Karjalan Liitto 80 vuotta

Karjalan Liitto 80 vuotta 2020 - Sukupolvien ketju

Karjalan Liitto 80 vuotta – karjalaisten asialla

Karjalan Liitto perustettiin viisi viikkoa talvisodan päättymisen jälkeen huhtikuussa 1940. Mukana heti alkumetreillä olivat Karjalan kunnat, seurakunnat sekä maakunnalliset järjestöt. Perustavassa kokouksessa mukana oli kaikkiaan 340 edustajaa eri yhteisöistä. Liiton tarkoituksena oli reagoida nopeasti sodan päättymisen jälkeiseen siirtokarjalaisten asemaan. Huomio oli asutus- ja korvauskysymyksissä. Erityisesti maataloussiirtoväen asuttaminen ja aineellisten menetysten korvaaminen oikeudenmukaisesti yhteistyössä valtion päättävien elinten kanssa oli alkuvaiheen oleellinen tehtävä.
Siirtokarjalaisten etujen ajamisesta liiton toiminta on muuttunut karjalaisen kulttuurin ylläpitämiseksi.

Juhlavuoden teema on Sukupolvien ketju

Graafikko Heikki Nuutisen suunnittelema tunnus kuvastaa numeroita 8 ja 0. Näistä muodostuu kolmen silmukan ketju, joka voidaan mieltää kuvastavan myös karjalaisten sukupolvien ketjua.

Juhlavuoden 2020 tilaisuuksia

Järjestöseminaari 25.1.2020, Karjalatalo, Helsinki
80 vuotta talvisodan päättymisestä -tilaisuus, päätilaisuus Mikkelissä 15.3.2020
Ekumeeniset hengelliset päivät 14.-15.3.2020 Mikkelissä
Karjalan Liiton liittokokous ja juhlagaala 25.4.2020 Karjalatalossa Helsingissä
Karjalaiset kesäjuhlat® 12.–14.6.2020 Helsingissä, pääpaikka Finlandia-talo
Yhteinen juhlaristeily 14.-15.11.2020

Tapahtumia ja seminaareja piirien alueilla eri puolilla maata.

Tämän sivun lisäksi juhlavuoden tapahtumia näkyy yhteisessä tapahtumakalenterissa, josta voi hakusanalla hakea esimerkiksi paikkakunnittain tapahtumia.