin prikaati kouluttaa varusmiehiä ja rauhanturvaajia. Prikaati on suurin kansainvälisten valmiusjoukkojen kouluttajana. Rauhanturvaajaksi koulutettavia on noin 850/vuosi ja varusmiehiä noin 4000/vuosi. Koko henkilökunnan määrä on noin 670 henkilöä.

Aloitimme vierailumme nauttimalla munkkikahvit sotilaskodissa. Sieltä siirryimme kasarmille joista osa oli remontoitu ja osassa oli rakennustyöt vielä kesken. Kaikki kasarmit tullaan remontoimaan.  meille esiteltiin nykyaikaisen varusmiehen tarvittavat  varusteet jotka olivat käden ulottuvilla monen monissa taskuissa. Näimme myös tuvan petin elikkä punkan.

Sitten olikin vuorossa ruokailu varuskuntaruokalassa Tarjolla oli hernekeittoa ja pannaria .Leipää useampaa laatua leipärasvaa, tomaattia ,kurkkua, paprikaa sekä myös raakaa sipulia ja sinappia keiton joukkoon. Lisäksi normaalit ruokajuomat.

Ruokailun jälkeen siirryimme bussiin ja teimme tutustumiskierroksen alueen eri kohteisiin sekä halliin jossa oli henkilökuljetus- ajoneuvoja. Matkamme jatkui seuraavaan kohteeseemme. joka sijaitsi Eurassa kohde oli Biolan OY pääkonttori. Kaunis luonnonkivestä, puusta  ja olkikatolla rakennettu  kolme-kerroksinen toimitalo. Biolan OY valmistaa luomuviljelyyn ja ekologiseen viheralueiden hoitoon soveltuvia tuotteita. Virma on yksi Suomen tunnetuimmista alansa osaajista. Sisältä rakennus oli aivan ihastuttava, materiaalina luonnonkivet  puu ja runsaat viherkasvit. Suurimmat puut oli tuotu Itävallasta. Löytyipä sieltä Lontoosta tuotu punainen puhelinkoppi.

Matkamme jatkui kohti Eurajokea ja vielä pieni yllätys K-marketin kauppias tarjosi täytekakkukahvit.

Kiitos matkan järjestäjille sekä matkaseuralle kivasta päivästä.

Karjalaseuran keilaus

Karjalaseuran keilaus on keskiviikkoisin klo 14–15. Käytössä on neljä rataa. Maksu on 2,5€.

Karjalaseuran kuntosalivuoro

Karjalaseuran kuntosalivuoro on Jokisimpukan kuntosalissa maanantaisin klo 18–19. Vuoro on maksuton.