Toimintasunnitelma vuodelle 2019

YLEISTÄ

Karjala Liitto asetti liittokokouksessaan 3-vuotiskauden strategians otsakkeeksi "ILO KUULUA KARJALAISIIN". Kokouksessa hyväksytty toiminta strategia asettaa seuratyöskentelyyn ne suuntaviivat, jotka atavat seurallemme ne perusteet miten seuratoimintaa tullaan toteuttamaan alkavan liittokokousajan. Alkavan toimintakauden teeman on "KARJALAN LAPSET JA NUORET".

Seuramme ja seurakunta ovat alkaneet kehittää omaa lasten ja nuorten toimintaa, jossa tavoitteena on askarrellen, laulaen ja karjalan historiaan tutustumalla tallentaa heille karjalaista perinnettä ja kulttuuria. Tähän työhön tarvitsemme seurastamme aktiiveja, jotka omalla panoksellaan tekevät nuorisotyömme antoisaksi nuorille.

Liiton antama kannustin jäsenhankintaan tuotti kuluneella kaudella 14 uutta jäsentä seuraamme. Meidän on otettava vakavasti haaste vastaan, sillä seuramme jäsenten keski-ikä nousee vääjäämättömästi, joten jäsenhankinta, viestintä ja ulospäin suuntautuva toiminnan näkyvyys ovat avaiasemassa toimintamme jatkuvuuden takaamiseksi.

Toimintakauden aikana tulee talvisodan syttymisestä kuluneeksi 82 vuotta. Seura tulee osallistumaan eri yhteisöjen järjestämiin tilaisuuksiin niin järjestäjänä kuin osasanottajana.

Jäsenistön toiveesta tullaan kesän aikana tekemään kotiseutumatka Sortavalaan sekä päiväretki Etelä-Konneveden kansallispuistoon risteilyn merkeissä. Karjalaisia kesäjuhlin Hämeenlinnassa unohtamatta.

Seura tulee panostamaan koulutukseen joka liiton ja piirin kautta tullaan tarjoamaan. Ajankohtaiseksi tulee mm. Kotisivut, mahdollisten "SOME"-ryhmien perustaminen sekä näihin kuuluminen.

Naisten piirakkarinki ja käsityökerho jatkavat aloittamaansa toimintaa, miehille tarkoitettu käsityökerho on työ alla tutkien mahdollisuutta yhteistyöstä Koskelan kanssa. Liinkuntapuolella on mahdollista harrastaa mm. bocciaa eri yhteisöjen kanssa.

KOKOUSTOIMINTA

Seuran kevät- ja syyskokoukset pidetään sääntöjen määrääminä ajankohtina. Seuramme edustajat jatkavat työtään piirin eri toiminnoissa. Hallitus kokoontuu 6 - 10 kertaa vuodessa tarpeen mukaan.

KARJALALIITON TAPAHTUMAT

Seura ja sen jäsenet osallistuvat liiton ja sen toimikuntien järjestämiin tapahtumiin, liittojuhliin, seminaareihin ja koulutustilaisuuksiin harkintansa ja mahdollisuuksiensa mukaan. Piirin järjestämiin tilaisuuksiin tullaan osallistumaan aktiivisesti.

SEURAN OMA TOIMINTA

Seuran oma toiminta pohjautuu hallituksen ja jäsenten esitysten pohjalta.(Tapahtumakalenteri julkaistaan kevätkauden avauksessa).

LOPUKSI

Toimintavuosi 2019 tulee olemaan monipuolista. Kuulumme edelleen liiton ja piirin parhammistoon. Tulemme panostamaan jäsenhankintaa ja ottaen erityisesti huomioon lasten ja nuorten saamiseksi toimintaamme.

Noudattamalla laadittu toimintasuunnitelmaa ja tapahtumakalenteria toteutamme myös liittokokouksesn asettamat tavoitteet. Näin tehden takaamme toiminta-alueellemme, karjalaiseen perinteeseen pohjautuvan toiminnan jatkuvuuden Äänekoskella.

Äänekosken Karjala-Seura ry.