Akaan Karjalaseura ry

Akaan Karjalaseuran historia

Akaan Karjalaseura ry kuuluu Tampereen piiriin ja Karjalan Liittoon. Akaan Karjalaseura ry on toimii Akaan kaupungin alueella ja siihen kuuluvat entisen Toijalan Karjalaseura ry.n ja Viialan Karjalaiset ry:n jäsenet ja paljon uusia nimenomaan nykyiseen Karjalaseuraan liittyneitä. Karjalaseura-nimi kuvaa avoimmuutta: seuraan voi liittyviä karjalaisjuurinen tai Karjalasta ja Karjalan kulttuurista kiinnostunut.

Uusi nimi otettiin käyttöön 1.1.2007.

Toijalan Karjalaseura ry on perustettu Toijalan Sampolassa 8.12.1940 ja Viialan Karjalaiset Palokunnan talolla 9.2.1947.

Toiminta oli voimallista sisältäen tanhukerhot, näytelmäkerhon, sekakuoron, naistoimikunnan ja urheilutoimikunnan. Vuonna 1949 perustettiin Karjalainen puolueeton vaaliliitto kunnallisvaaleja varten. Tuolloin karjalaisia evakkoja oli n. 20 % väkiluvusta. Vuonna 1954 pystytettiin Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkki ensin Toijalaan, myöhemmin Viialaan. 1960 vihittiin seuran lippu.
Jäseniä on tällä hetkellä 72. Toimintasivulta löytyy tietoa jäsenten juurista. Kunniajäseniä on 2 Mirjam Kallionpää ja Matti Pitko.

Akaan Karjalaseura ry 80 vuotta

Vuonna 2010 seura täytti 70 vuotta ja silloin julkaistiin 70-vuotishistoriakirja: Karjalaa emme unohda. Juhlapuhujana oli europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen. Juhlien suojelija oli kaupunginjohtaja Aki Viitasaari.

Vuonna 2015 seura täytti 75 vuotta. Juhla vietettiin perustamistalossa Sampolassa. Juhlapuhujana oli valtioneuvos Riitta Uosukainen.

Marraskuussa vuonna 2020 seura täyttää 80 vuotta.

Jäsenmaksu 2020

Akaan Karjalaseuran jäsenmaksu on 25 euroa.

Eija Hatakka-Peltonen, eija.hatakka.p (at) gmail.com

Ota rohkeasti yhteyttä meihin!

Tule mukaan, kysy lisää! Kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita jäseniksimme!